پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۵۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۱
جلسه نقد و بررسی کتاب «کرانه‌های مکران؛ دروازه‌های ورود به اقیانوس هند» به قلم ایرج افشاری سیستانی در سرای کتاب برگزار شد. در این مراسم سرهنگ جهانفر، معاونت علوم، تحقیقات و فناوری آجا به عنوان متولی نشر این کتاب، اثر را بسیار ارزشمند توصیف کرد که می‌تواند برای توسعه و آبادانی شهر‌های نزدیک دریا مورد استفاده قرار گیرد. در جلسه نقد و بررسی کتاب «کرانه‌های مکران» یک منتقد با اشاره به محتوای این کتاب عبارت «دریای مکران» را درست دانست و عبارت «دریای عمان» را یک جعل تاریخی دانست!

شعار سال: در جلسه نقد و بررسی کتاب «کرانه‌های مکران» یک منتقد با اشاره به محتوای این کتاب عبارت «دریای مکران» را درست دانست و عبارت «دریای عمان» را یک جعل تاریخی دانست!

جلسه نقد و بررسی کتاب «کرانه‌های مکران؛ دروازه‌های ورود به اقیانوس هند» به قلم ایرج افشاری سیستانی در سرای کتاب برگزار شد. در این مراسم سرهنگ جهانفر، معاونت علوم، تحقیقات و فناوری آجا به عنوان متولی نشر این کتاب، اثر را بسیار ارزشمند توصیف کرد که می‌تواند برای توسعه و آبادانی شهر‌های نزدیک دریا مورد استفاده قرار گیرد.
 
بنویسیم «دریای مکران»، نگوییم «دریای عمان»!
توضیح درباره روش تحقیق «کرانه‌های مکران»

در ادامه ایرج افشاری سیستانی در سخنان کوتاهی گفت: برای نگارش این کتاب به تمام جزایر ایران از چابهار تا هرمزگان و کیش و... سفر کردم. همه این‌ها را رفتم و پژوهشی میدانی انجام دادم.

در بخش دیگری وی گفت: برای نگارش این کتاب به قطر و امارات هم سفری داشته است.
 
نویسنده کتاب «کرانه‌های مکران» روش تهیه اثر خود را میدانی و کتابخانه‌ای عنوان کرد و گفت: فهرست کتاب نشانه ویژگی ها‌ی کیفیت کتاب است.
 

بنویسیم «دریای مکران»، نگوییم «دریای عمان»!
کتاب نیازمند ویراستاری صوری است

در بخش دیگری امیر حسین صیرفی زاده با بیان اینکه از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ به عنوان مدیر مسئول نشر مرکز مطالعات راهبردی نیروی دریایی (ناشر کتاب) فعالیت می‌کرده و در جریان چاپ اثر قرار داشته گفت: مسئولیت سواحل مکران با توجه به صحبت‌های رهبری انقلاب به نیروی راهبردی دریایی واگذار شده است.
 
وی افزود: از نظر ویراستاری زبانی در کتاب مشکلی را مشاهده نکردم، اما از نظر ویراستاری صوری و علائم نگارشی کتاب نیازمند بازنگری است. یک مشکل کتاب هم که به ناشر بر می‌گردد به تصاویر کدر و ناخوانای آن مربوط است. –در چاپ‌های بعدی- تصاویر با استفاده از اطلاعات جغرافیایی و GIS می‌توان استفاده شود و سیستم چاپ پیشرفته‌تری به کار رود.

بنویسیم «دریای مکران»، نگوییم «دریای عمان»!
چند پیشنهاد به نویسنده کتاب

صیرفی زاده گفت: پیشنهاد می‌کنم که –در کتاب- قانون شکنی افغانستان در مورد رود هیرمند توضیح داده شود. اینکه سه سد روی رودخانه هیرمند زدند و آب هیرمند را روی ایران بستند که خلاق قوانین بین المللی است.
 
وی ادامه داد: یکسری اشکال هم در بخش تصاویر وجود دارد اینکه از متن جا مانده‌اند. به عنوان مثال تصاویر خرس سیاه و کروکودیل در صفحه ۱۰۶ کتاب که توضیحات آن در جای دیگری است.
 
این منتقد گفت: تاریخچه از بلوچستان و اتفاقات یاد شده دوران قاجار نیز می‌تواند در کتاب قرار بگیرد.
 
کرانه‌های مکران در ادامه کتاب غلامعلی بایندر

عبدالرحمن شلیلیان، مستند ساز «بایندر» و فیلم سینمایی از این شخصیت نیز در این مراسم که در ادامه نشست نقد و بررسی کتاب «بایندر» برگزار شد درباره ویژگی‌های این شخصیت توضیح داد که کتاب خلیج فارس را در سال ۱۳۱۷ نوشته است.
 
وی افزود: بایندر در کتابش پیش بینی کرده بود که بحرین از ایران جدا می‌شود و در نهایت سال ۱۳۵۰ دیدیم این اتفاق افتاد.
 
شلیلیان کتاب «کرانه‌های مکران» را در ادامه کتاب «خلیج فارس» بایندر ارزیابی کرد که به روزتر شده است و از عکس بهره گرفته است.
 
نگارش کتاب به دعوت فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش

صیرفی زاده هم در همین بخش گفت: کتاب «کرانه‌های مکران» در سال ۹۵ به دعوت فرمانده وقت نیروی دریایی، امیر دریادار سیاری به آقای افشاری سیستانی پیشنهاد شد که به عنوان بزرگترین مرجع در –این حوزه- کشور هستند و ایشان هم قبول زحمت کرد.
 
بنویسیم «دریای مکران»، نگوییم «دریای عمان»!
جهانفر نیز کتاب را یک رفرنس [مرجع]توصیف کرد که اگر تصاویر کتاب کیفیت بهتری پیدا کند بهتر خواهد بود. وی سپس به طرح این موضوع پرداخت که کتاب اقتباس نیست بلکه براساس مشاهده میدانی و تحقیق است.
 
دریای عمان به جای دریای مکران

صیرفی زاده گفت: در چند جای کتاب از عبارت «دریای مکران» به جای «دریای عمان» استفاده شده و در کتاب توضیح داده شده که عبارت دریای عمان جعل است.
 
در بخش پایانی این نشست صیرفی زاده با بیان اینکه امیر سیاری دستور داده بود تا این کتاب بعد از انتشار، ترجمه شود تا به افراد تاثیرگذار در دنیا هدیه داده شود اعلام کرد که این موضوع هنوز اتفاق نیفتاده است.
 
در واکنش به این موضوع نماینده ناشر کتاب «کرانه‌های مکران» قول داد که این اتفاق به زودی محقق شود.
 

بنویسیم «دریای مکران»، نگوییم «دریای عمان»!
در پایان این مراسم از نویسنده کتاب «کرانه‌های مکران» و «بایندر» و جمعی از چهره‌های فرهنگی ارتش و نیروی دریایی مورد تقدیر قرار گرفتند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار:۱۲ آذر ۱۴۰۱، کدخبر: ۳۲۹۵۷۱، www.ibna.irr

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین