پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۸۴۲
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲
فولاد ازنا به عنوان یکی از واحدهای صنعتی مهم لرستان به رغم گذشت 12 سال از آغاز عملیات اجرایی همچنان در نقطه 60 درصد پیشرفت فیزیکی مانده است تا مسئولان امر از تاریخ جدیدی برای افتتاح این واحد صنعتی رونمایی کنند.

شعارسال: مجوز اولیه کارخانه فولاد ازنا سال 81 صادر و فعالیت رسمی برای احداث این کارخانه از سال 85 آغاز شده است ولی تاکنون این صنعت به رغم اعطای تسهیلات و پیگیری های مختلف هنوز به ایستگاه افتتاح نرسیده است.

قدرت الله ولدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به پیشرفت فیزیکی این طرح صنعتی عنوان کرد: هم اکنون این طرح صنعتی با گذشت 12 سال هنوز در نقطه 60 درصد پیشرفت فیزیکی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه طرح صنعتی فولا ازنا قرار است در دو فاز اجرایی شود بیان داشت: در این راستا جلسه ای برای تعیین تکلیف این طرح صنعتی با حضور مدیر عامل بانک صنعت و معدن کشور، استاندار لرستان، سرمایه گذار این طرح و همچنین نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

ودی افزود: با توجه به برگزاری این جلسه قرار است که ظرف 14 ماه آینده زمینه بهره برداری از این طرح فراهم شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه ظرفیت تولید سالانه واحد صنعتی فولد ازنا 1.9 میلیون تن در دو فاز است ادامه داد: تا کنون بیش از 185 میلیون دلار تسهیلات ارزی به این طرح صنعتی پیش بینی شده که از این میزان 160 میلیون دلار را دریافت کرده است.

وی همچنین از اختصاص 60 میلیارد تومان تسهیلات ریالی به این طرح صنعتی خبر داد و تصریح کرد: سرمایه گذار کارخانه از این میزان نیز تا کنون 13 میلیارد تومان را دریافت کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این واحد صنعتی ادامه داد: در مجموع 100 میلیارد تومان تسهیلات دیگر برای تکمیل واحد صنعتی فولاد ازنا نیاز است.

وی ادامه داد: به دنبال جلسه ای که در این زمینه برگزار شد قرار شده که بانک صنعت و معدن به زودی اقدام به پرداخت تسهیلات مورد نیاز برای تکمیل این واحد صنعتی را پرداخت کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان یادآور شد: با بهره برداری از طرح صنعتی فولاد ازنا 600 فرصت شغلی در قابل فاز یک و 600 فرصت شغلی دیگر نیز درقالب فاز دو این واحد صنعتی در استان ایجاد خواهد شد.

بنابر این گزارش در حال حاضر لرستان از مزیت های بسیار زیادی از جمله نیروی انسانی ماهر و توانمند، مواد اولیه معدنی فراوان، انرژی گاز به میزان کافی و بلندمدت برای رشد و توسعه صنعت فولاد برخوردار است که با این تفاسیر هرچه فرآیند را برای توسعه صنعت فولاد در استان تسهیل کنیم و موانع را برداریم و به استان و نسل جوان جامعه خدمت کرده ایم.

مجتمع فولاد ازنا به عنوان یکی از بزرگترین واحدهای در دست احداث در استان به دلیل مشکل در پرداخت تسهیلات عملیات اجرایی آن به کندی پیش می رفت که با انعکاس این موضوع در خبرگزاری مهر این واحد تولیدی در فهرست پروژه های مهر ماندگار قرار گرفت ولی قرارگیری این پروژه در فهرست مهرماندگار نیز دردی از آن دوا نکرد.

مجتمع فولاد ازنا در دو بخش نورد و ذوب اجرایی شده به طوریکه مطابق اعلام مسئولان تولید فاز اول این کارخانه یعنی بخش نورد یک میلیون و 200 هزار تن و همچنین میزان تولید فاز دوم این کارخانه فولاد ازنا یعنی بخش ذوب 700 هزار تن خواهد بود.

در آخرین اظهار نظر مسئولان طی اردیبهشت ماه سالجاری مسئولان امر پیشرفت فاز نخست کارخانه فولاد ازنا را 60 درصد اعلام کردند که به نظر می رسد از آن تاریخ تاکنون پیشرفت جدی در این زمینه صورت نگرفته و همچنان پروژه در نقطه 60 درصد باقی مانده است.

استاندار لرستان در آخرین اظهار نظر خود با تاکید بر ضرورت فعال کردن کارگاه از سوی مدیر عامل این کارخانه به عنوان کار فرما و پیمانکار گفته بود که این اقدام باید در اسرع وقت صورت گیرد و نباید کار فرما این کارخانه بگذارند بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده نسبت به گذشته بیشتر شود.

بازوند خطاب به مدیر عامل و اعضا هیئت مدیره کارخانه فولاد ازنا گفت: ظرف یک هفته آینده دیوار بی اعتمادی که در این زمینه به وجود آمده از میان برداشته شود و کارفرما و پیمانکار کارخانه فولاد ازنا موظف است که بعد از ابلاغ صورت جلسه امروز ظرف مدت زمان یک هفته عملیات اجرایی این کارخانه را شروع کنند.

استاندار لرستان همچنین بر ضرورت ارائه برنامه زمانبدی شده از سوی کارفرما، شرکت فولاد تکنیک و مدیر عامل کارخانه فولاد ازنا به بانک صنعت و معدن تاکید و تصریح کرد: این اقدام باید ظرف مدت زمانی 48 ساعت آینده عملیاتی شود.

به هر روی به رغم ضرب الاجل استاندار لرستان به نظر می رسد روند کار در این زمینه همچنان به کندی پیش می رود تا تاریخ 14 ماه دیگر برای افتتاح فاز نخست این کارخانه بزرگ اعلام شود، واحد صنعتی که می تواند ظرفیت 17 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را فراهم و از خروج سالانه 800 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی معادن و صنایع معدنی، تاریخ انتشار: 15شهریور1393، کدخبر: 13451: www.minews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین