پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۸۹۱۸۶
تاریخ انتشار : ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴
بسیاری از برندگان خودرو در طرح های فروش، اقدام به فروش حواله خودروی خود در ازای دریافت مبلغی می کنند. تا سال گذشته فروش حواله ریسک مالیاتی بالایی نداشت، اما با توجه به تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، باید این مسئله را جدی گرفت. نکته جالب این داستان هم اینجاست که با طرح هایی نظیر جوانی جمعیت و غیره، فضای حمایت( شما بخوانید رانت) را فراهم نموده و با سفت کردن قانون، فرد را نقره داغ می کنیم. شاید با بازگو کردن این نوع داستان های پارادوکسیکال و تراژدیک، در بعضی کشورها پناهندگی هم بدهند. آقایان پروفسور، بجای مالیات بر دارایی و مستغلات سطح بندی شده، در کشور تورمی از افزایش تورم مالیات می گیرند؟ نکبت که شاخ و دم ندارد، حتی اگر مصوبه قانونی هم باشد باید اصلاح شود. شما شهروند گرامی در جریان باشید که این مصوبه ضمانت اجرایی داشته و قابلیت اجرا دارد.

شعارسال: بسیاری از برندگان خودرو در طرح‌های فروش، اقدام به فروش حواله خودروی خود در ازای دریافت مبلغی می‌کنند. تا سال گذشته فروش حواله ریسک مالیاتی بالایی نداشت، اما با توجه به تصویب و اجرای مالیات بر عایدی سرمایه، باید این مسئله را جدی گرفت.

فروشندگان حواله سامانه یکپارچه خودرو این خبر را جدی بگیرند! دارایی و مالیات ،گویا شوخی ندارند؟

ملاک محاسبه عایدی هر شخص برای خودرو در انتهای هر سال شمسی می‌باشد لذا ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ برای محاسبه در نظر گرفته می‌شود.

مثال فرض کنید شخصی حواله لاماری در سیستم یکپارچه برنده شده و درگاه بانکی آن از امروز ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ بمدت ۴روز باز است

دارنده حواله باتوجه به نقدینگی موجود امکان تکمیل وجه را ندارد و حواله را به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان می‌فروشد.

خریدار حواله پس از تکمیل وجه خودرو را در یکم شهریورماه ۱۴۰۲ از نمایندگی تحویل می‌گیرد و با توجه به حذف شرط در رهن بودن یکساله خودرو از سوی شورای رقابت، همان روز تعویض پلاک را انجام میدهد.

اداره دارایی با استعلام از راهور پلاک متعلق به فروشنده متوجه فروش خودرو توسط کد ملی که در سامانه یکپارچه برنده شده می‌گردد و در بهار سال ۱۴۰۳ نسبت به محاسبه مالیات برعایدی اقدام مینماید و چون پلاک در همان سال اول فک شده ۳۰ درصد تفاوت قیمت بازار و نمایندگی از فروشنده حواله اخذ می‌کند.

با فرض عدم افزایش قیمت فضایی خودرو تا پایان سال، اگر قیمت بازار ۲۲۰۰ باشد و قیمت شرکتی این خودرو ۱۵۶۰ باشد بر این اساس ۲۲۰۰-۱۵۶۰=۶۴۰میلیون تومان سود این فروش در نظر گرفته می‌شود.

۳۰ درصد ۶۴۰ میلیون تومان می‌شود ۱۹۰ میلیون تومان که خیلی شیک و مرتب کد ملی فروشنده حواله را در سامانه مالیات را بدهکار اداره دارایی می‌نماید.

در صورتی که شخص مذکور پروفایل دارایی داشته باشد اطلاع رسانی پیامکی و تلفنی و در غیر اینصورت در اولین مراجعه به اداره دارایی برای گرفتن مفاصا حساب و … بایستی پرداخت نماید.

اگر هم تسویه دارایی انجام نشود کلیه حساب‌های بانکی فروشنده حواله تا مبلغ بدهی مالیات موجودی آن مسدود گشته و او ممنوع الخروج می‌شود.

***

دکتر محمد بهادری جهرمی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس: اگر یک خانه‌ ۱۰۰ متری بخری و بخواهی آنرا در همان سال اول بفروشی، دولت، ۳۵ مترش را مالیات بر عایدی سرمایه می گیرد، این هم خلاف شرع است و هم خلاف قانون.

تعداد بازدید : 149

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصادسنج، تاریخ انتشار: 15خرداد1402، کدخبر: 60891 ، eghtesadsanj.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین