پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۴۵۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
طبق آمار سال ۱۳۹۸، ایران با تولید سالانه ۳۳۰ تن و صادرات ۲۸۰ تن، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شد، اما حالا بازار‌های جهانی را دودستی تقدیم رقیبان کرده است. در گذشته تولید‌کننده بیش از ۹۰ درصد زعفران دنیا بودیم، اما در حال حاضر این درصد کمتر شده و حتی پائین‌تر هم خواهد آمد. کشور‌های هند، یونان، مراکش و اسپانیا هم وارد عرصه شده و تولیدکنندگان قدری هستند. افغانستان نیز از دیگر تولیدکنندگان زعفران و همچنین خریداران این محصول به‌شمار می‌رود. افغانستان کمتر از ۲۰ تن زعفران تولید می‌کند، اما بالغ بر ۸۰ تن صادرات دارد. این یعنی زعفران ما به آنجا می‌رود و سپس بسته‌بندی و از آنجا صادر می‌شود. به‌گفته وی عمده‌ترین وارد‌کننده زعفران ایران، افغانستان و سپس امارات، اسپانیا و چین هستند. متاسفانه نگاه‌مان به تجارت زعفران نیز تنها خام‌فروشی و دلالی است. دلال‌ها منتظرند تا تعاون روستایی مزایده بگذارد و بقیه ماجرا. سه دلال اصلی محصول را هم همه می‌شناسند. مردانی که بعضا با رانت مولتی میلیاردر شدند. سربسته عرض می‌شود که حتی در بدنه مدیریتی وزارت جهادکشاورزی دلال غیر رسمی و خارج از ساعات اداری داریم. وزارتی که شاید کمترین توجه را به این محصول راهبردی دارد. در دهه ۵۰ تا ۶۰ در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلو زعفران برداشت می‌کردیم، اما در حال حاضر این عدد به ۲ کیلو رسیده است (در هر مترمربع زمین باید یک گرم زعفران خشک تولید کنیم، اما در حال حاضر در هر هکتار ۲۰۰ میلی‌گرم تولید می‌شود). پیدا کنید پرتغال فروش داستان ما را. برنامت برای خروج از این وضعیت چیه آقای نیکبخت؟

شعارسال: نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: وقتی نتوانیم به درستی صادرات زعفران داشته باشیم و بازار‌ها را تامین کنیم، قاچاقچیان بازار را تامین می‌کنند. براساس برآورد‌ها هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

غلامرضا میری با بیان اینکه به دلیل تحریم‌ها و برخی مسائل داخلی صادرات مدیریت نمی‌شود، گفت: ما به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم زعفران را از کشور به آمریکا و عربستان صعودی صادر کنیم، در نتیجه زعفران ما از افغانستان، امارات و اسپانیا به کل دنیا صادر می‌شود. وی افزود: برای صادرات زعفران به چین و هند نیز باید ۳۸ و ۱۴ درصد عوارض پرداخت کنیم که برای صادرکننده پرداخت چنین عوارضی به صرفه نیست و قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد، در نتیجه برخی خریداران ترجیح می‌دهند زعفران را از تاجر افغانستانی یا قاچاقچی خریداری کنند.

ادعای قاچاق حدود ده تن زعفران در ماه از ایران با حضور گسترده تاجران افغان

نایب رئیس شورای ملی زعفران ، تصریح کرد: از سال‌های پیش مذاکراتی زیادی در این بخش با سفرا، وزارت امور خارجه، وزارت صمت و جهادکشاورزی داشتیم که این همه محصول از چین وارد می‌کنیم، در عوض از زعفران ایرانی عوارضی دریافت نشود، ولی این مهم محقق نشد. میری در ادامه گفت: صادرکننده داخلی وقتی کالایی را صادر می‌کند، چون نه ال سی (اعتبارنامه یا اعتبار اسنادی) دارد و نه پولی دریافت کرده تا زمانی که کالا تماما به دست خریدار نرسد، ریسک عدم برگشت پول را متحمل می‌شود. یعنی اگر کالا به دست خریدار به هر دلیلی نرسد، صادرکننده هم پولی دریافت نمی‌کند. وی با اشاره به اینکه ۲تا ۵ درصد هزینه می‌کنیم تا ارز حاصل از صادرات را باز گردانیم، گفت: مشتریان خارجی ما سامانه نیما را قبول ندارند و بانک مرکزی نیز ارز بازار آزاد را قبول ندارد. در نتیجه صادرکننده زعفران باید برای صادرات هر کیلو زعفران ۲۳ میلیون تومان مابه‌التفات ارز آزاد و نیمایی را بدهد که هیچ توجیه اقتصادی ندارد. نایب رئیس شورای ملی زعفران اظهار کرد: وقتی نتوانیم به درستی صادر کنیم، قاچاقچیان بازار را تامین می‌کنند. براساس برآورد‌هایی که داشتیم هر ماه ۱۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود. وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۹، ۳۲۵تن صادرات زعفران به ۴۷ کشور دنیا داشتیم، گفت: در حال حاضر به ۶۷ کشور دنیا زعفران صادر می‌کنیم و طبیعتا باید بیش از ۴۰۰ تن زعفران صادر شود، اما براساس آمار‌ها فقط ۲۰۰ تن زعفران صادر می‌کنیم. تقاضای جهانی نیز کم نشده است. این یعنی بخشی از نیاز بازار‌های جهانی توسط قاچاقچیان تامین می‌شود.

میری همچنین اضافه کرد: افغانستان اعلام کرده که ۷۹ تن زعفران صادر می‌کند، در حالی که براساس آمار‌های اعلامی‌خودشان تنها ۱۲ تن تولید می‌کنند. متاسفانه افغانستان ۶۷ تن زعفران را به نام زعفران افغانستان در بازار‌های جهانی به مشتریان ما می‌فروشد. وی همچنین به افزایش هزینه‌های حمل و نقل نیز اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم یک کیلو زعفران یک گرمی‌را صادر کنیم، چون هزینه‌های حجمی‌محاسبه می‌شود، هر کیلو ۸ میلیون تومان هزینه به دنبال خواهد داشت.

همین است که کشور‌های اروپایی بسته‌های ۵۰۰ گرمی زعفران را از ما خریداری می‌کنند و با قیمت‌های ارزانتر به فروش می‌رسانند. این فعال بخش خصوصی در پایان گفت: اگر مسئله برگشت ارز حاصل از صادرات حل شود و اجازه دهند این ارز‌ها را با قیمت توافقی به فروش برسانیم یا به واردکننده کالا‌های لوکس به قیمت توافقی بفروشیم، بسیاری از چالش‌های این بخش حل خواهد شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت مردمسالاری، تاریخ انتشار: 3اردیبهشت1403، کدخبر: 259785، www.mardomsalari.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
0
0
از تعاون روستایی غافل نشو
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین