پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۱۳ تير ۱۴۰۳ - 2024 July 03
کد خبر: ۳۹۴۸۹۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۹
از مهمترین عوامل موثر بر کسری بودجه دولت، حقوق پرداختی به کارکنان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حقوق کارکنان بالغ بر ۸۰ درصد هزینه سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی را تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر، قانون تاکید بر اجرا و پیاده سازی دولت الکترونیک و کوچک سازی سازمانی دارد. موضوعی که می‌تواند تا دو سوم کارکنان موجود را از چرخه اشتغال کاذب خارج نموده و دولت‌ها را از بار سنگین کسری بودجه نجات دهد. از مهمترین روش‌های پیاده سازی بحث کوچک سازی در دولت‌ها، پرسش درباره کارکرد‌ها و ماهیت وجودی خدمات ارایه شده توسط دستگاه‌های دولتی است. در خصوص بانک مسکن باید گفت که با توجه به ضعف آشکار و کم توانی در مهندسی مالی منجر به تامین اعتبارات لازم برای خانه دار شدن شهروندان ، چه لزومی به ادامه فعالیت است. بگذارید همگراتر و دوستانه‌تر صحبت کنیم. چرا نباید با این وضعیت، شعب بانک مسکن را در حد باجه تقلیل ساختار بدهیم؟ سوالی که بدون توجیه گری و بیان حرف‌های گل درشت، انتظار می‌رود که توسط بانک مسکن پاسخ داده شود.

شعارسال: دلمان را خوش کرده ایم که کشور بانکی تخصصی بنام بانک مسکن دارد؟ بانکی که عهده دار مهندسی مالی برای تامین اعتبار منجر به دسترسی به مسکن شهروندان باید باشد. اما در عمل، با بانکی مواجه هستیم که اعتبارات ارایه شده توسط آن، تنها می‌تواند تامین کننده هزینه ۶-۷ متر خانه در تهران باشد.

مجید گودرزی (تحلیلگر اقتصادی) در این خصوص معتقد است که ما با بحران جدی کاهش قدرت خرید و فروش مسکن در ایران مواجه هستیم. ابزار‌های مالی برای خرید مسکن در کشور تحت تاثیر سرکوب دستمزد و سرکوب تقاضا، قابلیت خود را از دست داده‌اند. موضوع تنها فاصله قیمتی وام مسکن با قیمت متعارف خرید یک واحد مسکونی کوچک نیست. مساله اینجاست که اگر تسهیلات نیز افزایش یابد، کسی در ایران قادر به پرداخت اقساط آن نخواهد بود چرا که دستمزد از موج تورمی به شدت عقب مانده و حتی پرداخت اقساط تسهیلات کنونی مسکن نیز در قدرت بسیاری از شهروندان نخواهد بود.

وام مسکن کفاف خرید هفت متر خانه را می‌دهد ،در این شرایط، بانک مسکن می خواهیم چکار؟ + کل کارکردهای بانک مسکن بجای شعبه با باجه هم قابل ارایه است

وی با اشاره به اینکه کاهش قدرت خرید مسکن سبب شده است بازار اجاره با رشد فزاینده‌ی قیمت روبرو باشد، تاکید کرد: ما در بازار اجاره با نوعی رهاشدگی و بی‌قانونی مواجهیم. این رهاشدگی خودش را در رکود جدی خود بازار نیز نشان می‌دهد. مردم خودشان به تمدید قرارداد‌های اجاره روی آورده‌اند و کسانی هم که قادر به پرداخت مبالغ افزایش اجاره‌بها نباشند مجبورند به شهر‌های حاشیه‌ای و اقماری و محله‌های پائین‌تر، مهاجرت کنند. پیش‌بینی می‌شود که در آینده‌ای نزدیک ما با مهاجرت گسترده‌تر از تهران به شهر‌های اقماری روبرو باشیم که طبیعتا مسافت و فاصله موجود کیفیت نیروی کار و کیفیت زندگی را دستخوش کاهش خواهد کرد.

گودرزی با تاکید بر اینکه تنها راه حل بحران موجود مسکن را باید در تشویق سرمایه‌گذاری‌های این بخش با تخصیص زمین رایگان و تسهیلات تشویقی جستجو کرد، بیان می‌دارد که و در میان‌مدت نیز با تقویت دستمزد، می‌بایست قدرت خرید مسکن را باید بالا ببریم. از آنجا که پنجاه تا شصت درصد از قیمت مسکن را زمین تشکیل می‌دهد، اگر این هزینه از بین برود بازار به تعادلی آشکار خواهد رسید. ظرفیت تخصیص زمین رایگان حتی در درون شهر‌ها هم وجود دارد. در کل کشور ۳۵۰ هزار هکتار بافت فرسوده داریم و بازسازی این بافت کمک بزرگی به ارتقای شهر‌ها و به بهبود وضعیت مسکن در کشور دارد.

حال باید پرسید در شرایطی نظیر شرایط حاضر که نه بانک مسکن، توان مهندسی پولی مالی برای تامین اعتبارات لازم برای خرید مسکن توسط شهروندان را دارد و نه شهروندان توان پرداخت اقساط را دارند، هدف از تداوم فعالیت بانک مسکن برای چیست؟ چرا باید ما مثلا به ده هزار نفر حقوق و مزایا بدهیم که هیچ کار فراگیر موثری از دست شان بر نمی‌آید؟ چرا شعب بانک مسکن را در حد باجه تعریف نمی‌کنیم که حداقل دلمان برای هزینه کرد از بیت المال نسوزد؟ جناب بانک مسکن، ما قصد تقابل با شما را نداریم، اما سکوت ادامه دار و کم توجهی‌های شما به پاسخگویی، افکار عمومی و رسانه‌ها را حریص‌تر به مطالبه گری، پاسخ طلبی و افشاگری می‌کند. تعامل زیباست و بشکل تاریخی، روابط عمومی بانک مسکن، کم بهره از آن می‌باشد.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
0
0
گل گفتید بخدا. الکی الکی حقوق می دهیم که چی بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین