پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۵۲۱۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۲
تقریبا واضح است سیاست جدایی دین از سیاست، اگر یک فرم مطلوب تلقی می‌ گردید ، در حوزه اخلاقی اینگونه تفسیر می شده است که انسان‌ها با عدم مداخله دین در ساحت سیاست، احتمالا انسان‌های اخلاق مدارتری خواهند بود و در پس این اخلاق‌مداری جامعه موفق‌تری هم شکل می‌گیرد. نویسنده با مقایسه وضعیت سکولار بودن ترکیه و وضعیت تعدد شرکای جنسی آنهم در یک کشور اسلامی و ابر بحران خانوادگی در یک نهاد پایه ای توسعه اجتماعی یعنی نهاد خانواده(پنج نهاد اصلی توسعه جوامه شامل سیاست، دین، اقتصاد،آموزش ، خانواده)، به این نتیجه رسیده که الزاما جدایی دین از سیاست باعث توسعه اخلاقی نمی شود. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ، سه گانه اثرگذاری غرایز بر توسعه اجتماعی شامل غریزه در معنای نیروی حیات، غریزه و پارادوکس آزادی-گناه ، کنترل غریزه و توان ارتقا اراده مبتی بر خواست را بر متن اضافه نموده و احتمال داده است که رویکرد مورد نظر اسلام، وجه نظر سوم به بحث غرایز و اثرگذاری های حوزه های روانی بر توسعه باشد.

شعار سال: ترکیه در آمار در صدر تعدد شریک جنسی و ایضا خشونت علیه زنان توسط همان شریک‌های جنسی است. حقیقت خیلی قشنگ نیست که توضیح بدهم، تعدد شریک جنسی که ترکیه در صدر آن است، چه معنایی دارد و حتما جالب نیست که بگوییم تقریبا این روند نهادی به نام خانواده در ترکیه احتمالا با یک ابر بحران روبرو است.

 
در داخل کشور ما کلیشه‌های منسوخی سال هاست تکرار می‌شد، که جدایی دین و از سیاست که پیش از انقلاب هم مرسوم بوده است، یک روش مطلوب حکومت داری است، نسخه پیشنهادی هم همیشه ترکیه بود، گویی از دوره رضا پهلوی تا دوره ما همیشه یک حسرتی به ترکیه شدن وجود داشته است، اما حالا این امار به ما چه می‌گوید؟
جدایی دین و سیاست و پیش فرض توسعه اخلاق
 
تقریبا واضح است سیاست جدایی دین از سیاست، اگر یک فرم مطلوب تلقی می گردید، در حوزه اخلاقی اینگونه تفسیر می شد که انسان‌ها با عدم مداخله دین در ساحت سیاست، احتمالا انسان‌های اخلاق مدارتری خواهند بود، و در پس این اخلاق‌مداری جامعه موفق‌تری هم شکل می‌گیرد.
 
همانگونه که ملاحظه می شود، آمار فاجعه‌آور تعدد شرکای جنسی و نظام خانواده در ترکیه دارای جدایی دین از سیاست، خودش نه تنها مثال نقضی بر ادعاهای پوچ حسرت ترکیه ای شدن( جدایی دین از سیاست و توسعه یافتگی) است، که مدام تکرار می گردید، بلکه نشان‌گر آن است این تصمیم سیاسی در مقطعی از تاریخ اثرگذار بوده و در بلند مدت به شدت مشکلات وسیعی را به ارمغان می‌آورد.
 
آمار خشونت علیه زنان در ترکیه و تعدد شریک جنسی به مراتب از کشورهای غربی هم بالاتر است، حتی از کشورهایی که در آنجا مثلا صعنت پورن یک کسب و کار پر سود است مثل آمریکا یا برخی از کشورهای اروپایی؛ چگونه می‌شود یک کشور به اصطلاح معتقد به اسلام و حتی اسلام اخلاق‌گرا در حوزه خانواده و مسائل زنان چنین فاجعه‌ای را خلق کرده است؟
 
صبا محمود انسان‌شناس آمریکایی برای پاسخ به این سوال یک نکته خوب را می‌گوید: او معتقد است بحث جدایی دین از سیاست نه تنها فرم علمی یا فرمی تطبیق‌پذیر نیست، بلکه نوعی توهمی است که جوامع را به جای اندیشیدن ،  استعماری می‌کند و جوامع استعماری قطعا در حکمرانی فقط در ابتذال از نسخه‌های اصلی سقبت خواهند گرفت، آن‌چه اینجا مشاهده می‌کنیم، دقیقا ملت استعماری است که تصور کرده در روابط و در هم خوابی با تعدد شریک جنسی احتمالا نوعی رهایی و آزادی است ( شعار سال: نگاه به اثرگذاری حوزه های روانی ، نیازها و انگیزه ها و غرایز در توسعه جوامع، تابع یک الگوی خطی سه مرحله ای است. در مرحله اول ، غرایز و آزادی آن بعنوان نیروی حیات در نظر گرفته شده و بدلیل به تحرک وادار کردن نیروهای انسانی، عاملی برای توسعه قلمداد می شود. در مرحله دوم، غرایز دچار پارادوکس گناه- آزادی شده و بخشی از جامعه بدلیل لاقیدی ها در خود فرو رفته و دچار انواع خودسرزنش گری شده و بخشی دیگر، رها کردن خود را نشانه ازادی و گذر از انواع استعمار و استثمار می پندارند.در واقع لاقیدی بخشی از جامعه و برهم زدن نظم های موجود، عاملی برای ایجاد عطف در حرکت توسعه ای جامعه قلمداد می شود. بعضی از منتقدین،شرایط کنونی ایران را بی شباهت به مرحله دوم نمی بینند. در مرحله سوم، غرایز بعنوان ابزار بازیگری سیاسی فرد با خودش و با جامعه بواسطه ارتقا توان خواهندگی مستمر بدلیل کنترل امیال و برآورده سازی چارچوب مدار آن قلمداد می شود. در این مرحله، خویشتن بانی یا تقوا بعنوان ابزار کسب قدرت تسلط بر خود و جامعه تلقی شده و بشکل همزمان نظام فردی و اجتماعی را سامان داده و اثرگذاری های توسعه ای خواهد داشت. بنظر می رسد که این رویکرد مورد تاکید در اسلام باشد).
 
حال آنکه در حقیقت این جوامع به شدت تحت سلطه هستند، و حتی در تخیل کردن هم آزاد نیستند و بعد از مدتی مهم‌ترین دستاورد هر جامعه‌ای که خانواده نام دارد را هم دیگر نخواهند داشت. ای کاش یک جنبش دفاع از زنان و خانواده در ترکیه ایجاد می‌شد. البته ای کاش...
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص،برگرفته از رجا نیوز. کد خبر: 375643 ، منتشره در 27 بهمن 1402. https://www.rajanews.com / سایر منابع.
اخبار مرتبط
برچسب ها: توسعه اخلاق با جدایی دین از سیاست ، سید جواد نقوی ، ترکیه و آزار جنسی علیه زنان ، آزار جنسی زنان در ترکیه ، تعدد شریک جنسی ، تعدد شریک جنسی در ترکیه ، ترکیه و تعدد شریک جنسی ، بحران نهاد خانواده در ترکیه ، ترکیه و بحران نهاد خانواده ، ابر بحران در نهاد خانواده ، نظام خانواده در ترکیه ، حکومتداری و جدایی دین از سیاست ، اثرات جدایی دین از سیاست بر توسعه اخلاقی ، حسرت ترکیه ای شدن از دوره پهلوی اول ، توسعه اخلاق با عدم دخالت دین در سیاست ، توسعه یافتگی با جدایی دین از سیاست ، صبا محمود انسان‌شناس آمریکایی ، جنبش دفاع از زنان و خانواده در ترکیه ، اثرگذار یمیل جنسی بر توسعه اجتماعی ، میل جنسی در معنای نیروی حیات ، میل جنسی و پارادوکس گناه آزادی ، میل جنسی بعنوان ابزار قدرت و خواهندگی مستمر ، اثرگذاری حوزه های روانی بر توسعه اجتماعی ، اثرگذاری میل جنسی بر توسعه اجتماعی ، جدایی دین از سیاست ، آسیب شناسی نهاد خانواده ، اثرگذاری جدایی دین از سیاست بر نهاد خانواده ، اثرگذاری جدایی دین از سیاست بر اقتصاد ، اثرگذاری جدایی دین از سیاست بر سیاست ، اثرگذاری جدایی دین از سیاست بر آموزش و پرورش ، اثرگذاری جدایی دین از سیاست بر دین ، خانواده در ترکیه ، زوال اخلاق در سیاست ، معنویت گرایی و اخلاق در جامعه ، سیاست منهای معنویت و اخلاق ، اخلاق گرایی در سیاست ، فلسفه اخلاق در دایره عقل و دین ، فلسفه اخلاق ، بحران اخلاقی در جامعه ایرانی ، توسعه و فلسفه اخلاق ، اخلاقی بودن انسان ، هزینه های اخلاقی زیستن
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵
0
0
اخبار مرتبط خوبی در زمینه جدایی دین از سیاست، فلسفه اخلاق ف تعدد شرکای جنسی،آسیب پذیری نهاد خانواده و .... ،آورده اید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین