پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 16
کد خبر: ۳۹۵۹۱۷
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
جمهوری اسلامی ایران بشکلی تاریخی از افراد و مدیران دو سر طیف خوش بین‌های افراطی و مدعی انقلابی گری بدون نظرداشت به بنیان‌های لازم برای بهره گیری از توانمندی انقلاب و انقلابیون و دوم از طیف واقع گرا‌های حال بین و محافظه کار، ضربه خورده است. مسعود پل‌مه، دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی در خصوص معافیت تحریمی بندر چابهار مدعی شده است که هیچ مستندی در این خصوص وجود ندارد و در حال حاضر راه‌اندازی یک سرمایه‌گذاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و هند برای به وجود آوردن یک شرکت بین‌المللی با توجه به شرایط موجود تحریمی تقریبا شدنی نیست. البته موضوع مذاکرات بین‌المللی دو دولت ایران و هند متفاوت است. در حال حاضر حتی نمی‌توانیم مطالبات‌مان از هند را به صورت دلار یا یورو اخذ کنیم، در این شرایط چگونه می‌توانیم وارد سرمایه گذاری مشترک و معامله دو طرفه شویم که قطعا کشور مقابل، در معرض تهدیدات تحریم و مشکلات خاص آن قرار می‌گیرد و.. ضمن تائید کلیات فرمایشات ایشان، باید پرسید که چرا نباید دنبال تبصره‌ها بگردیم؟ چرا نباید روش‌های جایگزین کوتاه و میان و بلند مدت را برای شرایط خاص طراحی و استفاده کنیم؟ چرا وارد دعوی حقوقی بین المللی برعلیه ایالات متحده نمی‌شویم. چرا باید اجازه دهیم که تفکر خطی یا انفعال یا جنگ، کل وجودمان را سیاه کند؟

شعارسال: دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها اظهار داشت: در مقطعی بندر چابهار صرفا برای علمیات حمل کالا به افغانستان آن هم برای اقدامات بشردوستانه معاف از تحریم بود و اساسا اینکه سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار با تاخیر ۲۲ساله مواجه شد به دلیل تحریم‌ها بود و هیچ گونه مستندی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها در دست نداریم.

اواخر اردیبهشت ماه قرارداد سرمایه‌گذاری بلندمدت شرکت هندی IPGL برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار با تاخیر سه‌ساله منعقد شد، یکی از موضوعات مطرح شده در این قرارداد از سوی ایران راه‌اندازی یک شرکت کشتیرانی مشترک بین دو کشور بوده است که در این باره مدیرعامل سازمان بنادر گفت بود این پیشنهاد وزیر سابق راه و شهرسازی ایران باید مورد ارزیابی هندی‌ها قرار بگیرد و دو کشور درباره جزییات آن به توافق برسند.

هیچ مستندی از معافیت تحریمی بندر چابهار وجود ندارد + این ظاهر داستان است،چرا وارد دعوی حقوقی بین المللی نمی شوید؟

مسعود پل‌مه، دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی  درباره توافقات ایران و هند در قرارداد بلندمدت اپراتوری بندر چابهار درباره راه‌اندازی شرکت کشتیرانی مشترک اظهار داشت: حدود ۴۰ سال گذشته شرکت مشترک سرمایه‌گذاری بین ایران و هند در بخش کشتیرانی فعال بود که یک شرکت کشتیرانی مانند کشتیرانی ایران و مصر یا کشتیرانی ایران و روسیه فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد:، اما باید گفت در حال حاضر راه‌اندازی یک شرکت کشتیرانی مشترک و سرمایه‌گذاری مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و هند برای به وجود آوردن یک شرکت بین‌المللی با توجه به شرایط موجود تحریمی تقریبا شدنی نیست.

البته موضوع مذاکرات بین‌المللی دو دولت ایران و هند متفاوت است، اما الان مطالبات‌مان از هند را نمی‌توانیم به صورت دلار یا یورو اخذ کنیم، در این شرایط چگونه می‌توانیم وارد سرمایه‌گذاری مشترک و معامله دو طرفه شویم که قطعا کشور مقابل، در معرض تهدیدات تحریم و مشکلات خاص آن قرار می‌گیرد.

پل‌مه افزود: به این دلایل گفته شده، ایجاد شرکت مشترک کشتیرانی ایران و هند ناممکن است و از طرف دیگر اساسا راه‌اندازی چنین شرکتی برای هند توجیه اقتصادی ندارد چراکه اولا این شرکت کشتیرانی خارج از ایران نمی‌تواند فعالیت نشانه‌دار داشته باشد و از سوی دیگر برای این حجم از تجارت بین دو طرف، مشکل تامین ناوگان نداریم که بین دو کشور بنگاه اقتصادی مشترک ایجاد شود.

دبیر انجمن شرکت‌های کشتیرانی همچنین درباره عقد قرارداد نهایی و بلند مدت با اپراتورهندی بندر چابهار و ابهاماتی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها اظهار داشت: در مقطعی بندر چابهار صرفا برای علمیات حمل کالا به افغانستان آن هم برای اقدامات بشردوستانه معاف از تحریم بود و اساسا اینکه سرمایه‌گذاری هندی‌ها در چابهار با تاخیر ۲۲ساله مواجه شد به دلیل تحریم‌ها بود و هیچ گونه مستندی درباره معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها در دست نداریم.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از فرارو، تاریخ انتشار: 2شهریور1403، کدخبر:767099، fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین