پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۹۷۵۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۱
حمل‌ونقل جاده‌ای مهم‌ترین بخش اقتصادی کشور است که نقش کلیدی در جابجایی کالا و ارتباط بین شهرها و استان‌ها دارد. رانندگان کامیون به عنوان نیروی اصلی این صنعت، تأثیر بسزایی در زنجیره تأمین دارند. بر اساس آمار منتشرشده توسط سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای در سال ۱۴۰۳، استان فارس بیشترین راننده کامیون در ایران را دارد.

شعارسال: در شرایط کشور ایران و با توجه به ضعف شبکه ریلی، حمل‌ونقل جاده‌ای بیش از ۷۰ درصد بار کشور را جابجا می‌کند. رانندگان کامیون، علاوه بر تأمین نیاز‌های داخلی، نقش مهمی در صادرات و واردات دارند. با توجه به افزایش تقاضا برای حمل‌ونقل و گسترش زیرساخت‌های جاده‌ای، انتظار می‌رود این صنعت در سال‌های آینده توسعه بیشتری پیدا کند. بر اساس آمار سال ۱۴۰۳ راهداری، استان‌های فارس، اصفهان و خراسان رضوی به ترتیب بیشترین تعداد رانندگان کامیون را دارند و این نشان‌دهنده اهمیت بالای این استان‌ها در شبکه حمل‌ونقل کشور است. در ادامه نیز استان مازندران با ۱۷۰۰۰ در رتبه ۱۱، استان چهار محال با ۱۶۹۰۰ راننده در رتبه ۱۲، استان کردستان با ۱۵۳۹۰ راننده در رتبه ۱۳، استان تهران با ۱۴۹۰۰ راننده در رتبه ۱۴، استان قزوین با ۱۴۲۰۰ راننده در رتبه ۱۵، استان گلستان با ۱۴۲۰۰ راننده در رتبه ۱۶، استان یزد با ۱۳۱۰۰ راننده در رتبه ۱۷، استان اردبیل با ۱۳۰۰۰ راننده در رتبه ۱۸، استان سیستان با ۱۲۱۰۰ راننده در رتبه ۱۹ و استان مرکزی با ۱۱۵۰۰ راننده در رتبه ۲۰ قرار گرفته است.

کدام استان بیشترین راننده کامیون در ایران را دارد؟ + آشنایی با پایتخت کامیون داران ایران

۱۰ استان با بیشترین راننده کامیون در ایران ۱۴۰۳:

۱. استان فارس با ۶۳،۵۰۰ راننده: استان فارس، به دلیل موقعیت جغرافیایی خود و قرار گرفتن در مسیر‌های ترانزیتی مهم، بیشترین تعداد رانندگان کامیون را در کشور دارد. صنایع مختلف و تولیدات کشاورزی گسترده در این استان، نیاز به حمل‌ونقل بالایی را ایجاد کرده است.

۲. استان اصفهان با ۵۱،۲۰۰ راننده: اصفهان، به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی و معدنی کشور، سهم بالایی از حمل‌ونقل جاده‌ای را به خود اختصاص داده است. این استان با داشتن شهرک‌های صنعتی بزرگ و کارخانه‌های متعدد، دومین رتبه را در میان استان‌های دارای بیشترین راننده کامیون دارد.

۳. استان خراسان رضوی با ۴۳،۹۰۰ راننده: وجود مسیر‌های ترانزیتی بین‌المللی و ارتباط این استان با کشور‌های همسایه، باعث شده خراسان رضوی یکی از مهم‌ترین مراکز حمل‌ونقل کشور باشد. تعداد بالای کامیون داران در این منطقه، اهمیت اقتصادی و استراتژیک آن را نشان می‌دهد.

۴. استان آذربایجان شرقی با ۳۶،۵۰۰ راننده: نزدیکی این استان به مرز‌های بین‌المللی، آن را به یکی از قطب‌های اصلی حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل کرده است. رانندگان این استان نقش مهمی در صادرات و واردات کالا ایفا می‌کنند.

۵. استان آذربایجان غربی با ۲۷،۱۰۰ راننده: آذربایجان غربی به دلیل هم‌مرز بودن با چند کشور و وجود پایانه‌های مرزی مهم مانند بازرگان، سهم قابل توجهی در حمل‌ونقل جاده‌ای دارد.

۶. استان خوزستان با ۲۵،۶۰۰ راننده: خوزستان با داشتن بنادر مهمی مانند بندر امام خمینی و صنایع نفتی، یکی از مهم‌ترین استان‌ها در بخش حمل‌ونقل کالا به شمار می‌رود.

۷. استان لرستان با ۲۳،۲۰۰ راننده: این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر‌های ارتباطی غرب کشور، از نظر حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار فعال است.

۸. استان همدان با ۲۲،۸۰۰ راننده: همدان به عنوان یکی از مراکز تجاری و کشاورزی، جایگاه ویژه‌ای در صنعت حمل‌ونقل کشور دارد.

۹. استان کرمان با ۲۲،۵۰۰ راننده: کرمان با داشتن معادن غنی و تولیدات صنعتی فراوان، به عنوان یکی از مراکز اصلی حمل‌ونقل شناخته می‌شود.

۱۰. استان کرمانشاه با ۲۲،۴۰۰ راننده: این استان با داشتن پایانه‌های مرزی فعال و ارتباطات بین‌المللی، در زمره استان‌های پیشرو در حوزه حمل‌ونقل قرار دارد.

 

کدام استان بیشترین راننده کامیون در ایران را دارد؟ + آشنایی با پایتخت کامیون داران ایران

شهر کامیون داران کجاست؟!

شهر کامیون‌داران نام مستعاری است که برای فرخ شهر که از شهر‌های استان چهارمحال بختیاری است در نظر گرفته‌اند. فرخ شهر قدمت بسیار زیادی دارد. این شهر یک شهر تاریخی نیز به حساب می‌آید. فرخ شهر از نظر جمعیت سومین شهر پرجمعیت استان چهارمحال بختیاری شمرده می‌شود. این شهر از نظر جمعیت کامیون و تریلی داران اولین شهر در سراسر ایران است. علت نام‌گذاری شهر کامیون‌داران بر فرخ شهر نیز همین موضوع است.
فرخ شهر دارای چهار روستا است. مجموع جمعیت این چهار روستا به ۳۵۰۰۰ نفر می‌رسد. در این میان حدود نیمی از جمعیت شهر به شغل کامیون‌داری مشغول هستند. اغلب ساکنان این شهر به شکل مستقیم و غیر مستقیم در صنعت حمل‌ونقل مشغول به کار هستند. حدود ۹۰ سال پیش اولین کامیون وارد این شهر شد. مالک آن کامیون یکی از ساکنین ثروتمند شهر بود که نیکویی نام داشت. البته نیکویی تنها یک کامیون در فرخ شهر نداشته. او دارای ۱۳۰ کامیون بوده که در گاراژ‌های خود در سه شهر فرخ شهر، شهرکرد، اهواز و اصفهان نگهداری می‌کرده. راه‌اندازی اولین گاراژ در فرخ شهر توسط نیکویی باعث به وجودآمدن نسل اول رانندگان ماشین سنگین در این شهر شد. باتوجه به ادامه‌ی این فعالیت توسط فرزندان نیکویی، نسل کامیون‌داران در فرخ شهر نیز ادامه پیدا کرد.
نکته جالب توجه اینکه، فرخ شهر در گذشته‌ای نه چندان دور پیش از اینکه به نام شهر کامیون‌داران شناخته شود، با نام شهر معلمان شناحته می‌شد. علت این نام‌گذاری این بود که اغلب معلمان استان چهار محال بختیاری از ساکنان این شهر بودند. با رواج کامیون‌داری در فرخ شهر عده‌ای از معلمان کار قبلی خود را رها کرده و به کامیون‌داری روی آوردند. برخی نیز به این کار به عنوان شغل دوم نگاه می‌کنند.

پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با اندکی اضافات و تلخیص، برگرفته از وبلاگ با کامیون. شماره خبر ۲۲۱۸۸. منتشره در ۲۹ بهمن ۱۴۰۳. https://bakamion.ir / سایر منابع.

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین