پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۴
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اخیراً یکی از رسانه‌ها این‌طور تحلیل کرده بود که به دلیل امضای توافقنامه پاریس توسط ایران 19 میلیارد دلار خسارت به کشور ما وارد می‌شود، گفت: این توافقنامه با اجماع دولت امضا شده است که اخیراً به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که امیدواریم بسرعت مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار بگیرد.
شعارسال: این توافقنامه ریشه در سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در بحث کاهش 50 درصدی مصرف انرژی دارد.معصومه ابتکار در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: طبق برآوردها، مصرف انرژی در ایران 5 تا 9 برابر جهان است این در حالی است که بهره‌وری انرژی پایین و انتشار آلودگی بالاست. طبیعی است که کشور ما نیز همگام با جامعه جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای حرکت کند. لازم به ذکر است که توافقنامه پاریس حداقل 100 میلیارد دلار منافع اقتصادی در زمینه بهره‌وری انرژی و ایجاد مشاغل جدید در بر خواهد داشت.

او همچنین افزود: چین در دوره‌ای تلاش کرد رشد اقتصادی یکسویه را دنبال کند اما امروز متوجه شده با حاکمیت چنین نگرشی خسارت‌های بسیاری را بر خود متحمل کرده است. در بحث آلودگی در کشور چین 500 میلیون نفر در معرض آلودگی شدید قرار دارند و 23 شهر چین را آلودگی فرا گرفته است. او خاطرنشان کرد: آلودگی کنونی چین دو برابر آلوده‌ترین شرایط ما است. طبق برآوردها 600 تا 900 میلیارد دلار نیاز دارند تا به سمت سوخت‌های پاک بروند این در حالی است که اگر از ابتدا توسعه اقتصادی را با نگاه زیست محیطی همراه کرده بودند نیاز به سرمایه‌گذاری جدید برای جبران خسارت‌ها نبود. این وضعیت علاوه بر خسارت‌های بسیار سنگین بهداشتی و درمانی، نارضایتی عمومی را هم ایجاد کرده است.ابتکار با اشاره به اینکه نباید تجربه تلخ کشورهای دیگر را تکرار کنیم، گفت: در شرایطی که بالاترین شاخص آلودگی ما حدود 140 بوده است، نباید اجازه دهیم آلودگی بیش از این افزایش یافته و به شاخص‌ 300 برسد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه توقف بهره‌برداری از جنگل‌های طبیعی ایران نیز با تصویب مجلس شورای اسلامی برای نخستین بار میسر شد، اظهار کرد: طبق این برنامه قرار است تنها درختان افتاده و بیمار برداشته شوند و از درختان سالم برداشت صورت نگیرد همچنین بهره‌برداری تجاری به مفهوم بهره‌برداری از ذخایر طبیعت ممنوع شده و واردات چوب و زراعت چوب جایگزین برداشت درختان طبیعی معرفی شده است. این برنامه قصد ندارد فعالیت اقتصادی روستاییان و اشتغال آنها را کاهش دهد بلکه سعی شده با تغییر نگاه به سمت بهره‌برداری صحیح، حفظ طبیعت در کنار اشتغال صورت بگیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 4، تاریخ انتشار: یکشنبه 26 دی 1395، شماره: 6408

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین