* بازنگری در شناسایی افراد یارانهبگیر
وی در ادامه توضیح داد: فرآیند شناسایی افراد نیازمند و کسانی که از یارانههای مختلف استفاده میکردند را با استفاده از پایگاه اطلاعاتی مورد بازنگری قرار دادیم. به عنوان مثال: افرادی که از بیمه کارگران ساختمانی استفاده میکنند و ماهانه 150 هزار تومان یارانه میگیرند که با استفاده از پایگاه اطلاعات مشخص شد نزدیک به 50 هزار نفر از آنان مجوزهای سایر اصناف را دارند؛ یعنی این افراد به جای اینکه خود را خویشفرما معرفیکنند خود را کارگر ساختمانی معرفی کرده و از این یارانه استفاده میکردند. در واقع یک سوء استفاده در این زمینه صورت میگرفت. میدری افزود: از طریق فرآیند مبتنی بر فناوری اطلاعات شیوه توزیع کالاها را که نزدیک به 4 دهه در ایران شکل گرفته بود تغییردادیم. قبلاً دولت کالاها را خریداری و در انبار جمعآوری و تجمیع میکرد و بعد از طریق شبکههای توزیع آنها را به مردم عرضه میکرد و به کسانی که میخواست سبد کالا دهد کوپن میداد. او ظهار داشت: همچنین کار بزرگی که در این دولت صورت گرفت استفاده از کارت بانکی در ارائه خدمات بودهاست که تنها با انجام یک تغییر تکنولوژیک بر روی دستگاه پرداخت الکترونیک محقق شد و با استفاده از شبکه فروشگاههای بزرگ و تعاونیهای سراسر کشور سبد کالا در این دولت عرضه شد. وی گفت: کاهش هزینههای اداری از دیگر کاربردهای فناوری اطلاعات دراین وزارتخانه بوده است. در شیوه قبلی تعداد زیادی پرسنل درگیر بودند، اختلاف اساسی بین فروشگاهها و وزارت بازرگانی پیش میآمد؛ اما در این روش تنها با 2 تا 3 نفر به 10 میلیون نفر کالا عرضه میشود و یک ریال اختلاف هم وجود ندارد. میدری ادامه داد: فناوری اطلاعات بر اساس تجارب جهانی دو کارکرد مهم دارد: اول نظام اداری را میتواند اصلاح کند و دوم اصلاح نهاد بازار. تأثیر فناوری اطلاعات بر نظام بازار به این شکل است که اگر دولتمردان اجازه دهند، فناوری اطلاعات میتواند اطلاعات نظام اداری را در اختیار مردم قرار دهد؛ به عبارت دیگر شفافسازی در عملکرد صورتگیرد که این شفافسازی به افزایش پاسخگویی و کاهش فساد منجر میشود.
با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 11 اسفند 1395، صفحه: 7 ، شماره: 6447 .