پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
دوشنبه ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۶۰۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
یکی از مشکلات کنونی و اصلی کشور اقتصاد است که مقام معظم رهبری چند سالی است که اقتصاد مقاومتی و راهکارهای پیاده سازی آن را در جهت رفع این مشکلات اقتصادی را برای مسئولین دولتی مطرح کرده اند.

شعار سال: یکی از مشکلات کنونی و اصلی کشور اقتصاد است که مقام معظم رهبری چند سالی است که اقتصاد مقاومتی و راهکارهای پیاده سازی آن را در جهت رفع این مشکلات اقتصادی را برای مسئولین دولتی مطرح کرده اند اما باگذشت چندین سال ازتاکیدات مکرر مقام معظم رهبری متاسفانه هنوز مسئولین الگوهای اقتصاد لیبرالی و سرمایه داری را در کشور پیاده می کنند که موجب فقیر تر شدن عده ای و ثروتمندتر شدن عده ای دیگر شده و بسیاری از مشکلات اقتصادی دیگر شده است که امیدواریم با آغاز سال جدید مسئولین کمی به فکر پیاده کردن الگوهای اقتصاد مقاومتی در کشور باشند.

عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با میزان تحقق اقتصاد مقاومتی در طول سال های اخیر گفت: آنچه که مقام معظم رهبری با توضیحات کامل درباره اقتصاد مقاومتی مطرح کردند در واقع یک الگوی کاملی است و انتظار می رفت کسانی که که تعصب علمی و اقتصادی برای کشور دارند به ابعاد این مسئله توجه کنند اما متاسفانه می بینیم از جانب بسیاری از دست اندرکاران دولت توجه نشد و در عمل نشان دادند که چنین چیزی را قبول ندارند.

شیخی در ادامه تشریح کرد: زیرا الگوی مد نظر مسئولین الگوی اقتصاد لیبرالیسم است و راهبرد آن ها این بود که با پیاده سازی توافقات ۱+۵ دروازه های سرمایه، کالا و خدمات خارجی را به سمت کشور باز کنند و به نحوی بازار را از خارج تامین کنند این الگو ۱۸۰ درجه با الگوی اقتصاد مقاومتی ضدیت دارد .

وی افزود: این عملکرد دولت ۱۸۰ درجه مخالف الگوی اقتصاد مقاومتی است و کارهایی معمولی در این راستا صورت گرفته است که اگر کسی اقتصاد مقاومتی را مطرح نمی کرد و الگویی معرفی نمی شد سال ها به این ترتیت نامگذاری نمی شدند و همین برنامه های قبلی ادامه پیدا می کرد.

شیخی با بیان اینکه شگرد برخی افراد این است که اسم هرچیزی را اقتصاد مقاومتی می گذارند، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی و پیاده سازی الگو، مستلزم برنامه منظم و مفصلی از اقدامات مختلف وجریان ساز است، به عنوان مثال از تقویت تولید داخلی یا افزایش صادرات و ایجاد تشکل های اقتصادی می توان نام برد که در دل خود جریان سازی و اقدامات اساسی را به دنبال دارند نه فعالیت های روزمره ای که نتیجه تبعی و جبری پول هایی است که دولت خرج می کند که برخی اسم آن را اقتصاد مقاومتی می مانند و هر کس هم که اعتراض کند انگ بی سوادی و بی شناسنامه ای به آن ها می زنند و حتی طرفداران سیاسی دولت هم دارند دولت را به تمسخر می گیرند.

ابراهیم رزاقی، کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی در طول سال های اخیر تحقق نیفتاده است، گفت: در این دوره اخیر از اقتصاد مقاومتی دور شده ایم و علت آن هم اجرا شدن اقتصاد سرمایه داری و لیبرال صندوق ملی پول است که درحال در طول ۲۷ سال اخیر در حال اجرا شدن است این اقتصاد سرمایه داری به استقلال نمی اندیشد و هدف آن ادغام در بازار جهانی، آزاد گذاشتن بخش خصوصی، بازار و واردات و بدتر از آن ارز ارزان برای واردات است چیزی هم که اجرا کرده اند و واگذاری شرکت های دولتی به بخش خصوصی در همان چهارچوب سیاست های سرمایه داری است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: بالاترین سود در غیر تولید است وقتی هر کسی به دنبال حداکثر سود برود دیگر به دنبال تولید نمی رود و چون دولت واگذار کرده است نمی تواند این وضع را اقداماتی کندبه همین علت امکانات تولید دولتی تقریبا منحل شد.

رزاقی ابراز کرد: طبق قانون اساسی بخش دولتی آن فعالیت های تولیدی را که در بخش خصوصی به صرفه نیست را باید انجام دهد که متاسفانه این را اجرا نکردند و هر چه هم زمان گذشته است برخی از طریق خصوصی سازی و واردات دلارهای ارزانی گرفتند و از شبکه بانکی سوء استفاده کردند و از طبقه ثروتمند مالیات چندانی گرفته نشد بنابراین در این فضا دو مفهوم اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سرمایه داری لیبرال یکسان نیست و وقتی که چنین باشد هرگز اقتصاد مقاومتی اجرا نخواهد شد.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه اظهار کرد: مسئولین به گونه ای صحبت کرده اند که این مسئله با قانون اساسی مغایرت ندارد اما اقتصاد مقاومتی که رهبری گفته اند هر سال در حال تکمیل شدن است به عنوان مثال تغییر الکوی مصرف، تمرکز بر روی تولید ملی و اهمیت دادن به امکاناتی که کشور را از طریق تکنولوژی ها تولید و مدیریت ها درونی می کند اما به تدریج تعداد مدیران فساد هم افزایش پیدا کرده است که اوج آن همین دولت است و به شدت رشد پیدا کرده است.

رزاقی عنوان کرد: شخصی هزار میلیارد تومان وام می گیرد و برای تولید به کار نمی برد و دولت می گوید این ها وام های معوقه است و اختلاس نیست که این نشان می دهد تا چه حد بر خلاف اقتصاد مقاومتی عمل می شود از لحاظ اجرا، صادرات موادخام و واردات همه چیز با دلار ارزان که نشان می دهد نتیجه این ها فقر بیشتر، بیکاری بیشتر و نا امیدی بیشتر و طبقات فقیر را افزایش می دهد و حتی کسانی که کارگاه تولیدی و زمین کشاورزی دارند نمی توانند زندگی خود را اداره کنند و ورشکست می شود.

وی با بیان اینکه طبق آمارها حدود ۶۰ درصد تولیدکنندگان ورشکست شده اند، ادامه داد: تعداد زیادی از آن های هم که مانده اند زیر ظرفیت و حدود ۳۰ درصد تولید می کنند در این فضا بیکاری افزایش پیدا کرده است و بازنشستگان با گذشت زمان قدرت خرید خود را از دست داده اند برای همین نمی توانند زندگی کنند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطر نشان کرد: ولی دولت و مسئولینی که فاسد هستند طرح های سرمایه داری لیبرال را ادامه می دهند و این مجموعه را برای پولدار کردن عده ای به کارگرفته اند و هیچ خبری از تحقق اقتصاد مقاومتی نیست و همان کاری که در چهارچوب سیاست های سرمایه داری در دولت های گذشته انجام می شد در همان چهارچوب می خواهند اقتصاد مقاوتی را عملیاتی کنند که مشخص است نتیجه نمی دهد و با گذشت زمان آثار منفی این سیاست های سرمایه داری تشدید می شود و مردم فقیر تر، بیکارتر و نا امیدتر می شوند.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح منوجان، تاریخ انتشار: 15 فروردین 1396، کد مطلب: 73588: www. sobhemanojan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین