شعارسال: بهروز بنیادی، با بیان اینکه توهین به مقامات کشوری در ادوار مختلف وجود داشته است، افزود: متأسفانه همیشه عدهای هستند که بعد از انتخابات در تلاش هستند تا شیرینی حماسه و پیروزی ملت را به کام مردم تلخ کنند.
وی با اشاره به اینکه این مسیر از گذشته تا حال ادامه داشته و دارد، گفت: وظیفه اصلی نهادهای پیشگیری از جمله قوه قضائیه این است تا با این افراد که رابطین و سرتیم های آنها مشخص هستند به صورت جدی برخورد کنند.
بنیادی با اعلام اینکه بدون شک نظام جمهوری اسلامی این قدرت را دارد که به راحتی این افراد خودسر را شناسایی و با آنها برخورد قانونی داشته باشد، توهینهای این افراد به رئیسجمهور را در راستای تخریب آرای مردم دانست و اظهار کرد: آنها امروز فقط به دکتر روحانی یا اشخاص دیگر توهین نکردند بلکه این افراد خودسر با مردم لجاجت داشته و اصل نظام را قبول ندارند.
وی با بیان اینکه این افراد برای دامن زدن به دو قطبی شدن جامعه تلاش میکنند، بیان کرد: نیروهای خودسر با این اقدامات میخواهند اقتدار قوه قضائیه و نیروی انتظامی را زیر سؤال برده و به آن خدشه وارد کنند.
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه با همکاری همه قوا باید احترام همه مقامات کشور و رأی مردم حفظ شده و با عاملان آن برخورد جدی شود، بیان کرد: هرچند پیام مردم ایران در راهپیمایی روز قدس این بود که در همه جهان به افراد خودسر اجازه ظهور و خودنمایی نمیدهند حال میخواهد ترامپ باشد و یا آل سعود دیگر در درون کشور که جای خود دارد و باید این افراد را سریعاً منکوب کرد.
وی با اشاره به اینکه از مبادی ذیربط و ذیصلاح انتظار میرود به سرعت اتفاقاتی که در روز قدس اتفاق افتاد را رسیدگی کرده و گزارش آن را به مردم ابلاغ کنند، افزود: طبق ماده 609 قانون مجازات اسلامی هرگونه توهین به مقامات رسمی محکوم بوده و مجازت آن مشخص است.
بنیادی با بیان اینکه امیدواریم هرچه زودتر به این قائلهها خاتمه داده شود و اجازه ندهیم این افراد جامعه را به سمت دو قطبی شدن پیش ببرند، اظهار کرد: در حالی که ترامپ با آل سعود رقص شمشیر میکردند مردم ما با حضور در پای صندوقهای رای به دنبال انتخاب رئیسجمهور خود بودند تا این حضور را بهعنوان یک پتک بر سر آنها بزنند.
وی عنوان کرد: اینکه عدهای کوتهفکر بخواهند نتیجه صندوقهای رأی را زیر پا بگذارند بدون شک پیام خوبی نخواهد داشت، به همین خاطر باید حواس همه مسئولان جمع باشد تا بتوانیم هر چه زودتر این افراد خودسر را به سزای اعمالشان برسانیم.
این عضو فراکسیون امید با اعلام اینکه این افراد دلسوز مردم نبوده و به دنبال پیشرفت کشور نیستند، اظهار کرد: این افراد تنها آمدهاند تا مسیری که دولت تدبیر کرده و مجلس شورای اسلامی برنامه ششم را مشخص و در مسیر درست قرار دادهاند از مسیر اصلی خود منحرف کنند.
وی با اشاره به اینکه اگر نتوانیم جلوی این افراد را بگیریم مردم هم دلسرد خواهند شد، افزود: اینها در تلاش هستند مردم را در حمایت از انقلاب و نظام دلسرد کنند.
بنیادی با بیان اینکه مردم ما راه اصلی خود را انتخاب کرده و در انتخابات نشان دادهاند به کدام تفکر پایبند بوده و از آن حمایت میکنند، بیان کرد: آنچه به نظر میرسد باید قوه قضائیه در ورود به اینگونه پروندهها جدیت و سرعت عملی بیشتری داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی این حق را دارند که در تمامی مسائل اظهار نظر کرده و ورود پیدا کنند، بیان کرد: بدون شک در اولین جلسه علنی مجلس در این خصوص بحث خواهد شد.
وی با بیان اینکه امروز به جز توهین به ریاست جمهوری به افراد دیگری از جمله ریاست و نائب رئیس مجلس هم توهینهایی شد، گفت: باید از سوی مجلس در این خصوص موضعگیری شود.
سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 3تیر1396، کدخبر: 96040301205: www.isna.ir
ذیل ماده 514 چنانچه کسی به هر نحوی به حضرت امام خمینی(ره)، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری اهانت نماید به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
قانونگذار در ماده 608 توهین به افراد (اشخاص حقیقی) از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک را چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا از 50 هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم نموده است.
همچنین ذیل ماده 609 آمده است هر کس با توجه به سمت یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها، در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید به سه تا شش ماه حبس یا 74 ضربه شلاق و یا از 50 هزار ریال تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می شود.
مجازات تعرض یا مزاحمت اطفال و زنان در اماکن عمومی و معابر چه با الفاظ و چه با حرکات مخالف شان و حیثیت، حبس از دو تا شش ماه و تا 74 ضربه شلاق پیش بینی شده است.
* موهن بودن رفتار: صرف خشونت گفتار را نميتوان توهين کيفري محسوب کرد . تشخيص موهن بودن رفتار با عرف است ، نظر عرف در اين مورد با توجه به عامل زمان و مکان – طبقه اجتماعي و شخصيت مخاطب و نيز موقعيت خاصي که رفتار مورد نظر در آن ارتکاب يافته است مشخص ميشود که در ميان عرفي از طبقات مردم، اظهار محبت نسبت به ديگران و تحسين و تمجيد آنان با کلماتي که براي ديگران وهنآور تلقي ميشود همراه است.
و يا شخصيت مخاطب در قضاوت عرف ، نسبت به موهن محسوب شدن رفتار خاص موثر است . براي مثال بيسواد، خطاب کردن يک استاد دانشگاه عرفاً توهينآميز است و ليکن اگر به يک کارگر ساده ساختماني بگويند بيسواد از لحاظ عرف وهنآور تلقي نميشود.
* وجود مخاطب معين : توهين به خود جرم نيست براي مثال اگر پدري به فرزند خود پدر... بگويد.
مورد ديگر اينکه توهين به گروه کلي بدون تعيين مصاديق نيز جرم محسوب نميشود براي مثال اگر کسي همه کارکنان دولت را به کم کاري و يا رشوه خواري متهم کند مرتکب جرم توهين کيفري نميشود.
نکته ديگر اينکه معين شدن مخاطب توهين ، الزاماً با آوردن نام نيست ، شايد با ذکر ويژگي-هاي ظاهري و يا محل سکونت فرد به وي توهين شود .
* شخص حقيقي بودن مخاطب:
با توجه به اينکه در ماده 608 ، توهين به اشخاص حقوقي مشمول اين ماده نميشود بنابراين کسي را نميتوان به علت ارتکاب توهين عليه دولت يا يک شرکت خصوصي و نظاير اين موارد محکوم کرد.
* زنده بودن مخاطب:
برخي از نويسندگان، توهين به اشخاصي که در قيد حيات نميباشند را نيز مشمول ماده 608 دانستهاند، به نظر ميرسد. واژه« افراد» در ماده فوق به انسانهاي زنده اشاره دارد و در نتجيه توهين به مردگان تنها در صورتي ميتواند مشمول ماده مذکور قرار گيرد که عرفاً توهين به بازماندگان تلقي شود و در واقع آنان بزه ديده محسوب ميشوند. اين موضع در تبصره 2 ماده 30 از قانون مطبوعات مصوب سال 1364 نيز پذيرفته شده است که به موجب آن، « هرگاه انتشار مطالب مذکور در ماده فوق راجع به شخص متوفي بوده ولي عرفاً هتاکي به بازماندگان وي به حساب آيد هر يک از ورثه قانوني ميتواند از نظر جزايي يا حقوقي طبق ماده و تبصره فوق اقامه دعوي نمايد.
البته ذکر اين نکته مهم است که توهين به مردگان به طور خاص جرمانگاري شده است، مثلاً ماده 514 قانون مجازات اسلامي، براي اهانت به امام خميني (ره) مجازات تعيين کرده است .
* حضوري يا علني بودن توهين
جز در مواردي که در قانون به آن تصريح شده است ، علني بودن توهين شرط تحقق آن محسوب نميشود در واقع اگر کسي هم در يک مکان خصوصي و بدون حضور شاهد به ديگري توهين کند مرتکب جرم ميشود ، حتي حضور مخاطب توهين هم شرط تحقق نيست ، ممکن است شخصي به کسي که در ميان جمعي حضور ندارد توهين کند.
حال آيا منظور از حضوري، حضور فيزيکي است بلکه همين که شخص مخاطب، مثلاً ازطريق تلفن، الفاظ توهينآميز را ميشنود، يا از طريق ارتباط اينترنتي حرکات توهين آميز را مشاهده کند کفايت ميکند.
*صريح بودن توهين:
در قانون استفساريه مصوب مجلس شوراي اسلامي در سال 79 مورد تصريح قرار گفته است.
براي شمول موادي مثل 513، 514 ، 608 و 609 قانون مجازات اسلامي و مواد مشابه در قانون مطبوعات در مورد توهين و سب و لعن، بايد الفاظ و حرکات مرتکب صراحت بر توهين داشته و به اصطلاح تفسير بردار نباشد در واقع در صورت عدم صراحت مرتکب به جرم توهين محکوم نخواهد شد .
عين تفسيري مجلس شوراي اسلامي به شرح ذيل « از نظر مقررات کيفري، اهانت و توهين و ... عبارت است از به کار بردن الفاظي که صريح يا ظاهر باشد و يا ارتکاب اعمال و انجام حرکاتي که با لحاظ عرفيات جامعه و با در نظر گرفتن شرايط زماني و مکاني و موقعيت اشخاص موجب تخفيف و تحقير آنان شود و با عدم ظهور الفاظ ، توهين تلقي نميگردد.
* عدم لزوم ارتجالي بودن(ابتدايي بودن) توهين
در قوانين قبل از انقلاب بند 33 ماده 1 سال 1324 در آيين نامه امور خلافي « کساني که بدواً به ديگري شروع به فحاشي يا طلب خود را به هتاکي مطالبه کنند يا به هر نحوي از انحاء به ديگري اهانت و هتک حرمت نمايند.» مجازات حبس و جزاي نقدي مقرر کرده بود. ولکين در ماده 608 قانون تعزيرات و ديگر مواد راجع به موضوع توهين، ابتدايي بودن توهين وجود ندارد.