پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۱۸۹۸
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۰
هربرت مارشال مک لوهان به خاطر پیش‌بینی کردن یکی از مهم‌ترین پدیده‌های قرن بیستم مشهور است. این فیلسوف و روشنفکر اهل کانادا 35 سال قبل از متولد شدن اینترنت، آن را پیش بینی‌کرد.

شعارسال: به نقل از Telegraph، گوگل به افتخار صد و ششمین سالگرد تولد مک لوهان لوگوی خود را به تصاویری از این فیلسوف تغییر داده است.

مارشال مک لوهان که بود؟

در سال 1911، در کانادا به دنیا آمد. وی در دانشگاه مانیتوبا و کمبریج به تحصیل پرداخت و سپس به عنوان مدرس در دانشگاه تورنتو مشغول به کار شد. در دهه 1960، پس از مطرح کردن مفهوم «دهکده جهانی» که چشم اندازی ابتدایی از اینترنت است، حرفه خود را به عنوان نظریه‌پرداز آغاز کرد.

در دهه 1970 و 1980، نظریه‌های بحث‌برانگیز وی موضوعات همیشگی محافل آکادمیک بود. سپس در 1989، با ظهور اینترنت علاقه به جنبه کاری و فکری وی تجدید شد.

مک لوهان چگونه عصر اینترنت را پیش‌بینی کرد؟

نظریه برجسته مک‌لوهان بر این اساس بود که تاریخ بشریت به چهار دوره تقسیم می‌شود: عصر صوت، عصر ادبیات، عصر چاپ و عصر الکترونیک. در سال 1962، وی این مفهوم را در کتابی به نام «کهکشان گوتنبرگ» معرفی کرد که همزمان با محبوب شدن تلویزیون منتشر شد.

از عصر صوت (سمت چپ) تا عصر الکترونیک (سمت راست)

مک‌ لوهان پیش‌بینی کرد که جهان در حال وارد شدن به چهارمین عصر خود است؛ مهم‌ترین ویژگی عصر الکترونیک هم این بود که جامعه‌‌ای از افراد از طریق تکنولوژی با هم در ارتباط هستند.

وی این نظریه را دهکده جهانی نامید و گفت: این عصری خواهد بود که همه افراد به واسطه تکنولوژی به اطلاعات مشابهی دسترسی خواهند داشت.

در کتاب دیگری از مک‌ لوهان به نام «درک مدیا»، درباره این تئوری بیشتر توضیح می‌دهد تا نشان دهد که شیوه ارتباطی تاثیرگذارترین عامل عصر الکترونیک خواهد بود.

مک‌لوهان به طور مرتب در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا می‌کرد تا درباره تئوری «رسانه خود پیام است» توضیح دهد.

حالا در قرن بیست و یکم، دنیای اطلاعاتی تحت فرمان انگشت کاربران است؛ هرکس با در دست داشتن یک گوشی هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ می‌تواند بر دنیای اطلاعات حکم براند. اینترنت باعث تضعیف موانع جهانی و دموکراتیزه شدن دانش شد.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 1مرداد1396، کدخبر: 238076: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین