پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
داستان پر حاشیه فروش بلیط هواپیما بشکل چارتری و با توجیه قیمت رقابتی؟؟؟ تعریف رقابت و آزاد ،گویا در منطق های مختلف، تفاوت دارد؟؟؟

شعار سال: در پی تماس یکی از مخاطبین در مورد اختلاف فاحش قیمت پرواز دو شرکت هواپیمایی ایرانی در مسیر تهران-استانبول(پرواز روز 11/9/96)، اقدام به بررسی وضعیت قیمت ها از راه های مختلف گردید. نکات بدست آمده بسیار جالب و جذاب بود.

ابتدا در یکی از بزرگترین وبسایت های خرید آنلاین بلیط هواپیما بر آن شدیم تا موضوع را بررسی کنیم. لذا به این وبسایت مراجعه کرده و قیمت ها را استخراج کردیم که در زیر قابل مشاهده است:



بنظر شما آیا اختلاف قیمت پنج برابری ، قابل پذیرش است؟؟؟؟ سازمان هواپیمایی کشوری کجایی؟ دقیقا کجایی؟

اختلاف نرخ پرواز ها دلایل متعددی نظیر کلاس پرواز، زمان پرواز ، خدمات ویژه ، نوع ناوگان و .. ، می تواند داشته باشد.

شاید اصلی ترین و معقول ترین عامل تفاوت قیمت بلیط هواپیما ، کیفیت خدمات ارائه شده یا کلاس نرخی پرواز ، باشد. به عنوان مثال ، در پروازی با کلاس نرخی F قطعا بدلیل تفاوت قابل توجه خدمات ارائه شده نسبت به کلاس Y ، می توان شاهد تفاوت قیمت بود. همانطور که در تصویر فوق نیز مشخص است، کلاس پروازی هر سه شرکت ، اکونومی(Y) می باشد. علاوه بر آن، تفاوت کیفیت خدمات در یک کلاس نرخی، تفاوت چندانی از سوی شرکت های هواپیمایی داخلی نداشته و خدمات قابل توجه متمایزی برای این اختلاف قیمت ارائه نمی شود. با کمی بررسی بیشتر می توان دریافت که نوع هواپیماهای مورد استفاده در دو شرکت از نوع ایرباس 300 با ظرفیت حداکثر 361 و ایرباس 320 با ظرفیت حداکثر 180 مسافر بوده که از نظر ظرفیت مسافر حدود دوبرابر می باشد. هرچند سال ساخت هواپیماها، مسلما با یکدیگر متفاوت می باشد.

در برخی موارد، یکی از دلایل تفاوت نرخ پروازها، می تواند زمان پرواز باشد. پرواز های اول صبح و عصر و شب عموما گران تر بوده که در خصوص مورد بررسی ما، این موضوع صدق نمی کند.

همچنین درج جمله "غیرقابل استرداد” نیز بسیار جالب بود که باید از نظر حقوقی مورد بررسی قرار گیرد.

در گام دوم ، اقدام به مقایسه نرخ بلیط فوق الذکر از سایت هواپیمایی مورد اشاره شد. با توجه به نکات ذکر شده در فوق، این سوال به ذهن ما خطور کرد که نرخ بلیط ارائه شده توسط خود شرکت هواپیمایی در وبسایت رسمی اش، آیا تفاوتی با نرخ درج شده در وبسایت های فروش آنلاین بلیط دارد؟

سایت خرید آنلاین شرکت هواپیمایی:

برای یافتن این پاسخ به وبسایت خود شرکت هواپیمایی با بلیط دارای نرخ نجومی ، رجوع کردیم. پس از وارد کردن مسیر و تاریخ پرواز، جدول زیر ظاهر شد (ساعت 11:35) :

بخش نظارت سازمان هواپیمایی کشوری کجایی؟ دقیقا کجایی؟

پس از ظاهر شدن جدول قیمت، متوجه شدیم که قیمت ارائه شده توسط خود شرکت هواپیمایی، تقریبا نصف قیمت ارائه شده توسط وبسایت بلیط فروش آنلاین است. که این خود قابل تامل می باشد.مجددا ساعت 14 (حدود دو و نیم ساعت بعد) به بخش فروش اینترنتی بلیط شرکت مذکور مراجعه شد که با کمال تعجب، هزینه های اضافی با کاهش 75 درصدی "مالیات و هزینه های اضافی” منعکس گردیده بود.

بخش نظارت سازمان هواپیمایی کشوری کجایی؟ دقیقا کجایی؟

اما چیزی که توجه ما را بیشتر به خود جلب کرد، سرفصل هزینه ای به نام "مالیات و هزینه های اضافی” و اختلاف آن با چند ساعت قبل بود. برای یافتن پاسخ به روابط عمومی شرکت هواپیمایی تماس گرفتیم.

البته در میانه کار، سری هم به لینک موجود در صفحه با عنوان” شرایط و مقررات ” سامانه فروش بلیط شرکت زدیم که با صفحه ای خالی مواجه شدیم!!! پس مردم چه چیز را باید بخوانند و تایید کنند؟؟ البته ما فکر نمی کنیم منظور مسئولین این شرکت هواپیمایی ، گرفتن یک چک سفید امضا از مردم باشد!!! اما این پیام به مشتری توصیه شده است:

بماند که نه نوع هواپیما و نه اطلاعات مربوط به پرواز و خدمات مورد ارائه در جدول قیمت درج نشده است.

پس از تماس با شرکت هواپیمایی، به قسمت امور مشتریان متصل شدیم که پس از جویا شدن معنی "هزینه های اضافی” ما را به قسمت فروش اینترنتی ارجاع دادند (نام کارشناس امور مشتریان موجود می باشد). پس از اتصال به قسمت فروش اینترنتی، کارشناس مربوطه معنی "هزینه های اضافی” را همان "عوارض فرودگاهی” عنوان کردند. و دلیل اختلاف این نرخ نسبت به ساعات قبل را اشکال در سیستم فروش بلیط دانستند.

حال سوال اینجاست:

آیا عوارض فرودگاهی آنقدر منعتف است؟ (شما بخوانید الکی است؟)

آیا کسانی که در چند ساعت قبل بلیط تهیه کرده اند باید هزینه اشکال در سیستم فروش بلیط را تقبل کنند؟

آیا مشکل حوزه هواپیمایی کشور، مرتبط با تحریم است؟ چند درصد این مشکلات به کاسبان تحریم بر می گردد؟

این داستان، تنها یک مورد از داستان فروش بلیط در بازار به اصطلاح آزاد شده بلیط هواپیما است. منتظر توضیحات شرکت هواپیمایی معظم و بخش نظارت سازمان هواپیمایی کشوری هستیم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری پرواز خبر، تاریخ انتشار -، کد مطلب: -، www.airlinepress.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین