پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۱۹۲
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
رهبر معظم انقلاب درباره بخشی از مقامات معنوی عبدالعظیم حسنی(ع) فرمودند: می‌خواستند که آحاد ملت مسلمان در این نقطه‌ عالم به‌وسیله‌ نور این مشعل که آن روز از دنیا هم رفته بود و دیگر خطری اورا تهدید نمی‌کرد، انوار ولایت اهل‌بیت در فضا دل‌ها را روشن کند.

شعارسال: عبدالعظیم حسنی از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث شیعه است که در پنج‌شنبه 4 ربیع‌الثانی سال 173ق، در زمان حکومت هارون الرشید، در مدینه (درباره محل ولادت وی اختلاف است) متولد شد. نسب ایشان با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) می‌رسد. او را مردی باتقوا، معروف به امانت‌داری، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به اصول دین شیعه و محدث دانسته‌اند.

عبدالعظیم حسنی توفیق این را یافت که امام رضا(ع) و امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کند. نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان حضرت وفات یافته است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است. در این زمینه امام هادی(ع) به یکی از اصحاب فرمود: اگر قبر عبدالعظیم را که نزد شما است زیارت می‌کردی مانند کسی بودی که امام حسین(ع) را زیارت کرده باشد».

رهبر معظم انقلاب طی تشرفی که به این حرم شریف در سال 73 داشتند، بیاناتی را در اکرام این عالم و محدث بزرگ شیعه بیان داشتند که در ادامه می‌خوانید:

درباره جناب "عبدالعظیم الحسنی" که من فقط به‌عنوان عرض ارادت به این بزرگوار لازم می‌دانم، در این سخنرانی مطرح بکنم. چون ما در زیر سایه‌ی این بزرگوار و در کنار این بقعه‌ی مقدس قرار داریم و تهران در حقیقت با همه‌ی عظمتش منور به نور این بقعه‌ی مبارکه است.

این بزرگوار هم از لحاظ معنوی و هم از لحاظ علمی دارای مقام برجسته‌ای بوده است. این برای مردمی که در اینجا به‌خصوص زندگی می‌کنند، حایز اهمیت است. از جنبه‌ی علمی "عبدالعظیم حسنی" (رضوان الله و سلام الله علیه)  یک محدث بزرگ و یک مولف بزرگ است.

 یعنی اول کسی شاید؛ (تا آنجایی که برای ما تا کنون روشن و محرز است) اول کسی که خطب "امیرالمومنین(ع)" را گردآوری کرده است در یک کتاب، جناب "عبدالعظیم حسنی" است.

یعنی صد و پنجاه سال تقریباً قبل از تالیف نهج البلاغه به‌وسیله‌ "سید رضی" این بزرگوار یک "نهج البلاغه"‌ای متشکل از خطب امیرالمومنین(ع) تالیف کرده است که این مقام علمی این بزرگوار را در امر دین روشن می‌کند.

درباره مقام معنوی این بزرگوار هم دو روایت هست از "امام هادی" (علیه الصلاه و السلام) که یکی از اونها همین روایت معروف است؛ کسی از اهل "ری" خدمت امام هادی (علیه الصلاه و السلام) رسید و عرض کرد که: «من زیارت "حسین‌بن‌علی" رفته بودم به کربلا». حضرت فرمودند که: «اگر عبدالعظیم را در ری زیارت بکنی، مثل اینست که "ابی‌عبدالله الحسین" (علیه السلام) را در کربلا زیارت کرده باشی

 این یک روایت که نشان می‌دهد مقام معنوی حضرت "عبدالعظیم" را. و آن روز "امام هادی" (علیه السلام) می‌خواستند این مشعل در این نقطه از ایران بدرخشد، بیخود تعریف نمی‌کردند، می‌خواستند که آحاد ملت مسلمان در این نقطه‌ی عالم به‌وسیله‌ی نور این مشعل که آن روز از دنیا هم رفته بود و دیگر خطری او را تهدید نمی‌کرد، انوار ولایت اهل بیت در فضا، دل‌ها را روشن بکند، این یک روایت.

یک روایت دیگر باز از حضرت هادی(ع) است، که هم جنبه‌ی علمی عبدالعظیم و هم جنبه‌ی معنوی آن بزرگوار را نشان می‌دهد. کسی خدمت "امام هادی" می‌رسد، حضرت می‌فرمایند «تو در کجا هستی؟» می‌گوید: «در ری». می‌فرمایند: «هر مشکلی در امر دین داشته باشی، می‌توانی از عبدالعظیم‌بن عبدالله الحسنی بپرسی»، یعنی او را به شیعیان به‌عنوان یک مرجع علم دین معرفی می‌کنند. بعد در همین روایت هست که حضرت فرمودند: «سلام من را هم به او برسان».

روایتی از حضور رهبر انقلاب در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) + تصاویر

روایتی از حضور رهبر انقلاب در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) + تصاویر

روایتی از حضور رهبر انقلاب در حرم عبدالعظیم حسنی(ع) + تصاویر

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار:2 دی1396 ، کدخبر: www.alef.ir، 3961002046

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین