پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۷۴۴
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
کره شمالی سال‌هاست به علت برنامه هسته‌ای خود، در معرض فلج کننده‌ترین تحریم‌ها قرار دارد، تحریم‌هایی که به‌طور خاص در دو سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. آخرین پرتاب موشکی کره شمالی که دو هفته قبل انجام شد نیز جمعه شب فضای مناسبی را بر اجماع جهانی علیه برنامه‌های موشکی این کشور فراهم کرد و اعضای شورای امنیت در چهارمین اقدام مشترک خود طی شش ماه گذشته علیه این کشور، قطعنامه پیشنهادی واشنگتن را که واردات نفتی کره شمالی را هدف می‌گیرد، تصویب کردند.

شعار سال: کره شمالی سال‌هاست به علت برنامه هسته‌ای خود، در معرض فلج کننده‌ترین تحریم‌ها قرار دارد، تحریم‌هایی که به‌طور خاص در دو سال گذشته افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد. آخرین پرتاب موشکی کره شمالی که دو هفته قبل انجام شد نیز جمعه شب فضای مناسبی را بر اجماع جهانی علیه برنامه‌های موشکی این کشور فراهم کرد و اعضای شورای امنیت در چهارمین اقدام مشترک خود طی شش ماه گذشته علیه این کشور، قطعنامه پیشنهادی واشنگتن را که واردات نفتی کره شمالی را هدف می‌گیرد، تصویب کردند. به باور بسیاری از تحلیلگران هفتمین بسته تحریمی شورای امنیت علیه کره شمالی طی دو سال اخیر این قابلیت را خواهد داشت تا تأثیری قابل توجه بر شرایط اقتصادی کره شمالی بگذارد. به گزارش «ایران» به نقل از سایت خبری «ان بی‌سی نیوز»، روز جمعه اعضای شورای امنیت از جمله روسیه و چین که حامیان سنتی کره شمالی هستند، به اتفاق آرا به قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده علیه کره شمالی پاسخ مثبت داده و تحریم‌های نفتی را علیه پیونگ‌یانگ به تصویب رساندند. چین در حالی اقدام به تصویب قطعنامه تحریمی علیه پیونگ‌یانگ کرد که بر اساس داده‌های آماری منتشر شده از سوی اداره کل گمرک چین، سطح مبادلات تجاری آن با پیونگ‌یانگ در ماه نوامبر به 388 میلیون دلار افزایش یافته است.

در قطعنامه جدید شورای امنیت، واردات نفت تصفیه شده به کره شمالی، به عنوان یکی از حیاتی‌ترین مواد در چرخه برنامه موشکی و هسته‌ای این کشور هدف قرار گرفته شده است. مطابق این قطعنامه، صادرات حدود ۹۰ درصد از محصولات نفتی پالایش شده به کره شمالی ممنوع می‌شود که به این ترتیب، میزان واردات این محصول به کره شمالی معادل ۵۰۰ هزار بشکه در سال کاهش می‌یابد. در این قطعنامه همچنین بر بازگشت کارگران کره شمالی از کشورهای دیگر ظرف 24 ماه آینده تأکید شده است. اقدامی که به واقع می‌تواند ضربه مهلکی بر یکی از منابع درآمدهای ارزی پیونگ‌یانگ وارد کند. تحریم‌های جدید شورای امنیت همچنین شامل تدابیر جدیدی در زمینه ممنوعیت تجاری علیه کره‌شمالی و نیز بلوکه شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر ۱۹ شخصیت نیز می‌شود. به گزارش ایرنا به نقل از اسکای نیوز عربی، در بخشی دیگر از این قطعنامه تحریمی، ممنوعیت‌های جدیدی علیه صادرات تولیدات داخلی کره شمالی در نظر گرفته شده است. به گونه‌ای که صادرات هرگونه پارچه و طرح‌های تجاری مشترک با کره‌ شمالی را ممنوع می‌کند. بسیاری از تحلیلگران اعلام کردند که تصویب و اجرای این قطعنامه، تأثیر قابل توجهی بر شرایط اقتصادی کره شمالی خواهد گذاشت.

سکوت ابتدایی کره شمالی

کره شمالی هرچند تا عصر دیروز به تحریم‌های جدید شورای امنیت واکنشی نشان نداد و در قبال آن سکوت کرد، اما تصور نمی‌شود این سکوت چندان ادامه یابد. با این حال گزارش خبرگزاری اسپوتنیک حاکی است، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در نشست حزب حاکم «کارگران» کره شمالی، در پاسخ به لفاظی‌های اخیر ترامپ، ارتش کشورش را تهدیدی هسته‌ای و واقعی برای واشنگتن قلمداد کرد.

تحریم‌های جامعه جهانی علیه پیونگ‌یانگ روز جمعه در حالی تشدید شد که چند روز پیش دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا، در سند راهبرد امنیت ملی خود، کره شمالی را متهم به توسعه موشکی با قابلیت حمل تسلیحات بیولوژیکی کرد. در واکنش به این اقدام وزارت خارجه کره شمالی با صدور بیانیه‌ای سند راهبرد امنیت ملی ترامپ را نشانه‌ای از طبیعت جنایتکارانه رئیس جمهوری امریکا دانسته و تأکید کرد: این سند نشان می‌دهد، ترامپ به دنبال حمله به کره شمالی است. سخنگوی این وزارتخانه تأکید کرد: ترامپ شمشیر را از روی غلاف بسته است و می‌خواهد در کنار فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک با ابزار نظامی نیز این کشور را هدف قرار دهد اما از این کارش پشیمان خواهد شد. وی همچنین روز پنجشنبه در پاسخ به ادعاهای امریکا علیه این کشور مبنی بر نقض امنیت جهانی اظهار کرد که پیونگ یانگ هیچ ارتباطی با حملات سایبری اخیر نداشته است.

دیگر واکنش‌ها

با وجود سکوت کره شمالی در قبال قطعنامه 2397 شورای امنیت، برخی از کشورهای جهان از جمله کشورهای همجوار پیونگ یانگ نسبت به این قطعنامه واکنش نشان دادند. «وو هاتائو» نماینده چین، این قطعنامه را بیانگر موضع «متفق القول» جامعه بین‌المللی در قبال برنامه‌های تسلیحاتی کره شمالی خواند. «کرو بستهو» سفیر ژاپن در سازمان ملل که در حال حاضر نیز رئیس دوره‌ای شورای امنیت است نسبت به حمایت متفق القول اعضای شورای امنیت از این قطعنامه ابراز خرسندی کرد. این در حالی است که تنش‌های بر آمده از آزمایش‌های موشکی کره شمالی در شبه‌جزیره و احتمال درگیری نظامی میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن، مقامات ژاپنی را بر آن داشته تا در بودجه 861 میلیارد و 800 میلیون دلاری سال آینده خود که بالاترین رقم بودجه در 6 سال گذشته آن است، سهم ویژه‌ای به بودجه دفاعی سال 2018 خود اختصاص دهد. «چو طائول» سفیر کره جنوبی نیز تأکید کرد تحریم‌ها ابزار مؤثری برای بازگرداندن کره شمالی به راه حل صلح‌آمیز دیپلماتیک است. کره جنوبی در حالی روز جمعه از ابزار تحریمی علیه پیونگ‌یانگ دفاع کرد که روز چهارشنبه روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت علی رغم تلاشهای فراوان ارتش امریکا برای آماده‌سازی در حملات دقیق به تأسیسات هسته‌ای کره شمالی و آمادگی همزمان چین و روسیه و ژاپن نسبت به آغاز جنگی پیشدستانه در شبه جزیره، مقامات کره جنوبی آمادگی لازم برای رویارویی با پیامد‌های اقدامات تلافی‌جویانه کره شمالی در واکنش به حملات نظامی امریکا علیه این کشور را ندارد. در همین حال دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا نیز در توئیتر خود نوشت: الآن شورای امنیت سازمان ملل با ۱۵ موافق و بدون مخالف، به تحریم‌های تازه علیه کره شمالی رأی داد. جهان صلح می‌خواهد، نه مرگ! «نیکی هیلی» سفیر امریکا در سازمان ملل متحد نیز گفت: این قطعنامه پیام شفافی را به پیونگ‌یانگ ارسال می‌کند مبنی بر اینکه اقدامات خودسرانه مجازات‌ها و انزوای بیشتر را در پی خواهد داشت. در ادامه واکنش‌های جهانی، «بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس نیز تأکید کرد جامعه بین‌الملل نشان داده که در محکوم کردن «رفتار بی‌باکانه» کره‌شمالی متحد است. «فرانسوا دلاتتر» سفیر فرانسه تحریم‌های بیشتر علیه پیونگ‌یانگ را بهترین پادزهر برای خطر جنگ قلمداد کرد و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد ضمن استقبال از ادامه اجماع شورای امنیت بر سر کره شمالی، اعمال تحریم‌ها را علیه این کشور برای رسیدن به اهداف عاری‌سازی هسته‌ای و ایجاد زمینه‌ای برای ابتکارات دیپلماتیک با هدف رسیدن به صلح ضروری خواند.

مهمترین تحریم های اعمال شده در جدیدترین قطعنامه شورای امنیت علیه کره شمالی:

ممنوعیت واردات حدود ۹۰ درصد از محصولات نفتی پالایش شده به کره شمالی

بازگشت کارگران کره شمالی از کشورهای دیگر ظرف 24 ماه آینده

بلوکه شدن دارایی‌ها و ممنوعیت سفر ۱۹ شخصیت

ممنوعیت صادرات هرگونه پارچه و طرح‌های تجاری

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 244237، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین