پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۰۲۸
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
مسئول واحد نوجوانان و مدارس معاونت بهداشت کرمانشاه گفت: ۱۹ درصد از مدارس کرمانشاه زیر پوشش برنامه‌‏های مدارس مروج سلامت هستند.

شعار سال: الهه صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درکرمانشاه، با بیان اینکه 650 مدرسه مروج سلامت که در آنها کارهای متمرکز بیشتری نسبت به دیگر مدارس انجام می‌شود در استان کرمانشاه وجود دارد، اظهار داشت: بر اساس فعالیت‌هایی که مدارس در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهند به آنها ستاره تعلق می‌گیرد که 85 مدرسه پنج ستاره در استان وجود دارد.

مسئول واحد نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت کرمانشاه با اشاره به اینکه در مدارس مروج سلامت براساس مشکلاتی که وجود دارد از سوی کارشناسان به آنها راهکار ارائه و پس از رفع مشکل به آنها ستاره داده می‌شود، گفت: در این مدارس از نظر فضای فیزیکی، آموزشی و اجرای برنامه‌های سلامت وضعیت مطلوبی داشته و اولیا مدارس، دانش‌آموزان و والدین در اجرای برنامه‌ها مشارکت دارند.

صادقی بیان کرد: مدارس مروج سلامت در هشت مورد شامل آموزش سلامت، بهداشت محیط، تغذیه سلامت، معاینات کارکنان مدارس، تحرک بدنی، مشاوره‎های روانی، جلب حمایتهای روانی و معاینات پزشکی دانش‎آموزان بررسی و امتیاز دهی و ستاره‎دار می‎شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هدف اصلی معاونت بهداشت ارتقا و کیفی‌سازی مدارس است، گفت: در سال تحصیلی گذشته 119 مدرسه پنج ستاره در استان کرمانشاه فعالیت داشتند که از لحاظ فضای فیزیکی، تغذیه سالم، سلامت کارکنان و دانش‎آموزان و جلب حمایت خیران از دیگر مدارس سطح استان برتر هستند.

مسئول واحد نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت کرمانشاه با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات واحد نوجوانان و جوانان معاونت بهداشت اجرای طرح نظام مراقبتی پیشگیری از رفتارها و عوامل مخاطره‎آمیز سلامت دانش‎آموزان «کاسپین» است، عنوان کرد: اساس کار در حوزه سلامت را طرح نظام مراقبتی سلامت دانش‎آموزان تشکیل می‎دهد و تمامی برنامه‎ریزی‎های ما در حوزه سلامت بر اساس نتایج این طرح در سطح مدارس اجرا می‎شود.

صادقی با اشاره به اینکه مراقبان سلامت هر سه سال یکبار دانش‌آموز را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، بیان کرد: مراقبان سلامت در پایه اول و چهارم ابتدایی، هفتم متوسطه اول و دهم متوسطه دوم دانش‌آموز را مورد ارزیابی پزشکی و غیر پزشکی قرار داده و اطلاعات را در پرونده الکترونیکی ثبت خواهند کرد.

وی افزود: مراقبان سلامت آموزشهای خاصی را با توجه به شرایط و نوع مدرسه ابتدایی و دبیرستان به آنها ارائه داده و در صورت نیاز به دریافت خدمات تخصصی به پزشکان متخصص ارجاع داده می‌شوند.

مسئول واحد نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت کرمانشاه به واکسیناسیون و آموزش بهداشت دوران بلوغ توسط کارشناسان بهداشت اشاره و بیان کرد: دختران پایه هفتم و پسران پایه دهم آموزشهای آشنایی با دوران بلوغ را خواهند دید و با همکاری آموزش‌وپرورش در زمان ورود کودک به اول ابتدایی واکسیناسیون دوران کودکی تکمیل و 10 سال بعد در پایه دهم این واکسیناسیون تکرار می‌شود.

صادقی به غربالگری شپش در طول سال در مدارس استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: برای همه دانش‌آموزان دختر و پسر توسط مراقبان سلامت، یا بهورزان در روستا به ‌صورت فصلی یا حداقل دوبار در سال غربالگری شپش انجام می‌شود و در صورت مشاهده شپش پس از طی دوره درمان خانواده آنها نیز بررسی، آموزش و درمان دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به فقر آهن و کم‌خونی در بین دانش‌آموزان دختر، بیان کرد: برای پیشگیری از فقر آهن و کم‌خونی در طول سال تحصیلی 16 عدد قرص آهن به دانش‌آموزان دختر، و مکمل ویتامین D نیز همه به پسران و هم به دختران داده می‌شود.

صادقی با اشاره به اجرای طرح «سفیران سلامت» در مدارس و ارتقای خودمراقبتی، افزود: امسال 100 درصد مدارس در استان کرمانشاه باید مجری برنامه‎های سفیران سلامت باشند و از این مدارس 15 درصد سفیران سلامت انتخاب و آموزشهای مورد نیاز به آنها ارائه می‎شود.

وی نظارت بر نحوه ارائه و توزیع شیر در مدارس را نیز از دیگر مسئولیتهای مراقبان سلامت و مربیان بهداشت در مدارس دانست و عنوان کرد: از این شیرها نمونه‎گیری انجام و کیفیت آنها نیز بررسی می‌شود که خوشبختانه تاکنون در سالهای گذشته شیر ارائه شده در مدارس استان از لحاظ کیفیت و بهداشت در سطح خوبی قرار داشته است.

مسئول واحد نوجوانان، جوانان و مدارس معاونت بهداشت کرمانشاه با بیان اینکه به بالغ بر 310 هزار دانش‎آموز در سطح استان خدمات رایگان بهداشت و سلامت ارائه می‎شود، ظهار کرد: مراقبان بهداشت مدارس بهداشت محیطی مدارس شامل آبخوری، دستشویی، بوفه و دیگر موارد را به‌ صورت دوره‌ای مورد ارزیابی و بازدید قرار می‌دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 11دی 96، کدمطلب:1616926، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین