شعارسال: چهارم دی ماه سال جاری، طی حکمی از سوی رئیس جمهور، رضا فرجی
دانا، وزیر عزل شده علوم در دولت یازدهم و رئیس ستاد دانشگاهیان دکتر
روحانی در یازدهمین و دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، به سمت مشاور
علمی وی منصوب شد.
بسیاری معتقدند که فرجی دانا سطوح مختلف مدیریتی را در نظام
آموزش عالی کشور، از مدیریت گروه گرفته تا ریاست دانشکده و دانشگاه، و حتی
منصب وزارت در کارنامه خود دارد و شخصی درد آشنا، کارآمد و متخصص در این
حوزه بوده که با تار و پود دانشگاه و مسائل دانشگاهیان به طور عمیق آشناست.
منتقدان نیز ادعا می کنند در شیوه مدیریتی وی همواره حاشیه ها بر متن
ارجحیت داشته و این عامل مانع توسعه و پیشرفت علمی کشور می شود.
بررسی زندگی نامه و سوابق علمی- اجراییفرجی دانا متولد سال ۱۳۳۹ در شهر قم است. وی دیپلم خود را در
رشته ریاضی فیزیک در سال57 از دبیرستان حکیم نظامی قم اخذ و در همان سال
وارد مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق دانشگاه شیراز شد. فرجی دانا پس از
تعطیلی دانشگاه ها در سال 59 به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست و تا
پاییز سال 61 و بازگشایی دوباره دانشگاه ها، مسئولیت های مختلفی را در این
نهاد بر عهده گرفت. وی پس از آن به دانشکده فنی دانشگاه تهران منتقل و در
سال 65 با کسب رتبه ممتاز فارغ التحصیل شد.
فرجی دانا سپس به دانشگاه واترلو کانادا رفت و موفق به اخذ
مدرک کارشناسی ارشد (سال 68) و دکتری (سال 72) در رشته مهندسی برق از این
دانشگاه شد. وی در سال 73 به عضویت هیأت علمی گروه مهندسی برق و کامپیوتر
دانشکده فنی دانشگاه تهران درآمد.
فرجی دانا استاد تمام رشته مهندسی برق دانشگاه تهران بوده و
تاکنون راهنمایی و مشاوره بیش از 50 پایان نامه کارشناسی ارشد و ده رساله
دکتری را برعهده داشته و چندین طرح پژوهشی کاربردی را به انجام رسانده است.
انتشار بیش از 50 مقاله در مجله های معتبر بین المللی، 75 مقاله در
کنفرانس های معتبر داخلی و خارجی، دو جایزه ملی و یک جایزه بین المللی از
دیگر دستاوردهای علمی و پژوهشی او در زمینه تخصصی مخابرات است.
وی مهر ماه سال 92 همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم از سوی
دکتر روحانی برای منصب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس شورای اسلامی
معرفی و موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس شد. او کمتر از یک سال بعد (29
مرداد سال 93) از سوی نمایندگان ملت استيضاح و عزل شد. بلافاصله پس از عزل،
حجت الاسلام روحانی با صدور حکمی، وی را به سمت مشاور رئیس جمهوری در امور
علمی و آموزشی منصوب و از زحمات و تلاش های بی دریغ و ارزنده او در طول
دوره مسئولیت وزارت علوم تقدیر و تشکر کرد.
فرجی دانا پس از بازگشت به ایران در سمت های علمی و دانشگاهی
مختلفی از جمله رئیس مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران (سال 57 تا 81)، رئیس
دانشکده فنی دانشگاه تهران (سال 77 تا 81)، رئیس دانشگاه تهران (سال 81 تا
84)، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل بنیاد عام المنفه حامیان دانشکده فنی
(سال 85 تاکنون)، موسس و سرپرست آزمایشگاه تائید نمونه آنتن دانشگاه تهران
(سال 88 تاکنون) و مشاور عالي رئيس دانشگاه تهران (سال 94 تاکنون) خدمت
کرده است.
ماجرای انتصاب فرجی دانا
به سمت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و همچنین جریان استیضاح و عزل وی از
این سمت، یکی از بهترین مواردیست که می توان با واکاوی آن به جنبه های
مختلف علمی و مدیریتی او و میزان شایستگی اش برای حضور در منصب مشاور علمی
ریاست جمهوری ایران پی برد.
ماجرای اخذ رأی اعتماد مجلس و سکانداری وزارت علومتوسعه کیفی علم، اجرای سیاست های شورای عالی انقلاب فرهنگی،
تحول در نظام آموزش علوم انسانی، انسجام در نظام تصمیم گیری و تصمیم
سازی، توجه به مسائل فرهنگی دانشجویان، توجه به اعضای هیات علمی دانشگاه
ها و تمرکز زدایی از مدیریت ها در وزارتخانه از جمله رئوس برنامه های
فرجی دانا برای اخذ رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی جهت تصدی وزارت
علوم بود. وی همچنین دانشگاه را محیطی تحقیقاتی و پژوهشی، و محتاج فضایی
آرام، بدون حاشیه و تشنج می دانست، و بر ارتقای کیفی مدیریت آموزش عالی در
کنار توسعه کمی و آمایش رشته ها تأکید داشت.
رئیس جمهور در مراسم رای اعتماد
در دفاع از فرجی دانا، وی را انسانی فرهیخته و اهل علم و حلم دانست که قادر
به ایجاد تحولاتی مثبت در دانشگاه بوده و او را در مورد همه مسائل دانشگاه هم نظر و هم فکر با خود معرفی کرد. روحانی با بیان اینکه فرجی دانا برنامه دولت یازدهم را به خوبی پذیرفته و توان اجرای آن را دارد گفت: «به
خاطر ادب، اخلاق، صبوری و حلم، فرجی دانا می تواند وزیری باشد که ما شاهد
دانشگاهی عالم تر، آرام تر و آزادتر در ماه های آینده باشیم و چنین
دانشگاهی است که می تواند مدیران لایق آینده را تحویل جامعه دهد.»
موافقان فرجی دانا در مجلس وی را
بهترین گزینه تصدی بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معرفی کرده و بر اثبات
شایستگی و تخصص او در طول سالیان دراز مسئولیتش در سطوح مختلف مدیریتی
تأکید داشتند. محسن علیمردانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، فرجی
دانا را قادر به برطرف کردن دغدغه های رهبری، دولت، مجلس و ملت در زمینه
مدیریت آموزش عالی می دانست، و رای اعتماد از سوی نمایندگان به این گزینه
پیشنهادی را به عنوان کمکی در راستای بهبود شرایط دانشگاه در کشور تلقی می
کرد.
نمایندگان موافق، برنامه های فرجی دانا را کارشناسانه و در راستای اسناد بالادستی و منطبق با قانون برنامه پنجم توسعه می دانستند. مهرداد
بائوج لاهوتی نماینده شهرستان لنگرود در مجلس به رشد علمی زیاد دانشگاه
تهران در زمان مدیریت فرجی دانا اشاره کرد و افزود: «هیچگونه التهابی در
زمان مدیریت وی در دانشگاه تهران به وجود نیامد.»
برخی از موافقان استفاده از
رهنمودهای رهبری و فصل الخطاب دانستن قانون، توجه به رشد معنوی و اخلاقی و
نیز حرمت نهادن به موضوع مالکیت فکری را از نقاط قوت برنامه های وزیر
پیشنهادی علوم می دانستند. محمدرضا خانمحمدی خرمی عضو کمیسیون صنایع
و معادن در دفاع از فرجی دانا به موافقت کمیسیون آموزش و تبلیغات مجلس با
وی اشاره کرد و افزود: «رعایت کرامت اجتماعی و انسانی دانشگاهیان، اعتقاد
به آموزش و پژوهش به عنوان یک وسیله سرمایه گذاری و کاربردی در کشور، توجه
به تحصیل ایثارگران، ارتقاء وضع رفاهی دانشجویان، تاکید بر عاملیت بی دریغ
دانشگاه در توسعه پایدار، در برنامه های فرجی دانا به خوبی وجود دارد.»
نمایندگان مخالفان تصدی منصب
وزارت توسط فرجی دانا برنامه های او را کلیشه ای و وی را بیگانه با پژوهش و
ناتوان برای ایجاد تحول در علوم انسانی و ارتقاء آن می دانستند.
جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس نهم در مخالفت با فرجی دانا به عدم
اشاره به ادغام و انتزاعات در آموزش عالی و اجرایی شدن ماده 17 قانون
برنامه پنجم پنجساله توسعه و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و افزود: «فرجی
دانا حتی تألیف یک کتاب هم در کارنامه خود ندارد و تمام مقالات وی کار
گروهی یا مقالات دانشجویان است.»
بسیاری از نمایندگان
برنامه های فرجی دانا را فاقد راهکارهای اجرایی دانسته، از وزن بالای
راهبردها در آن گله مند بودند و انتظار بیان راهکارهایی عملی در چارچوب
مقدورات از طرف وزیر پیشنهادی داشتند. غیرشفاف بودن و وجود تناقض در برنامه
ها از دیگر ایرادات منتقدان به انتخاب گزینه فرجی دانا بود.
زهره طبیب زاده نوری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم در
مخالفت با فرجی دانا برنامه های او را نشان از عدم اشراف وی به امکانات و
منابع موجود کشور و وزارت علوم دانست و گفت: «متاسفانه برنامه پیشنهادی
فرجی دانا به صورت شعاری با عبارت کلی و بدون در نظر گرفتن منابع مشخص مالی
است که در تمام آن موضوعات مرتبط با نظام علم و فناوری فارغ از اهمیت و
اولویت نوشته شده و هیچ مسیر مشخص زمان بندی شده ای برای دسترسی به
اهداف و حل مشکلات جدی کشور و اجرای راهبردهای برنامه وجود ندارد.»
سرانجام فرجی دانا توانست با اخذ 159 رأی موافق، 70 رأی مخالف
و 32 رأی ممتنع از مجموع 261 رأی نمایندگان ملت، در تاریخ 5 آبان 1392 بر
مسند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران تکیه زند.
ماجرای استیضاح و عزلپس از گذشت 9 روز از وزارت فرجی دانا، وی برای ارائه توضیحاتی
درباره چرایی انتصاب مجتبی صدیقی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به
سمت معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، و نیز جعفر میلی منفرد
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به سمت معاون آموزشی وزارت علوم،
میهمان کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود، اما نتوانست نظر همه نمایندگان
را در این رابطه جلب کند.
عطاالله سلطانی صبور عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نهم
در مصاحبه خود با خبرگزاری خانه ملت (آبان ماه 92)، انتصابات صورت گرفته در
بدنه وزارت علوم که بدون اخذ استعلامات لازم و در برخی افراد بدون لحاظ
کردن استعلام اخذ شده انجام شده و بساط نارضایتی را در بسیاری از مسئولان
فراهم کرده بود دلیل حضور فرجی دانا در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دانست
و گفت که وی در این باره باید پاسخگوی مجلس باشد.
سؤال از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دستور کار کمیسیون آموزش
و تحقیقات مجلس در روز 28 آبان ماه سال 92 بود. در این جلسه سؤال 22 تن از
نمایندگان از فرجی دانا درباره انتصابات جدید این وزارتخانه رسیدگی شد که
توضیحات وی منجر به قانع شدن نمایندگان نشد و به این ترتیب در قالب سوال
از وزیر به صحن علنی مجلس رفت. همچنین در این جلسه سوال برخی نمایندگان در
خصوص رفتار نامناسبی که در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ارباب رجوع می
شد نیز مطرح شد که توضیحات وزیر و وعده عزل مسئول مدنظر نمایندگان را قانع
کرد.
سوال مشترک 23 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فرجی دانا که تحت عنوان «عدم پایبندی وزیر علوم به تعهدات در انتصابات مدیران» از
آن نام برده می شود، در نشست علنی یکشنبه 8 دی ماه 92 مجلس مطرح شد که در
نهایت نمایندگان با 73 رأی موافق، 149 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع
240 نماینده حاضر در صحن علنی مجلس از پاسخ های وزیر علوم قانع نشدند و
بالاخره کارت زرد مجلس نصیب رضا فرجی دانا شد.
پس از کارت زرد دادن مجلس به فرجی دانا تصور می شد که شاید
وی انتصابات را متوقف یا روند آن را تغییر دهد. اما اعلام خبر انتصاب دکتر
محمدقاسم سحاب به سمت سرپرست دانشگاه تفرش یک روز پس از دریافت کارت زرد
مجلس، نشان داد که روند تغییر روسای دانشگاه ها متوقف نشده است.
حدود دو هفته پس از این انتصاب، محمدعلی پورمختار رئیس
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نهم از شکایت نمایندگان از وزیر علوم به این کمیسیون
خبر داد. وی از باز بودن پرونده فرجی دانا در این کمیسیون گفت و عنوان کرد
که پرونده مذکور به تازگی در پی شکایت برخی شکات (اعم از نمایندگان و
مردم) از عملکرد وزارت علوم به کمیسیون اصل 90 به جریان افتاده و محور
شکایت اعتراض به عملکرد وزارتخانه در مورد جذب دانشجویان ستاره دار است که
مجددا به دانشگاه ها برمی گردند.
تیرماه 93، قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات
و فناوری مجلس نهم، در مصاحبه ای با خبرگزاری خانه ملت، مباحثی همچون
بازگشت دانشجویان ستاره دار به تحصیل و بحران سازی در مورد بورسیه ها که
به صورت غیرقانونی صورت گرفت؛ انتصاب ها و برخی فرآیندها در انتخاب رؤسای
دانشگاه ها از طریق شوراهایی که در قانون پیشبینی نشده بود و عدم حرکت
دانشگاه ها در مسیر رشد علمی را از دلایل مطرح شدن طرح استیضاح فرجی دانا
دانست.
سرانجام طرح استیضاح فرجی دانا در نشست علنی 29 مرداد 93 مجلس
شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت. علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران،
ری، شمیرانات و اسلامشهر به عنوان موافق طرح استیضاح در این نشست، اظهار
کرد: انتخاب روسای دانشگاه ها خلاف نظر رئیس جمهور بود و در دانشگاه ها
کسانی مسئولیت گرفتند که آشوب گر و فتنه گر بودند.
وی با اشاره به بازگشت عناصر بی صلاحیت به دانشگاه ها، گفت:
«وزیر اطلاعات در دوره آقای روحانی و در همین دولت طی نامه ای رسمی به
سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم ارتباط با گروه های محارب و
آشوبگر و... توسط وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی اعتراض کرد که سند آن
در دست من است.»
موسی غضنفرآبادی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس
نهم در موافقت با طرح استیضاح گفت: «فرجی دانا در دانشگاه ها مدیریت نکرد
بلکه مدیریت شد.»
سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
مجلس نهم در جریان تشریح دلایل خود در موافقت با استیضاح وزیر علوم اقدام
به پخش فیلم و فایل های صوتی از اظهارات وزیر در جلسات وزارت خانه و همچنین
سخنرانی های جعفر توفیقی در حوادث بعد از انتخابات 88 کرد. در فایل صوتی
پخش شده صدای منتسب به وزیر علوم وجود داشت که نسبت به عملکرد وزارت
اطلاعات و نتیجه برخی از استعلام های وزارت علوم انتقاد می کند. همچنین در
فیلم صحنه هایی با زیرنویس «حضور دکتر رعایایی در سال 88 در جمع فتنه گران»
و «حضور دکتر توفیقی در جمع متحصنین در فتنه 88» نمایش داده شد.
قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس نهم
با بیان اینکه امروز نگران رشد علمی کشور هستیم، خطاب به فرجی دانا گفت: «
آقای وزیر از 48 طرح کلان که مدت زیادی یعنی بیش از یک سال و نیم گروه
های مختلف از جمله شورای عالی عطف روی آنها کار کرده اند، اما امروز 8
طرح در مرحله اجرا قرار گرفته است که این یعنی کاهش پژوهش؛ این طرح ها در
زمینه های نفت، نیرو، کشاورزی، دفاع، علوم انسانی، سلامت، فناوری اطلاعات
و... بوده است.»
همان طور که می دانید
سهم نیم الی 2 درصدی پژوهش دستگاه ها در بودجه سال 93 حذف شد و وزارت
علوم نیز در راستای جلوگیری از این اقدام، تلاشی جدی به خرج نداد. این یکی
از مهمترین دلایلی بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی را نسبت به وضعیت
نابسامان پژوهش در کشور نگران ساخته بود. همچنین، رتبه کشورمان که براساس
تولیدات علمی در 10 سال گذشته رشد خوبی داشت، رو به نزول گذاشته بود که
هشداری جدی برای سیستم آموزش و تحقیقات ملی به شمار می رفت.
جعفری در ادامه خطاب به فرجی دانا افزود: «مقایسه تعداد
مقالات ایران در برابر کشورهای دیگر آهنگ مناسبی را نشان نمی دهد و در
واقع در حال درجا زدن هستیم؛ مقایسه رتبه 4 دانشگاه برتر را نگاه کنید؛ سال
92 حدود 712 و سال 93 حدود 775 که این یعنی نوعی عقب نشینی.»
اقداماتی از قبیل توزیع شب نامه
منافقین و انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم
عاشورا، توزیع شبنامه های سیاسی در حمایت از آشوب گران و عناصر اصلی فتنه
در بعضی از دانشگاه ها، ممانعت از برگزاری راهپیمایی 13 آبان، جمع آوری
بنرهای ضد آمریکایی، توزیع کتب پوچ گرایی و انحرافی و انتقادی در دانشگاه
ها، حمایت از زندانیان ضد انقلاب و عوامل پژواک و تلاش برای آشوب در
دانشگاه ها و نیز چاپ و توزیع یکصد نمونه نشریه بی مجوز که با امکانات بیت
المال در دانشگاه های تهران، شیراز، اصفهان، مشهد و بسیاری از دانشگاه
های دیگر به انتشار مطالب انتقادی و ضددینی مشغول بودند، از جمله رویدادهای
کمتر از یک سال تصدی وزارت علوم توسط فرجی دانا بود که مد نظر نمایندگان
خانه ملت برای استیضاح قرار گرفت.
محمد حسن آصفری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم
خطاب به وزیر علوم گفت: «سیاه نمایی، ترویج عقاید مارکسیستی، اهانت به
آرمان های انقلاب، سیاه نمایی علیه مجلس و صدا و سیما، تطهیر برخی از
چهره های سیاسی مسئله دار، تلاش جهت کمرنگ شدن نقش استکبار و کودتای 28
مرداد، زیر سوال بردن پشتوانه تئوریک انقلاب اسلامی، تمجید از آقای منتظری و
مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه و ایجاد شبهه دینی از جمله مواردی است که
این روزها در دانشگاه ها به وضوح دیده میشود.»
موارد مطرح شده گوشه ای از مهمترین دلایلی بود که از سوی
نمایندگان مجلس در جلسه استیضاح فرجی دانا مطرح شد، ولی پاسخ های وی قانع
کننده نبود و نتوانست رای اعتماد مجلس را به دست آورد و سرانجام نمایندگان
ملت از مجموع 270 رای مأخوذه با 145 رأی موافق، 15 رأی ممتنع و 110 رأی
مخالف، اعتماد خود را از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پس گرفتند.
مشاور علمی رئیس جمهور و چالش های پیش روافزایش اقتدار ملي، توليد ثروت و ارتقاء كيفيت زندگي مردم از
طريق تقویت توانمندي هاي فناوري و نوآوري؛ ارتقاء «نظام ملي نوآوري» و
تكميل مولفه ها و حلقه هاي آن؛ توسعه «اقتصاد مقاومتی دانش بنيان»؛
ایجاد و ارتقاء ارتباط پایدار و سازنده دانشگاه با صنعت و جامعه؛ تسهيل
تبادلات بين بخش هاي عرضه و تقاضاي فناوري و نوآوري؛ تجاري سازي
دستاوردهاي علمی و توسعه شركت هاي دانش بنيان؛ توسعه فناوري هاي راهبردي و
اولويت دار ملي تعیین شده در نقشه جامع علمي کشور؛ اعتلاي ارتباطات بين
المللي در حوزه های علمي، فناوري و نوآوري و گسترش ديپلماسي علمي و
فناوري، از جمله وظایف نهادهایی از قبیل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و
نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که در همین راستا می توان نقش
مشاور علمی را پایش و بررسی وضعیت علمی کشور؛ رصد نهادهای سیاستگذار و
اجرایی در حوزه علم و فناوری؛ ایفای نقش حلقه رابط بین نهادهای تصمیم
گیرنده در حیطه علمی کشور و شخص رئیس جمهور؛ آسیب شناسی، آینده نگری و
آینده پژوهی در حوزه علم و فناوری و ارائه نتایج آن به رئیس جمهور جهت
هدایت منطقی برنامه ها و گذر از چالش ها در راستای تحقق اهداف سند چشم
انداز دانست.
مشاور علمی رئیس جمهور
به مثابه چشم بیدار و گوش شنوای او در جامعه علمی و پژوهشی کشور است.
هرچقدر این چشم واقع بینانه تر و بصیرتر به مسائل دانشگاهی و چالش های
موجود در مسیر توسعه تحقیقات کاربردی دانش بنیان کشور بنگرد و این گوش بی
غرض تر و مستقل تر بشنود، ثمرات مفیدتری حاصل خواهد شد.
به نظر می رسد یکی از مهمترین چالش های فرجی دانا در دانشگاه
ها مربوط به تحول در نظام علوم انسانی کشور باشد، آن هم تحولی که مد نظر
رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی) بوده یعنی توأم با تولید علم و نظریه
پردازی باشد، از تحجر علمی دور بوده و از شهامت علمی برخوردار باشد، فرهنگ
ساز بوده و در آن از دانش های روز با نگاه نقادانه بهره گرفته شده باشد، از
میراث علمی فرهنگی داخلی و آموزه های قرآنی برای ایجاد این تحول استفاده
شود، و با اعتماد به پژوهشگران داخلی حرکت بی وقفه و شتابانی را به سمت هدف
اصلی که همان مرجعیت علمی است در پیش گیرد.
یک استاد علوم سیاسی گسست میان فضای آموزشی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی؛ توسعه کمی (بدون
مرز) تشکل های علمی بدون توجه به تخصص افراد؛ عدم پایبندی به وجود طرح های
رصد سرقت ادبی و علمی؛ عدم وجود انگیزه های مادی حداقلی در این حوزه؛ عدم
اراده لازم برای کاربردی سازی (بسیاری از پژوهش ها در حد نظری باقی می
ماند) و نمایش ظرفیت های علوم انسانی برای حل معضلات اجتماعی را از چالش
های اصلی حوزه علوم انسانی کشور برشمرد که فرجی دانا در منصب جدیدش باید با
نگاهی ویژه به بررسی و رفع آنها توجه کند.
وی همچنین بهره مندی از تجارب نسل های پیشین در حوزه ارتقای
علوم انسانی؛ اعتقاد به کارآمدی علوم انسانی بومی (اسلامی- ایرانی) در حل
عملیاتی مسایل راهبردی کشور؛ ممانعت از سیاست زدگی در این حوزه؛ تلاش برای
متعالی سازی علوم انسانی کشور بر مبنای مبانی بومی و کاربردی داخلی؛ توسعه
فرهنگ نقد در علوم انسانی و برنامه های آموزشی آن؛ گذار از مرحله تبیین و
تجویز به مرحله حل کاربردی؛ ایجاد اعتقاد و اعتماد عمومی در جامعه به حوزه
علوم انسانی بومی همچون سایر فضاهای علمی (فنی، پزشکی، کشاورزی، مهندسی و
...) و سپردن تصمیم گیری در مورد حوزه علوم انسانی کشور به متخصصان این
حوزه در داخل را برخی از مهمترین راهکارها در این رابطه دانست که فرجی دانا
با به کار بستن آنها قادر خواهد بود گام های موثری در حوزه علوم انسانی بر
دارد.
.jpg)
تكميل زنجيره ایده دانش بنیان تا محصول دانش بنیان،
ایجاد هماهنگي بین نهادهای تصمیم گیرنده در حوزه علم و فناوری برای تكميل
چرخه نوآوري و تسهیل فرآیندها، افزایش سرعت تصميم گيري و سياستگذاري در
حوزه حمایت از کارآفرینی، لزوم افزایش و توزیع منطقی بودجه پژوهش و فناوري،
و سوق دادن دانشگاه ها به سوی دانشگاه های نسل سوم و چهارم از سایر
مهمترین چالش هایی است که همت مضاعف فرجی دانا را می طلبد.
وجود نهادهاي مختلف سیاستگذار و تصمیم گیرنده در حوزه علم، فناوري و نوآوري
و فقدان نگاه یکپارچه از سوی این نهادها به مسائل این حوزه موجب ایجاد
چالش ها و تعارضاتي شده که به موجب آنها بسیاری از معضلات آموزش عالی و
نظام پژوهش لاينحل باقي مانده است. امید است تدبیر فرجی دانا در منصب جدید
منجر به هم گرایی و انسجام این نهادها در مسیر رفع مشکلات شود.