پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۸۹۵۴۱
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۰
معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اظهار داشت: در بودجه سال ۱۳۹۶، میزان اعتبارات پژوهش و فناوری کشور، ۹۰۰۰میلیارد تومان است که تنها ۳۰۰۰ میلیارد تومان یعنی ۳۰ درصد اعتبارات پژوهشی کشور، سهم دانشگاه ها و پژوهشگاه های وزارت علوم است.

شعارسال: نشست «چگونگی ساماندهی اعتبارات پایدار آموزش عالی» به ریاست دکتر سید ضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم و با حضور دکتر فرجی دانا استاد دانشگاه تهران و وزیر اسبق علوم، معاونان پژوهش و فناوری، اداری- مالی و مدیریت منابع، رئیس سازمان امور دانشجویان و سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم و نیز رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار و رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد.

در ابتدای نشست دکتر سید ضیا هاشمی، سرپرست وزارت علوم با تاکید بر استفاده مطلوب از زمان باقی مانده به تنظیم لایحه بودجه کشور تصریح کرد: اگر وزارت علوم نتواند از این فرصت برای ارائه پیشنهادات قانونی خود بهره کافی ببرد، آموزش عالی کشور آسیب می بیند.

وی افزود: در گذشته شاهد بودیم عدم تخصیص بودجه مورد نیاز وزارت علوم در امور پژوهشی و برای پرداخت اشتراک منابع بین المللی مقالات معتبر و نیز حق عضویت در نهادهای بین المللی آموزش عالی باعث بدهی انباشته در این حوزه شد.

دکتر هاشمی تاکید کرد: عدم تخصیص کافی اعتبار به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری، آسیب‌های خود را در چند سال دیگر نشان می‌دهد لذا ضروری است با برگزاری نشست‌های کارشناسی با دولت و مجلس شورای اسلامی، شاهد اختصاص بودجه‌ای متناسب با نیاز آموزش عالی کشور در سال ۱۳۹۷ باشیم.

در ادامه این نشست، دکتر حسین عسکریان ابیانه، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: مدیران این معاونت علاوه بر نشست‌های داخلی با مدیران دستگاه‌های دولتی، سازمان برنامه و بودجه و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جلسات متعددی داشته‌اند و به نتایجی نیز رسیده‌اند.

وی اظهار داشت: با پیگیری‌های زیاد موفق شدیم موافقت اولیه سازمان و برنامه و بودجه و برخی دستگاه‌های اجرایی را برای اختصاص ۱,۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار به وزارت علوم را از محل ردیف‌هایی که هم اکنون در اختیار دستگاه‌های دیگر است، جلب کنیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: علیرغم اینکه وزارت علوم با داشتن ۴ میلیون دانشجو بیشترین ظرفیت را برای توسعه ورزش در اختیار دارد در لایحه بودجه کمترین بودجه فصل ورزش به وزارت علوم اختصاص دارد.

وی افزود: منطقاً و عقلا، جذب نخبگان ایرانی خارج از کشور، مأموریت وزارت علوم است ولی در قانون بودجه این مأموریت به دستگاه دولتی دیگری واگذار و اعتبار مالی آن نیز به آن دستگاه واگذار شده است.

دکتر عسکریان ابیانه با تاکید بر اینکه اعتبارات اختصاص یافته به وزارت علوم و دانشگاه‌ها در حد نیاز آموزش عالی نیست، گفت: با این میزان اعتبار، بیشترین تلاش دانشگاه‌ها صرف پرداخت هزینه‌های جاری شامل پرداخت حقوق و دستمزد و هزینه خدمات می‌شود؛ لذا باید برای بخش پژوهش و فناوری فکری اساسی کرد.

در ادامه این نشست، معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم پیشنهادهایی را برای اختصاص بودجه به وزارت علوم و دانشگاه‌ها از محل ردیف‌های موجود در قانون بودجه ارائه کرد و حاضران در نشست در خصوص موارد مطرح شده به بحث و تبادل نظر پرداختند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت وزارت علوم، تاریخ انتشار: 6آبان1396، کدخبر: 35102: www.msrt.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین