پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۴۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۸
حق شناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، می‌گوید نفت کش سانچی، غرق شد و همه چی تمام شد، اما مراحل پیگیری لاشه کشتی که یک موضوع حقوقی است، حتما پیگیری خواهد شد و با رمزگشایی و بازخوانی جعبه سیاه، اطلاعات دقیق‌تری را در خصوص این اتفاق دردناک به دست خواهیم آورد.

شعارسال : نفت کش سانچی، با 30 پرسنل، بالاخره پس از 8 روز، در میان شعله‌های آتش و انفجارهای پی در پی، به اعماق دریا رفت و غرق شد.

شنبه شب هفته گذشته بود که خبری از تصادف کشتی نفت‌کش ایرانی با کشتی تجاری چینی در نزدیکی آب‌های شانگ‌های، بر روی خروجی رسانه‌های خبری قرار گرفت. از همان ابتدا عملیات اطفای حریق از سوی کشورهای ژاپن، کره جنوبی، چین و آمریکا صورت می‌گرفت اما به دلیل وجود میعانات گازی که شدیدا آتش زا و سمی هستند، شعله‌های آتش نه تنها خاموش نمی‌شد بلکه دقیقه به دقیقه بر شدت آن افزوده می‌شد و با انفجارهایی که هر چند ساعت رخ می‌داد، کار را برای اطفای حریق و نزدیک شدن به کشتی، سخت و سختتر می‌شد.

همان روزهای اول، پیکر یکی از خدمه کشتی، در دریا پیدا شد و پس از چند روز هم با ورود نیم ساعته نیروهای امداد و نجات به عرشه کشتی، پیکر دو خدمه دیگر هم یافت شد و برای تعیین هویت به پزشکی قانونی منتقل شد. جعبه سیاه این کشتی البته پس از یک هفته پیدا شد و برای اطلاع از جزئیات دقیق چگونگی این حادثه، به شانگهای منتقل شده است تا در حضور نماینده کشورهای ذی نفع یعنی ایران، چین و پاناما بازبینی شود.

هادی حقشناس، معاون سازمان بنادر و دریانوردی، با اشاره به آخرین وضعیت کشتی نفتکش سانچی، گفت: کشتی غرق شد و دیگر همه چی تمام شد. همه دیدند که کشتی چگونه در آتش می‌‌سوخت و متاسفانه هیچگونه امکانی برای ورود به آن برای خارج کردن پیکر مطهر کارکنان وجود نداشت.

وی با بیان اینکه آیا بعد از غرق شدن نفکتش دیگر امکان هیچگونه دسترسی به جنازهها وجود ندارد گفت: این احتمال وجود دارد که در آینده غواصان به زیر آب فرستاده شوند تا به دنبال پیکر کارکنان باشند و قطعا در خصوص کشتی و سایر موارد، پیگیری‌های لازم به لحاظ حقوقی صورت خواهد گرفت.

حق شناس با بیان اینکه عملیات خارج کردن کشتی از آب و انتقال آن قطعا انجام خواهد شد، تصریح کرد: ما یک کنوانسیونی را داریم، تحت عنوان کنوانسیون «نایروبی» این کنوانسیون ایران، چین و پاناما که ذی‌نفعان این موضوع هستیم را مکلف می‌کند، که اگر این کشتی در مسیر تردد کشتی‌ها قرار دارد، سریعا عملیات انتقال آن انجام شود. این‌ها تماما مسائل حقوقی بین‌المللی است که زمان بر هم هست. اما اکنون همه درگیر اتفاق وحشتناک و دردناکی که برای پرسنل رخ داد، هستند و در فرصت مناسب مسائل حقوقی آن را پیگیری خواهیم کرد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به جعبه سیاه نفت‌کش سانچی، گفت: خوشبختانه جعبه سیاه را در اختیار داریم. معمولا یک کمیته حقوقی شامل کشورهای ایران، پاناما، چین، هنگ کنگ و حتی بنگلادش که دو نفر از آن‌ها در کشتی حضور داشتند، شکل می‌گیرد و پس از طی شدن مراحل حقوقی، این جعبه سیاه رمزگشایی وبازگشایی خواهد شد تا آخرین اطلاعات را هم به دست بیاوریم. 3 پیکر پیدا شده هم در پزشکی قانونی هستند تا مراحل شناسیایی آنها طی شود.

حق شناس با اشاره به پرچم کشتی که متعلق به کشور پاناما بود،تصریح کرد: این موضوع به مباحث بازرگانی برمی‌گردد. شرکت‌ها و کشتی‌ها برای ملاحظات مسائل بازرگانی و تجاری، مجاز هستند کشتی‌ها را در هر کشوری به ثبت برسانند و با پرچم آن کشور حرکت کنند. این موضوع یک امر کاملا عادی در امور دریایی است و هیچ ارتباطی هم با تحریم و غیره ندارد.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شایعاتی که اخیر در خصوص نفت‌کش «سانچی» در فضای مجازی دست به دست میشود، خاطرنشان کرد: شایعاتی مانند قطع شدن ارتباط رادیویی کشتی پیش از تصادف دست به دست می‌شود و نمی‌توانم بگویم هم که ارتباط کاملا برقرار بوده است، اما باید منتظر بمانیم تا جعبه سیاه نفت‌کش را رمزگشایی و بازخوانی کنیم تا اطلاعات صحیح و دقیق را در خصوص کشتی به دست بیاوریم و تا قبل از این کار نمی‌توانیم پیش داوری و قضاوتی انجام دهیم.

او همچنین درباره این ادعا که مقصد اصلی کشتی نه کرهجنوبی بلکه کرهشمالی بوده است هم گفت: این ادعا هم اساسا کذب محض است و ارسال محموله کشتی به کره شمالی هم از آن دست شایعات عوامانه‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مقصد نهایی کشتیداسان کره جنوبی بوده است

.شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری الف، تاریخ انتشار: 25 دی 1396، کدخبر: 3961025149، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین