پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۹
وزارت ارتباطات سرانجام سامانه نیم‌بها محاسبه کردن نرخ ترافیک سایتهای ایرانی (تولیدکنندگان محتوای داخلی) را راه‌اندازی کرد.

شعار سال: تبعیض اپراتورهای ارتباطی و خدماتی از مدتها پیش در نیم‌بها محاسبه کردن ترافیک برخی سایتهایی که داخل کشور میزبانی می‌شوند و ضعف نظارتی وزارت ارتباطات بر این موضوع غیررقابتی و مشکوک، باعث شد تا برای چند بار پای وزیر ارتباطات به این بی‌عدالتی باز شود.

در حالیکه این عضو کابینه دولت دوازدهم نسبت به این بی‌عدالتی (نیم‌بها محاسبه کردن ترافیک برخی سایتهای ایرانی مبتنی بر سلیقه دولت!) معترض بود اما اپراتورهای ارتباطی و سرویس‌دهندگان اینترنتی اعتنایی به این موضوع نکردند و همچنان اقدام به محاسبه نرخ ترافیک برای سایتهای داخلی به شکل تبعیض‌آمیز کردند.

این اقدام که عملاً دست کردن در جیب مشترکان اینترنت کشور بود، باعث شد طی روزهای گذشته بار دیگر وزیر ارتباطات نسبت به این موضوع تذکر دهد و از اپراتورهای ارتباطی بخواهد که به اعمال تعرفه نیم‌بها برای تمامی سایتهای ایرانی بپردازند.

با توجه به اینکه اجرای مصوبه تبعیض‌آمیز دولت از ابتدای سال جاری شروع شد، خبرگزاری تسنیم به شدت پیگیر این ماجرا بود تا به احقاق حقوق سایتهای ایرانی بپردازد و جلوی این تخلف آشکار را بگیرد.

اما در شرایطی که اسامی اغلب رسانه‌های کشور در لیست تبعیض‌آمیز وجود داشت و از ترافیک نیم‌بها برخوردار بودند، خبرگزاری تسنیم به این مسئله پرداخت و صراحتا از مسئولان دولتی خواست تا جلوی این اقدام خلاف قانون و تبعیض‌آمیز گرفته شود.

بیشتر بخوانید : تخلف آشکار اپراتورها در محاسبه 2 برابری قیمت ترافیک مصرفی داخلی مشتریان

در حالیکه هنوز هم مشخص نیست چرا دولت دست به چنین اقدامی زد و نرخ ارتباط با برخی سایتهای مورد نظرش (با ادعای هاست شدن در داخل ایران) را کاهش داد و همین نرخ را برای سایتهای ایرانی دیگر کم نکرد اما سرانجام امروز سامانه درخواست برای کاهش نرخ ترافیک راه‌اندازی شد.

مجید حقی؛ معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه اعمال هزینه حداقل نیم‌بها برای استفاده از ترافیک سایتهای داخلی نسبت به ترافیک بین‌الملل از مواردی است که شرکتهای ارائه‌کننده خدمات اینترنتی باید آن را رعایت کنند، گفت: تمامی تولیدکنندگان محتوای داخلی که محصولات آنها در داخل کشور میزبانی می‌شود، می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان فناوری اطلاعات ایران به آدرس http://ito.gov.ir یا با استفاده از لینک icip.ito.gov.ir دامنه و آدرس عددی (IP) خود را ثبت کنند.

وی تصریح کرد: مشترکان خدمات اینترنت پرسرعت ثابت درصورت بروز تخلف یا وجود مشکل در دریافت سرویس می‌توانند شکایت خود را در سامانه 195 ثبت کرده و پاسخگویی به آن را پیگیری کنند.

در حالیکه چندین ماه از اجرای مصوبه تبعیض‌آمیز نیم‌بها محاسبه شدن ترافیک برخی سایتهای ایرانی می‌گذرد، بهتر بود مسئولان وزارت ارتباطات به جای تدارک سامانه‌ای که از طریق آن خوداظهاری صورت گیرد این کاهش نرخ را برای تمامی سایتهای داخل کشور اعمال می‌کردند زیرا بعید است کسی از کاهش نرخ ترافیکی‌اش و رقابت با سایر سایتهای داخلی کشور، متنفر باشد!

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 14بهمن 96، کدمطلب:1646617، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین