پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۱۰۸۵۶۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دو عامل داخلی و بیرونی سبب افزایش قیمت دلار شده است، گفت: ورود عرض به کشور دلیل برخی مسائل با مشکل مواجه شد؛ او به مردم توصیه کرد وارد بازار ارز نشوند؛ چرا که قطعا آنها متضرر خواهند شد.
شعارسال: قیمت دلار بر مبنای روال روزهای گذشته سیر صعودی خود را همچنان دارد و در محدوده 4800 تومان است؛ صرافی‌ها و فعالان بازار ارز معتقدند دلیل اصلی گرانی دلار در این روزها کمبود عرضه و البته افزایش قیمت ارزی است که از سوی صرافی‌های بانک به صرافی‌های منتخب توزیع می‌شود.

این در حالی است که توزیع دلار دولتی که با نرخ 4500 تومان توسط برخی صرافی‌ها آغاز شده باعث شده تا ازدحام جمعیت قابل توجهی در روز گذشته در میدان فردوسی ایجاد شود؛ نکته جالب در میان انبوه جمعیت در مقابل صرافی‌های توزیع‌کننده دلار این است که اغلب خریداران دلالان و خانم‌های خانه‌دار هستند؛ به اعتقاد تجمع‌کنندگان این روش اجرا شده توسط بانک مرکزی چندان نمی‌تواند دوام بیاورد و موجب کاهش قیمت هم نخواهد شد.

 در همین راستا، حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی عصر یکشنبه (15 بهمن) طی تذکری شفاهی، خطاب به وزیر اقتصاد، گفت: در روزهای اخیر شاهد بازار آشفته ارز هستیم در حالی که اگر می‌خواهیم اقتصاد صادرات محور داشته باشیم باید بازار ارز کشور ساماندهی شود.

معصومه آقاپور علیشاهی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد افزایش قیمت دلار و اینکه کمیسیون اقتصادی در این مورد چه تمهیداتی درنظر گرفته است، گفت: کمیسیون امنیت ملی جلسه مفصلی با مسئولین اقتصادی کشور و همچنین آقای سیف رییس بانک مرکزی در این خصوص برگزار کرد؛ افزایش قیمت دلار به دو دلیل عوامل بیرونی و عوامل داخلی است که در این جلسه رییس بانک مرکزی این توصیه را کردند.

وی تصریح کرد: موضوعی که مشخص است اینکه ما در طول چهار سال گذشته، اگر بخواهیم در مجموع حساب بکنیم افزایش قیمت دلار حداکثر یعنی با نوسان های متفاوتی که داشتیم نهایتا 35 تا 40 درصد افزایش داشته است؛ اما سرمایه گذاری ها در بخش خصوصی و در بخش سهام ها و یک سری موارد در بخش تولید و خدمات 80 درصد نرخ رشد داشتیم.

آقاپور علیشاهی با بیان اینکه ما از مردم می خواهیم که حتما با احتیاط پیش بروند، گفت: مردم فکر نکنند که باید در این شاخه سرمایه گذاری شود چراکه متاسفانه، افراد خرد در این شاخه با سرمایه گذاری های کم وارد می شوند و متضرر میشوند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد:‌ در مورد عوامل خارجی باید گفت که بالاخره شرایط خاص بحران منطقه تاثیرگذار است. ما مشکلاتی با چند کشور در خصوص واردات ارز داشتیم، همچنین مشکلاتی که با بانک ترکیه وجود داشت و اینها باعث شد که ورود ارز با مشکلاتی روبرو شود.

آقاپور افزود: در مورد عوامل داخلی هم باید گفت یکی از موضوعاتی که موجب شد نرخ ارز افزایش پیدا کند، تقاضای بیش از اندازه ارز بود. به دلیل بحرانی که در موسسات مالی، بانکی و اعتباری پیش آمد، مردم درجه اطمینانشان نسبت به سیستم بانکی کاهش پیدا کرد و چون هنوز بستر لازم برای جذب این نقدینگی در بازار پول و سرمایه وجود ندارد. به همین دلیل این حباب به هر سمت که حرکت کند آنجا را خراب می کند، به سمت سکه، مسکن ، دلار رفته و باعث افزایش بی رویه قیمت میشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:اغلب سرمایه گذاری در داخل کشور متاسفانه به علت بورکراسی های خاص اداری که در کشور وجود دارد، چه از سرمایه های خرد و تاسیس بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط دچار مشکل می‌شود و همین قانون موجب می شود که چنین اتفاقی بیفتد و شاهد افزایش نرخ دلار داشته باشیم. یکی از مشکلاتی که در بنگاههای اقتصادی به وجود آمد درمورد قوانین مالیات ها بود که در واقع قوانین مالیات ها و سازو کارهایی که در شرایط خاص برای یک کشور به وجود آمد، در واقع  تولید کننده قیمت کالاهای تولیدی اش و مزیت نسبی اش نسبت به این کالاها در کشورهای همسایه پیدا نکرد و بنگاههای اقتصادی متاسفانه سرمایه های خود را به بانک ها هدایت کردند و زمانی که از سمت بانک ها عدم اطمینان پیش بیاید، اینها به سمت بازار دلار، ارز و طلا میروند و تنش به وجود می آید.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در مورد افزایش قیمت ارز، سوال از رییس جمهور در دستور کار قرار دارد یا خیر؛ گفت: در حال حاضر در کمیسیون ها در حال بررسی است.

معصومه آقاپور در پاسخ به این سوال که چه نظارتی قرار است صورت بگیرد و چرا وعده های رییس بانک مرکزی در مورد اینکه قیمت ارز افزایش پیدا نخواهد کرد، عملیاتی نشد، گفت:‌ برخی هستند که این شرایط را بدتر می کنند اما مطمئن باشدید که با کنترل و نظارت ها و اقداماتی که در حال انجام شدن است و با جذب سرمایه گذاری های خارجی و قراردادهای پابیندی که در این چند هفته اخیر انجام خواهد شد تنش این بازار به حداقل میرسد.

وی در پایان به مردم توصیه کرد که با این سفته بازی ها  وارد این بازار نشوند، مخصوصا افرادی که سرمایه کم و خرد دارند چراکه قطعا آنها متضرر خواهند شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری  تحلیلی الف ، تاریخ انتشار:16 بهمن 96، کد خبر: 3961115180،www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
هرسری برای افزایش قیمت دلار فقط عوامل شناسایی میشه یه عده هم که بازارو خوب میشناسن میتونن ا خرید و فروش از این افزایش قیمت یه پولی در بیارن که خب این افزایش قیمت در نهایت فقط و فق یه ضرر مردمه
ت.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
هرسری برای افزایش قیمت دلار فقط عوامل شناسایی میشه یه عده هم که بازارو خوب میشناسن میتونن ا خرید و فروش از این افزایش قیمت یه پولی در بیارن که خب این افزایش قیمت در نهایت فقط و فق یه ضرر مردمه
ا.ف75
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۷
0
0
جالبه چند هفته بعد اطمینان روحانی مبنی بر عدم افزایش نرخ ارز اینجوری شد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین