پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۱۷۴
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲
از همان ابتدای کنفرانس مونیخ تنش در روابط آمریکا و اروپا نمود داشت و این تنش از لابلای سخنان وزرای دفاع فرانسه و آلمان به وضوح دیده شد.

 شعارسال: خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: «اورزولا فون در لاین» وزیر دفاع آلمان در سخنرانی افتتاحیه اجلاس کنفرانس امنیتی مونیخ در انتقادی تلویحی از «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا اعمال شکنجه را با مبانی ارزشی ناتو مغایر دانست. او با این که این سخنان را در انتقادی تلویحی نسبت به موضع دونالد ترامپ بیان می‌کرد از ارزش‌ های مشترکی در میان اعضای ناتو سخن گفت که به عقیده او نفی کننده هر گونه شکنجه‌ اند.

دونالد ترامپ در جریان کارزار انتخاباتی خود از اعمال برخی از انواع شکنجه در زندان گوانتانامو و در  مبارزه با تروریسم دفاع کرده و خواهان احیای آنها شده بود.

فون در لاین در ادامه سخنرانی خود در مونیخ گفت که باید مراقب بود که مبارزه با تروریسم به مقابله با اسلام و مسلمانان تعبیر نشود، زیرا در غیر این صورت  شکاف‌ ها که عاملی برای رشد ترور هستند عمیق‌ تر خواهد شد. او در عوض پیشنهاد کرد که همکاری با مسلمانان و آن دسته از کشورهای اسلامی که با ترور مخالف‌ اند، تقویت شود.

«استفن بنن» استراتژیست ارشد سابق در تیم دونالد ترامپ چندی پیش در ادعاهایی گفته بود که جهان غرب در حال جنگی واقعی با «فاشیسم اسلامی» است.

وزیر دفاع آلمان در ادامه هشدار داد که نباید نسبت به متحدان از یک سو و کشورهایی که  مرزها، حقوق بین‌ المللی و ارزش‌ های جاری در میان این متحدان را نقض می‌ کنند از سوی دیگر، مناسبات و اعتمادی یکسان داشت.

دونالد ترامپ نیز چندی پیش گفته بود که نسبت به «آنگلا مرکل» و «ولادیمیر پوتین» رهبران آلمان و روسیه، اعتمادی یکسان دارد. سخنان فون در لاین انتقادی به این موضع بود.

او گفت: ما می خواهیم اروپایی تر باشیم. ما می خواهیم بر روی ارتش اروپایی کار کنیم.

اشاره او به طرحی است که در دسامبر گذشته در مورد راه اندازی شبکه دفاعی و امنیتی متشکل از 25 عضو از 28 عضو این بلوک تصویب شد.

از روز جمعه  500 سیاستمدار و کارشناس امور جهانی در شهر «مونیخ»، محل برگزاری کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ، گرد هم آمده اند. این همایش هر سال در ماه فوریه در هتل «بایریشرهوف» در شهر مونیخ آلمان انجام می‌ گیرد.

در همایش امسال 21 رئیس جمهور و نخست وزیر و همچنین شمار بسیاری از وزرای کشورهای مختلف جهان شرکت دارند. از جمله مقامات برجسته این کنفرانس «پترو پوروشنکو» رئیس جمهوری اوکراین، «ترزا می» نخست وزیر انگلیس، «ادوارد فیلیپ» نخست‌ وزیر فرانسه، «بینالی ییلدیریم» نخست وزیر ترکیه، «اورزولا فون درلاین» وزیر دفاع آلمان، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه، «محمد جواد ظریف» وزیر  امور خارجه ایران و «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا هستند.

موضوع‌ های مورد بحث در کنفرانس امنیتی امسال مونیخ از جمله روابط خارجی کشورها، موضوع‌ های دفاعی و بحران‌ های جهانی هستند.

می‌توان از فشار واشنگتن بر متحدان اروپایی برای اصلاح توافق هسته‌ ای 2015 بین قدرت‌ های جهانی و ایران، و همچنین فشار بر آنها در ناتو برای افزایش سهم خود در تامین هزینه‌ های آن اتحادیه نظامی، به عنوان مسائل عمده جاری نام برد.

این کنفرانس در شرایطی برگزار می شود که تنش های بین المللی گسترش یافته است: برنامه هسته ای و موشکی کره شمالی، اوضاع سوریه و روسیه از موضوع های مورد بحث در این کنفرانس خواهند بود.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ پیش از آغاز این کنفرانس با تاکید نسبت به بروز جنگ‌ های جدید در جهان هشدار داد. او گفت: «ما از زمان فروپاشی اتحاد شوروی تاکنون در سراسر جهان با چنین خطر بالایی در درگیری‌ های نظامی میان ابرقدرت ها روبرو نبوده‌ ایم

«ولفگانگ ایشینگر» بر این نظر است که جو بی‌ اعتمادی میان مسکو و واشنگتن بسیار افزایش یافته و شرایطی بدتر از این نمی‌ تواند به وجود آید.

او در ادامه گفت همین جو بی‌اعتمادی می‌ تواند به برخوردهای نظامی ناخواسته بیانجامد.

از همان ابتدا تنش در روابط آمریکا و اروپا در این کنفرانس نمود داشت و این تنش از لابلای سخنان وزرای دفاع فرانسه و آلمان به وضوح دیده شد.

وزرای دفاع آلمان و فرانسه روز جمعه گفتند که کشورهای اروپایی با وجود افزایش تعهد خود به پیمان ناتو باید تضمین کنند که در واکنش به تهدیدهای امنیتی «استقلال راهبردی» دارند.

«فلورنس پارلی» وزیر دفاع فرانسه در مونیخ گفت:«ما باید بتوانیم به تهدیدها در همسایگی خود به خصوص از سوی جنوب پاسخ دهیم؛ حتی زمانی که آمریکا و یا پیمان ناتو تمایل چندانی به دخالت نداشته باشد

پارلی در کنار اورزولا فون در لاین وزیر دفاع آلمان در کنفرانس امنیتی مونیخ افزود: «برای رسیدن به این هدف ما به استقلال راهبردی نیاز داریم

اتحادیه اروپا در ماه دسامبر یک همکاری دائمی و ساختاری در زمینه امور دفاعی را اعلام کرد که به PESCO موسوم است و هدف‌ های آن تولید تجهیزات نظامی جدید و بهبود همکاری و تصمیم‌ گیری در عرصه دفاعی است.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌ جمهور فرانسه نیز خواستار اجرای طرح عملیاتی اروپایی شده که به تک تک اعضای اتحادیه اروپا امکان می‌ دهد در خارج از ساختار موجود اتحادیه اروپا و یا ناتو با یکدیگر همکاری نظامی داشته باشند.

به طور مشخص دولت فرانسه احساس می‌ کند که تمام بار ایجاد ثبات در مالی، نیجر و سایر کشورهای آفریقایی منطقه ساحل و مقابله با گروه‌ های تروریستی منطقه برای جلوگیری از حملات آنها به اروپا به دوش آن کشور افتاده است. این باعث شده که دبیرکل ناتو هشدار دهد که اتحادیه اروپا نباید این پیمان نظامی را تضعیف کند.

اما وزیر دفاع فرانسه می‌ گوید: «کشورهای اروپایی باید آماده باشند که بدون تقاضای کمک از آمریکا وارد عمل شوند. این نگرانی همیشگی را فراموش کنید که می‌ گویند یا ناتو یا اتحادیه اروپا. این بحث اشتباهی است

وزیر دفاع آلمان نیز تایید کرد که تقویت استقلال نظامی اروپا با تعهد بیشتر این کشورها به پیمان ناتو انطباق دارد و افزود هدف این است که «همکاری دو سوی آتلانتیک حفظ و تقویت شود

او افزود: «هدف این است که اروپا مسئولیت نظامی بیشتری بپذیرد و در آن صورت بتواند با استقلال بیشتر عمل کند و در عین حال در چارچوب پیمان ناتو نیز مسئولیت بیشتری بپذیرد

در عین حال این کنفرانس در بحبوحه افزایش تنش ها میان آمریکا و دیگر کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و روسیه بر سر سوریه و اوکراین برگزار می شود.

کنفرانس امنیتی مونیخ یکی از مجمع‌ های بزرگ و مهم در عرصه امنیت جهان است. در هیچ کنفرانس امنیتی دیگری این همه مقام برجسته ملی و جهانی گرد هم نمی‌ آیند. تنها موضوع‌ های کنفرانس نیستند که کارشناسان را به خود جذب می‌ کنند، آنها در این کنفرانس امکان تبادل نظر با کارشناسان و مقام‌ های برجسته دیگر کشورهای جهان را دارند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری جماران، تاریخ انتشار: 28 بهمن 1396 ، کدخبر: 863923،www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین