پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۱۷۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱
بارش نیم متری برف در مناطق کوهستانی و حدود ۱۵ سانت در برخی مناطق شهری اردبیل موجب آبگرفتگی، اختلال در تردد، لغو پروازها، تصادفات و... شد با این وجود زندگی روزمره جریان دارد.

شعار سال: اردبیل یکی از استان‌های سردسیر واقع در شمال غرب کشور است که زمستان‌های طولانی شناخته‌شده‌ای دارد. کهن‌سالان به یاد دارند که بارش برف در گذشته به حدی زیاد بوده که به صورت کامل شهر را فلج می‌کرد و شهروندان با حفر تونل‌های مرتفع به منازل یکدیگر تردد می‌کردند.

بارش برف از انتهای تابستان آغاز می‌شد و تا اواسط بهار ادامه داشت. بطوریکه گفته می‌شود نیمی از سال اردبیل در زمستان سپری می‌شد.

امروز با تغییرات جوی و اقلیمی از بارش‌های ذکر شده خبری نیست و میزان برف باریده نیز به فراخور تجربه ساکنان این شهر مدیریت شده و امور روزمره ادامه می‌یابد.

تصویر یک روز بارش برف در اردبیل نشان می‌دهد که به فراخور سال‌ها و قرن‌ها تجربه مردم این منطقه نحوه مدیریت حوادث مرتبط با برف را آموخته‌اند؛ هر چند همچنان نواقصی در این خصوص دیده می‌شود.

اختلال در شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی و آبگرفتگی معابر

مطابق پیش‌آگاهی‌های جوی از روز شنبه اردبیلی‌ها شاهد تغییرات جوی و زمزمه طبیعت برای بارش برف هستند. بطوریکه مدیرکل هواشناسی استان اردبیل بارش باران و برف را نوید داده و در عین حال آبگرفتگی معابر را هشدار داد.

علی دولتی مهر تصریح کرد: به دلیل حجم بارش باران دور از انتظار نیست که بارش‌ها منجر به آبگرفتگی معابر شوند.

موضوعی که عملاً تجربه شد و سال‌ها است به عنوان یکی از موضوعات ضعف مدیریت زیرساخت‌های شهری از آن یاد می‌شود. بطوریکه مسئولان شهرداری نیز زباله‌های جامانده در جوی‌های آب را دلیل مسدود شدن آن و ریزش آب به خیابان می‌دانند اما باید پرسید آیا در اغلب جوی‌های آب زباله‌ها به حدی انباشته شده که مسیر عبور آب مسدود شود.

متأسفانه آبگرفتگی معابر در سال‌های اخیر دردسر جدی بارش‌های فصلی است و با وجود تمامی زیبایی‌هایی بارش برف و باران چهره نامطلوبی به معابر شهری می‌دهد.

از سویی با بارش برف تلاش نیروهای شهرداری برای بازگشایی معابر آغاز می‌شود و در عین حال پاروکردن و انتقال برف منازل به کوچه‌ها منجر به مسدود شدن کوچه‌ها و اختلال در تردد شهروندان می‌شود.

به گفته مدیرکل هواشناسی استان در ۲۴ ساعت گذشته بارش باران مناطق جنوبی و مرکزی اردبیل را در برگرفته و در ادامه بارش برف در اغلب شهرها آغاز شده و ارتفاع برف در گردنه‌ها و مناطق کوهستانی تا ۴۰ سانتی‌متر نیز رسیده است.

پیش‌بینی‌شده این سامانه طی روزهای آینده از استان خارج شده و دمای هوا با افزایش نسبی همراه شود.

تعطیلی مدارس در پی بارش برف

به دلیل بارش برف مدارس استان اردبیل برای چندمین بار تعطیلی را تجربه کردند. تعطیلی مکرر مدارس که در آخرین بارش به بیش از یک هفته در برخی مناطق رسید، یکی از نگرانی‌های والدین است.

بطوریکه اغلب از عقب‌ماندگی دروس دانش‌آموزان ابراز نگرانی می‌کنند و با این وجود مطابق اعلام مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تمامی مدارس موظف هستند تکالیفی در اختیار دانش‌آموز قرار دهند تا سرفصل دروس رعایت شده و بچه‌ها عقب نمانند.

در بارش روز گذشته مدارس سری صبح شهرهای اردبیل، سرعین، نیر، نمین و هیر در دو مقطع پیش دبستانی و ابتدایی تعطیل شد. در گرمی، مشگین شهر، ارشق و لاهرود نیز پیش دبستانی و ابتدایی تعطیل بوده و سایر مقاطع تحصیلی با یک ساعت تأخیر آغاز شد. در شهر انگوت نیز تمامی مقاطع تحصیلی تعطیل اعلام شده است.

یکی از گله‌مندی‌های اخیر در اعلام تعطیلی مدارس نیز ساعت اعلام تعطیلی است که به ویژه در بارش‌های سنگین برف درخواست شده سریعاً اعلام شود. با این وجود تعطیلی مدارس مطابق اعلام آموزش‌وپرورش استان بر اساس مقررات و در زمان مقرر انجام می‌شود و تأخیری در این خصوص وجود ندارد.

پروازهای فرودگاه اردبیل زمین‌گیر شد

بارش برف در اردبیل منجر به حاکم شدن آسمانی مه‌آلود در اغلب مناطق استان شد. بطوریکه مه و کاهش دید افق منجر شد با وجود برف‌روبی باند فرودگاه و استفاده از تجهیزات، سه پرواز فرودگاه اردبیل باطل شده و مابقی نیز با تاخیرات جزئی همراه شود.

به گفته مدیرکل فرودگاه‌های استان پروازهای فرودگاه اردبیل از مبدأ شهرهای تهران و مشهد به دلیل بدی آب‌وهوا و کاهش دید افق خلبان باطل شد.

سید فخرالدین هاشمی تصریح کرد: در چنین شرایط جوی تمامی امکانات سنجیده شده و در صورتی که خلبان قادر به فرود باشد، پرواز انجام می‌شود.

متأسفانه تأخیر و باطلی پروازهای فرودگاه اردبیل که حتی در تابستان و بهار نیز تجربه می‌شود از عواملی است که گله‌مندی شهروندان را به دنبال داشته و به ویژه در زمستان که امکان تردد زمینی محدود می‌شود هواپیما به عنوان تنها گزینه حمل‌ونقل نیز دست رد به سینه مسافر می‌زند.

خیس و لغزنده بودن تمامی محورهای مواصلاتی

به دلیل نبود زیرساخت ریلی، دریایی و مشکلات ذکر شده زیرساخت هوایی، تنها گزینه حمل‌ونقل اردبیل زیرساخت‌های زمینی است.

مطابق اعلام رئیس پلیس‌راه استان اردبیل تمامی محورهای مواصلاتی استان با بارش برف و باران خیس و لغزنده بوده و تردد در گردنه‌ها و محورهای اردبیل- آستارا، اردبیل- سرعین و اردبیل- خلخال نیازمند زنجیر چرخ است.

حجت فتاحی در گفتگو باخبرنگار مهرتصریح کرد: متأسفانه در جاده‌های زمستانی با دو مشکل عمده مواجه هستیم؛ بسیاری از رانندگان با وجود به همراه داشتن زنجیر چرخ قادر به استفاده از آن نیستند و از سویی مطابق سرعت تابلوهای کنار جاده که برای شرایط عادی نوشته شده رانندگی می‌کنند.

وی افزود: با وجود اینکه بارها این دو موضوع تأکید شده اما همچنان برخی تصادفات به بی‌توجهی به این دو موضوع بازمی‌گردد.

از ابتدای بارش برف حتی یک محور مسدود نبوده و به صورت مداوم راهداران در جاده‌ها عملیات برف‌روبی را انجام داده‌انددر عین حال مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اردبیل نیز به استقرار ۴۲۰ راهدار در محورهای مواصلاتی استان اشاره کرد و بیان داشت: نمک‌پاشی، برف‌روبی و امدادرسانی به صورت مداوم و بی‌وقفه در جاده‌ها انجام می‌شود.

علی رحمتی متذکر شد: با وجود اینکه بارش‌های سنگین برف داریم اما در مقایسه با سایر استان‌ها با آمادگی بیشتری مشکلات و حوادث برف مدیریت می‌شود بطوریکه از ابتدای بارش برف حتی یک محور مسدود نبوده و به صورت مداوم راهداران در جاده‌ها عملیات برف‌روبی را انجام داده‌اند.

فارغ از تمامی مشکلات بارش رحمت الهی برای استانی با محور کشاورزی تجربه شیرینی است. کشاورزان از بارش به موقع برف که منجر به افزایش ذخایر آبی می‌شود خشنود هستند و از سویی کارشناسان نیز با نگاهی به کسری منابع آبی، بارش برف را فرصتی برای احیای منابع می‌دانند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 30بهمن96، کدمطلب:4231701، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
اردبیل همیشه زمستونای پر از برف وبارونی داره بعد این همه سال کسی فکری براش نمیکنه که با برف وبارون این مشکلات به وجود میاد م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین