پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۱۱۲۶۳۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۹
دولت برنامه گسترده ای برای آسیب شناسی تولید کالا و خدمات در کارگاه های کوچک و متوسط در نظر گرفته است تا به رشد اشتغال در این قبیل کارگاه ها کمک کند . این برنامه اخیرأ از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آغاز شده و نتایج آن برای رفع مشکل کارگاه های مذکور در اختیار دستگاه های مسئول و ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی قرار خواهد گرفت.
شعارسال: به نقل از شاتا صادق نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره به مفاد این برنامه گفت: بیش از ۴۰ هزار واحد تولیدی و خدماتی در ۹۶۶ شهرک صنعتی کشور استقرار دارند که توجه به مشکلات آنها می تواند بستر مناسبی برای افزایش فرصت های شغلی فراهم کند.

وی به ظرفیت بالای سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی که از زیر ساخت های مناسبی برخوردار هستند، امکان واگذاری زمین به متقاضیان وجود دارد.

نجفی حمایت از توسعه صنایع کوچک و ایجاد زیر ساخت های عمرانی در شهرک های صنعتی را ماموریت اصلی سازمان اعلام کرد و گفت: این مساله که از مجموع ۸۵ هزار واحد صنعتی کشور حداقل ۸۱ هزار واحد جزو صنایع کوچک و متوسط هستند، باعث می شود تا به مشکلات این حوزه بیشتر توجه کنیم. یکی از کارهایی که به توسعه صنایع کوچک و ساماندهی آنها کمک می کند، تخصیص اعتبارات مناسب به اداره شهرک های صنعتی است.

وی افزود: مدیریت تمامی شهرک ها و نواحی صنعتی کشور برعهده سازمان است و ما با بهره مندی از منابع مالی می توانیم خدمات مناسبی به بنگاه های مستقر در این مناطق در حوزه زیر ساخت های صنعتی کمک های نرم افزاری و… ارائه کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مشکل اصلی اشتغالزایی در صنایع ایران را نبود ارتباط میان کارگاه های تولیدی با بازار مصرف دانست و گفت : بازاریابی تولید ملی حلقه مفقوده نظام اقتصادی ایران است که باعث می شود عرضه محصولات تولیدی در بازار با مشکل روبرو شده و صنایع با مشکل مواجه شوند.

وی گفت: دولت برنامه گسترده ای برای حمایت از تولید ملی و توسعه اشتغال صنعتی دارد. به عنوان نمونه تا پایان دولت دوازدهم حدود ۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در کشور ایجاد، نوسازی یا تکمیل ظرفیت می شوند. در اجرای این طرح بر اساس گستردگی هر استان سهمیه ای در نوسازی، تکمیل ظرفیت یا ایجاد صنایع جدید در نظر گرفته شده که بین ۷۰۰ تا ۱۳۰۰ واحد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه اعزام کارشناس به واحدهای تولیدی برای آسیب شناسی و بهبود وضعیت تولید خبر داد و گفت: بر اساس این طرح کارشناسان سازمان در ۳۱ استان برای آسیب شناسی شاخص هایی مانند بازار، سرمایه در گردش، نوسازی صنایع و … خدمات مشاوره ای ارائه می دهند.

وی با اشاره به طرح رونق کسب وکارهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور از اعطای تسهیلات به واحدهای صنعتی برای ایجاد اشتغال پایدار در سطح کشور خبر داد و گفت: طی توافق انجام شده با

بانک ها مقررشد تسهیلات مناسبی برای نوسازی، بازسازی و افزایش ظرفیت وسرمایه در گردش صنایع در نظر گرفته شود.

دکتر نجفی گفت: بانک ها با اختصاص تسهیلاتی با نرخ سود مناسب به طرح ها و واحدهای صنعتی نقش تعیین کننده ای در ایجاد رونق در صنعت کشور و رفع مشکل بیکاری بعهده دارند.

وی گفت: بنا داریم با استفاده از این فرصت، طرح های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰درصد مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی را سریع تر به بهره برداری برسانیم.در این زمینه می توان امیدوار بود از این محل حداقل ۸۰۰۰ واحد صنعتی نوسازی شوند و ۱۲ هزار واحد افزایش ظرفیت پایدار پیدا کنند.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران همچنین با اشاره به اجرای ۹ طرح تملک دارایی‌های سرمایه ای در سطح شهرک‌های صنعتی ظرف یک سال اخیر گفت: این طرح ها در حوزه کمک به تکمیل و ایجاد تصفیه خانه‌های فاضلاب شهرکهای صنعتی، کمک به ایجاد و توسعه خوشه های صنعتی، ایجاد هفت شهرک فناوری و مراکز خدمات فناوری و کسب و کار، کمک به نوسازی و تجدید ساختار صنایع، کمک های فنی و اعتباری به صنایع لبنی و همچنین کمک به ایجاد زیرساخت های شهرک های صنعتی و توسعه زیر ساخت های جاسک و گواتر بوده و اقدامات مناسبی در این راستا انجام شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای برنامه توسعه خوشه های کسب و کار کوچک در کشور گفت: در اجرای این طرح به گسترش خوشه های کسب و کار یک رشته صنعتی کمک می کنیم . مثلا هم اینک ۷ خوشه طلا در سطح کشور شناسایی شده که در ۴ خوشه برنامه توسعه خوشه ای اجرا شده است. در این مدل کل زنجیره ارزش یک رشته صنعتی مورد توجه قرار می گیرد و سپس حلقه های مفقوده آن شناسایی می شود.

نجفی با اشاره به اینکه در برنامه توسعه خوشه ای ۱۲۲ خوشه شکل گرفته و ۳۵ مرکز آموزش و طراحی در رشته صنعت های مختلف در استان های کشور ایجاد شده است، ادامه داد: خوشبختانه همزمان با دهه فجر امسال احداث ۵۰ ناحیه صنعتی روستایی در استان های مختلف آغاز شد که می تواند بستر مناسبی برای اشتغال روستائیان باشد.

وی ادامه داد: برای ایجاد نواحی صنعتی در روستاهای دارای مزیت باید زیرساخت های مناسب احداث شود. همچنین با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سپاه و نهاد ریاست جمهوری هم توافق شده است تا هزار نفر از سربازان در مقاطع کارشناسی ارشد به بالا در تخصص های مختلف برای آموزش روستاییان در فعالیت های صنعتی و آمادگی مقابله با کم آبی آماده و اعزام شوند.

معاون وزیر صنعت گفت: علاوه بر توسعه صنعت و شهرک های صنعتی در مناطق برخوردار باید برای فعالیت های صنعتی در دهستان ها هم زیرساخت های مناسب را فراهم کرد تا افرادی که قصد دارند از فعالیت های کشاورزی به سمت فعالیت های صنعتی و توسعه صنایع دستی تغییر شغل دهند با آموزش، اطلاع رسانی و فراهم شدن زیرساخت‌ها ساماندهی و استقرار یابند.

وی همچنین با اشاره به بهره برداری از ۳۷۵ واحد صنعتی با اشتغالزایی ۱۲ هزار نفر در دهه فجر امسال گفت: برای راه اندازی این واحدها حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. ۸۰ درصد این واحدها داخل شهرک های صنعتی قرار دارند.

مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی کشور همچنین ایجاد ۲۰۰۰ استارت آپ و شرکت دانش بنیان در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور را از دیگر برنامه های مهم سازمان اعلام کرد و افزود: در صورت تحقق طرح رونق کسب وکارهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور شاهد ایجاد رونق در فضای کسب وکار به ویژه صنعت کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه کل اعتبار مالی مورد نیاز طرح ۵۷۲ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است، اعلام کرد: تسهیلات سرمایه در گردش برای اجرای این طرح ها ۵ر۲۸۴ هزار میلیارد ریال و تسهیلات سرمایه ثابت ۵ر۲۸۷ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

نجفی تحقق این طرح را مستلزم تامین منابع مالی با همکاری بانک ها و سایر دستگاه های اجرایی برشمرد و افزود: با توجه به اینکه الگوی موردنظر در این طرح برای تأمین نقدینگی واحدها، تأمین مالی مبتنی بر زنجیره (SCF) است، از این رو ۳۰ درصد از تسهیلات سرمایه در گردش به صورت نقدی در اختیار واحد و ۷۰ درصد آن در قالب برات از طریق زنجیره تأمین، به کل زنجیره تزریق خواهد شد که مزیت اصلی آن کاهش هزینه های تأمین مالی و پایداری آن است.

وی با اظهار اینکه علاوه بر منابع سیستم بانکی، برای استفاده از سرمایه های خارجی هم برنامه ریزی گسترده ای کرده ایم، گفت: این سازمان حدود ۳۷ پروژه به ارزش نزدیک به ۲ میلیارد دلار با همکاری سرمایه گذاران خارجی در دست اجرا دارد و به دنبال آن است تا طرح‌های با مزیت بالا را به خارجی ها و کشورهای مختلف و همچنین به ایرانیان مقیم خارج معرفی کند و به این منظور صنایع مزیت دار هر استان مشخص خواهد شد. همچنین برخی از این صنایع در نمایشگاه‌های مختلف با هدف ارایه توانمندی ها و قابلیت های بالای خود حضور خواهند یافت.

معاون وزیرصنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: این سرمایه گذاری ها در خصوص کالاهای حوزه فناوری اطلاعات، پوشاک و صنایع پایین دستی پتروشیمی و مس است که در این عرصه ها نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم.

وی در ادامه با اشاره به تسهیلات در نظر گرفته شده برای سرمایه‌گذاری خارجی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که به سرمایه گذاران خارجی که نسبت به تاسیس شرکت در ایران اقدام کنند، ۱۰۰ درصد مالکیت می‌دهد و اجازه می‌دهد که عایدات خود را از بخش تولید به خارج بفرستد. البته هرچند مشکلات بانکی و اتصال به ارتباطات مالی بین بانکی (سوئیفت) کماکان وجود دارد، اما در بسیاری زمینه ها هنوز سود بالاتری نسبت به سایر کشورها وجود دارد و فقط باید فضا را برای حضور خارجی‌ها مهیا کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران یکی دیگر از برنامه ها برای کمک به افزایش مشاغل صنعتی را تشکیل شرکت‌های توسعه پوشاک در ۵ استان ذکر کرد و گفت: همچنین برای راه اندازی شهر پوشاک هشت شهر کشور را مدنظر داریم. در عین حال سند راهبردی صنعت پوشاک کشور در تعامل با دفتر توسعه پوشاک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولیدکنندگان صنفی و صنعتی پوشاک کشور تهیه و تدوین شده است. این سند ۲۰ برنامه جدی برای پوشاک کشور دارد که مبارزه با قاچاق یکی از برنامه‌های جدی آن محسوب می شود. در این آیین نامه، دولت تصویب کرده تا برندهای خارجی بخشی از تولید خود را در داخل کشور انجام دهند و بخشی از آن را صادر کنند.

وی با تشریح مدل شرکت‌های توسعه ای پوشاک در استان‌های کشور گفت: در این مدل در استان‌های گیلان، اردبیل، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری و همدان یک شرکت توسعه پوشاک شکل می‌گیرد تا متولی طراحی، آموزش، تهیه مواد اولیه و برش شود. از سوی دیگر در شهرهای کوچک و روستاها کارگاه‌های دوزندگی صنعتی شکل می‌گیرد که برای هر استان راه اندازی ۱۰ کارگاه در دستور کار است. از طرف دیگر برای هر شرکت استانی، مراکز و شرکت فروش در همان استان تدارک دیده شده است. در این طرح هر شرکت استانی ۱۵۰ نفر اشتغال دارد و در هر کارگاه صنعتی دوزندگی در شهرهای کوچک و روستاها حداقل ۶۶ تا ۱۰۰ نفر دوزنده کار دوزندگی را انجام می دهند. از دل این شرکت‌های استانی یک شرکت ملی شکل می گیرد. ضمن آنکه با انجمن طراحی ایران قرارداد بسته شده است و انجمن چرخ دوزهای کشور هم با شرکت‌های خارجی تأمین کننده ماشین آلات تفاهمنامه تأمین تجهیزات و آموزش آن را بسته اند.

معاون وزیر صنعت همچنین از ابلاغ بخشنامه مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، پست بانک و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک در راستای اجرای قانون حمایت از توسعه واشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری با استفاده از منابع صندوق ملی و با هدف تسهیل وتسریع در بهره مندی از تسهیلات خبرداد.

وی با تاکید بر اینکه برای رفع بیکاری باید درایجاد و توسعه اشتغال روستایی تلاش کرد، ادامه داد: کارگروه اجرایی تفاهمنامه مذکور با عضویت شعب پست بانک استان ها و مدیریت شرکت شهرک های صنعتی استان و دبیری معاون صنایع کوچک استان ها تشکیل می‌شود. نجفی اضافه‌کرد: متولیان طرح های توجیهی متقاضیان تسهیلات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال در مناطق روستایی و عشایری و نواحی صنعتی روستایی با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی در کارگروه فوق ارزیابی فنی-اقتصادی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: این تفاهمنامه سه جانبه در راستای اجرای قانون ایجاد و توسعه اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی اجرا خواهد شد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی دولت  ، تاریخ انتشار: 6اسفند 1396، کدخبر:  305411،www.dolat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
دولت اقای روحانی در زمینه اشتغال چشم امید به خارج از کشور داشت حالاکه امیدش قطع شده داره تموم تلاش خودش رو برای تجهیز مرتکز تولیدی داخل میکنه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
اینکه تمااااام امیدمون رو بستیم ب سرمایه خارجی مصداق گذاشتن همه تخم مرغامون تو یک سبده.باید روی شرکت های دانش بنیان داخلی تکیه کنیم
ا.ف75
ناشناس
Switzerland
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
0
0
سرمایه گذاری خارجی را میتوان به عنوان یکی از محرک های اقتصاد کشور و تولید داخل در نظر گرفت ، بعد از برجام نگاه ها به این سرمایه گذاری ها بیشتر شده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین