پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۶۷۱
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
طی «هم‌اندیشی مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استانی در خصوص ادغام» بر تشکیل اتحادیه قرآنی کشور به صورت مستقل، حل مشکل ثبتی اتحادیه‌های استانی و تغییر در ترکیب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بحث و تبادل‌نظر شد.

شعارسال:طی «هم‌اندیشی مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استانی در خصوص ادغام» بر تشکیل اتحادیه قرآنی کشور به صورت مستقل، حل مشکل ثبتی اتحادیه‌های استانی و تغییر در ترکیب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بحث و تبادل‌نظر شد.

هم‌اندیشی مطالبات مدیران عامل اتحادیه‌های قرآنی استانی در خصوص ادغام و تشکیل اتحادیه واحد کشوری به نمایندگی از استان‌های دیگر و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه لرستان، امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه گیلان، ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه بوشهر، سعید کریم‌زاده‌حق، رئیس هیئت مدیره اتحادیه آذربایجان غربی، صغری عباسی، مدیر مؤسسه آفتاب مدینه تهران در سالن اجتماعات این خبرگزاری برپا شد.

این نشست با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه بوشهر آغاز شد و در ادامه حجت‌الاسلام مهدی امیدیان، اظهار کرد: مجموعه مدیران اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی استان‌ها به دلایلی چون بُعد مسافت، ایام فاطمیه و مراسم سوگواری که در استان‌ها دارند و از دیگرسو به دلایل ملاحظات و یا ملاحظاتی که ایجاد شده در این جلسه، حضور پیدا نکرده‌اند. از سوی دیگر هرچند ممانعت در برپایی این جلسه شده بود و بیان شده بود برپایی این جلسه غیر قانونی است، سعی در برگزاری این جلسه داشتیم.

مطالبه مدیران عامل استان‌ها از مدافعان خودخوانده مؤسسات قرآنی

وی ادامه داد: در نظر داریم طی این جلسه محوریت فعالیت‌های قرآنی از حوزه مردمی مورد رصد قرار گیرد و این هم به‌دلیل عدم و فقدان شفافیت فعالیت‌هایی است که در حوزه مردمی در سطح کشور در حال انجام است و درخواستمان نیز شفافیت مطالب و خواسته‌های حوزه مردمی از سویی و از دیگرسو بیان نظراتی است که مؤسسات قرآنی ـ مردمی دارند.

امیدیان با اشاره به اینکه خبرگزاری ایکنا از روز اول در جریان‌سازی و بحث ادغام اتحایه‌ها نقش‌آفرینی کرده است، بیان کرد: این خبرگزاری سعی بر انعکاس نظرات و مطالبه‌های استانی در این زمینه داشته و دارد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت لرستان با اشاره به اینکه هم‌اندیشی فوق، جلسه‌ای در خصوص مطالبه مدیران عامل استان‌ها از مدافعان خودخوانده مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: اینها افرادی هستند که در خصوص حوزه مؤسسات تصمیم‌گیری‌هایی انجام می‌دهند که شاید بعضاً به ضرر است بلکه باید نمایندگان اتحادیه‌ها به‌عنوان صاحب‌نظر این جریان باشند، لذا ضرورتاً ایکنا را برای انعکاس به موقع این جریان انتخاب کردیم تا جای شک و شبهه‌ای نباشد.

به گزارش ایکنا، وی با اشاره به اینکه سؤالاتی در قالب پرسش از متولیان این امر در ذهن‌های ما است که باید به صورت شفاف پرسیده شود، بیان کرد: لذا جایی برای مطرح شدن این موضوع بهتر از خبرگزاری بین‌المللی قرآن که در حوزه مردمی نیز فعالیت دارد، پیدا نکردیم. لذا به دنبال این هستیم که روشمان قانونمند، قانون‌مدار و در مسیر مطالبه قانونی باشد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت لرستان عنوان کرد: ضرورتاً استان‌ها این مطالبه را دارند و استان‌ها نیز در فرآیند این جریان‌سازی هستند تا ادغام اتحادیه کشوری به سرعت و با روش قانون‌مدار و از طریق مطالبه قانونی انجام شود و امیدواریم به نتیجه برسد.

امیدیان با اشاره به بحث ادغام اتحادیه‌های کشوری، تصریح کرد: قریب به شش سال به صورت جدی و به زعم دست‌اندرکاران 12 سال، این بحث مطرح است ـ خاطرم هست زمانی برای دریافت مجوز فعالیت‌ مؤسسات قرآنی اقدام می‌کردیم، اما مجموعه‌ای متولی امر نبود ـ اما امروزه همه متولی امور قرآنی شده‌اند، اما تا دیروز برای اینکه افراد زیادی را در جریان ادغام به عنوان یار داشته باشند، مدرک تحصیلی دیپلم را با سوابق قرآنی مدنظر قرار داده‌اند و امروز همان افرادی را که به عنوان یار در کنار خود می‌دیدند، با تدوین اساسنامه اتحادیه مدغم استانی و تدوین مدرک تحصیلی ولو غیر مرتبط، همه این دوستان را از صحنه فعالیت‌های اجرایی مردمی ـ قرآنی کنار زدند.


در استان‌ها از ادغام اتحادیه‌ها استقبال کردیم

وی با اشاره به اینکه اینها افرادی بودند که دغدغه آنها در حوزه قرآنی بیش از همه است، عنوان کرد: امروز باید فعال قرآنی را در سطح استان‌ها به بهانه مدرک تحصیلی دیپلم همچنانکه در اساسنامه اتحادیه مدغم درج شده است، از عرصه اجرایی فعالیت‌ها کنار بگذاریم و مدرک تحصیلی لیسانس را بگنجانیم ولو غیر مرتبط و حال آنکه آشنایی اندکی در حوزه قرآن داشته باشد و این تناقض است.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت لرستان تصریح کرد: فردی که عمرش را در حوزه فعالیت‌های اجرایی قرآن گذاشته است، چگونه باید با این شرایط کنار گذاشته شود و حال آنکه فعالیت در حوزه اتحادیه‌، ستادی و اجرایی است و کار تخصصی آموزشی نیست، بلکه پشتوانه فکری است، اما براساس اساسنامه و به دلیل اینکه تنها مدرک فرد دیپلم و فوق‌دیپلم است، کنار گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: در استان‌ها از ادغام اتحادیه‌ها استقبال کردیم و در فرآیند ادغام هم به دنبال این بودیم که دست‌انداز و موانعی در این مسیر ایجاد نکنیم و اساسنامه ستاره‌دار را که گریزی از آن نبود در مجامع عمومی تصویب کردیم و به دنبال تسهیل فرآیند ادغام بودیم تا هر چه زودتر به ایستگاه پایانی که همان تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی کشور بود، برسیم تا امسال با تدابیری که چیده شد در آذرماه ادغام اتحادیه کشور رخ دهد و این مسیر پر پیچ و خم به ایستگاه پایانی برسد که در حال حاضر به اینجا رسیده‌ایم.

امیدیان اظهار کرد: مجامع عمومی مشترک اتحادیه‌ها با حضور نمایندگانی از سوی دو اتحادیه‌های کشوری به عنوان ناظر در استان‌ها برگزار شد و مسائل را رصد کردند و تطبیق اساسنامه و آئین‌نامه و اجرا را مدنظر قرار دادند و یکی پس از دیگری ایستگاه‌ها را در ادغام اتحادیه‌های کشوری سپری کردیم و به دنبال تسهیل‌گری بودیم تا این امر به سرعت رخ دهد و سپس درباره جزئیات صحبت کنیم، اما هنگامی که این قطار به ایستگاه آخر رسید، دیدیم که مشکل همین ایستگاه آخر و ادغام اتحادیه در استان‌ تهران است که خود سکان‌دار مجموعه مدیریتی و اجرایی کشوری هستند.

وی ادامه داد: هنگامی که ادغام اتحادیه‌های قرآنی به ایستگاه آخر و پایانی که همان استان تهران بود رسید و 28 مهرماه شاهد برپایی مجمع عمومی آن بودیم، متوجه شدیم که تبصره یک ماده 28 اساسنامه اتحادیه مدغم مشکل دارد و یا در دیگر مسائل دچار مشکل شدند و این اختلافات شکل گرفت و این هم در جریان هیئت رسیدگی به امور مؤسسات شکل گرفت که هر هفته با هم جلسه دارند و در مداخله با هم هستند و نمایندگان اتحادیه‌های کشوری همان افراد حضور یافته در مجامع عمومی استان تهران بودند و همان اعضای هیئتی بودند که نماینده اتحادیه‌ها و تشکیلات کشوری و استانی بودند و در حالی که در مجامع عمومی مشترک استان‌ها این امر رخ نداده است.

امیدیان با اشاره به اینکه از روز نخست تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی با ترکیب آن مخالف بودیم، تصریح کرد: دلیل آن هم این است که در هیئت رسیدگی به امور مؤسسات باید دستگاه‌هایی باشند که بتواند در شکل‌گیری و هدایت و راهبری مؤسسات سهیم باشد و برخی از این دستگاه‌های عضو هیئت تا پیش از ادغام دخالتی در امور مؤسسات نداشته‌اند.

وی ادامه داد: مثلاً دستگاه‌هایی چون حوزه علمیه به عنوان اعضای شکل‌دهنده مؤسسات قرآنی نبوده‌اند. اولا عضویت حوزه علمیه و اوقاف سنخیتی در شاکله حقوقی مؤسسات ندارد، ثانیاً حوزه علمیه با ظرفیت عظیمی که دارد نماینده خود را اعزام کند و ثالثاً شورای توسعه فرهنگ قرآنی هم اگر نماینده می‌فرستد نماینده از شورا باشد نه غیر.

امیدیان اظهار کرد: شورای توسعه‌ فرهنگ قرآنی نیز متولی امر شد که با توجه به ظرفیت کلانی که دارد، انتظار می‌رود راهبر و تسهیل‌گر خوبی برای این امر باشد و مقابل موازی‌کاری‌ها گرفته شود، اما نتوانست به رسالت خود جامه‌عمل بپوشاند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت لرستان بیان کرد: آنچه که امروز مسبب این جریان شده است، ترکیب هیئت رسیدگی است که اگر با حضور اعضای مستقل شکل می‌گرفت شاید شاهد این مشکلات امروزه نبوده‌ایم.

تازگی به مؤسساتی جواز فعالیت داده می‌شود که اتحادیه‌ها از آن بی‌اطلاع هستند

وی با ابراز گلایه از اینکه چرا هنوز پس از گذشت این همه مدت نباید اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصویب شده باشد، عنوان کرد: شاید یکی از دلایل طولانی شدن فرآیند تشکیل اتحادیه مدغم کشوری نیز همین امر باشد که ما سؤالمان از شورای توسعه فرهنگ قرآنی این است که چرا با این ظرفیت عریض و طویل، تاکنون جلساتش شکل نگرفته است؟ اگر شکل گرفته است چرا این اساسنامه در دستور کار قرار نگرفته است؟ اگر جلساتش شکل نگرفته است که باز سؤال دیگری است. اگر شورای توسعه فرهنگ قرآنی توان تصویب اساسنامه را ندارد، باید آن را از دستور کار خارج کند.

امیدیان بیان کرد: چرا با وجود مشاهده شرایط مؤسسات و انتظار آنها برای تشکیل اتحادیه مدغم کشوری اما هنوز از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی حرکتی در زمینه تصویب اساسنامه آن و همچنین در دستور کار قرار گرفتن این موضوع، انجام نمی‌گیرد؟ این فارغ از ستادی بودن بحث اتحادیه‌ها است و با وجود اینکه در همه اصناف می‌بینیم که فرآیند صدور مجوز از سوی اتحادیه‌های آن انجام می‌شود و حال آنکه برای مؤسسات قرآنی این موضوع جدا شده است و همه اعضای صنوف به عنوان صاحبان نظر در تشکیلاتشان هستند، اما اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی استان‌ها فاقد این توانایی هستند و به تازگی به مؤسساتی جواز فعالیت داده می‌شود که اتحادیه‌ها از آن بی‌اطلاع هستند پیش از ادغام اتحادیه‌ها می‌گفتند برای صدور مجوز کمیته مصاحبه در استان‌ها که متشکل از عضو سازمان تبلیغات اسلامی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و پیشکسوت قرآنی باشد باید تأیید می‌کرد و حال حاضر که ادغام شده‌اند و هیئت مدیره و مدیرعامل دارند، چرا تکلیف آن در استان‌ها از سوی شورا معین نمی‌شود؟

وی با اشاره به اینکه آنچه که در حال حاضر رخ می‌دهد نگاه مردمی نیست، تصریح کرد: نگاه حاکمیتی است که به مؤسسات قرآنی تحمیل می‌شود که ما این را نمی‌پسندیم. آنچه که مهم است این است که انتخابات سالمی در مجموعه اتحادیه‌های استانی شکل گرفته است فارغ از تبصره یک ماده 28 که فرآیند انتخابات را برای استان‌ها سخت خواهد کرد، تنها راه برون رفت از این مشکلات ادغام اتحادیه‌های کشوری است که باید به سرعت محقق شود.

امیدیان تأکید کرد: اگر دستگاه‌های حاکمیتی خود را مدافع امور مؤسسات مردمی می‌دانند و اتحادیه‌های سابق کشوری که به گفته خودشان هنوز مشروعیت ندارند و اگر به دنبال این هستند که منافع مؤسسات تأمین شود، باید زودتر اتحادیه مدغم کشوری رخ دهد. امروز هم می‌خواهیم کمک به این کار کنیم و تسهیل‌گری در این زمینه انجام دهیم؛ چرا که هفت ماه پس از اولین ادغام و چهارماه پس از ادغام آخرین اتحادیه قرآنی گذشته است و هنوز زمان دقیقی برای برپایی ادغام در اتحادیه کشوری به چشم نمی‌خورد.

وی با ابراز گلایه از اینکه برخی از افراد که اعضای اتحادیه‌ها هستند دارای وابستگی دولتی هستند، تصریح کرد: این به این معناست که برخی از اعضا دارای پست در دستگاه‌های حاکمیتی هستند و لذا به دلیل حفظ کرسی دولتی مطالبات خود را به صورت دقیق ارائه نمی‌دهند.

به دلیل شرایط نامناسب اتحادیه‌های مدغم شاهد استعفای برخی از مدیران عامل اتحادیه‌ها هستیم

امیدیان با اشاره به اینکه پیش از تشکیل اتحادیه مدغم در استان‌ها، اوضاع مؤسسات بهتر بود، گفت: پیش از این ادارات تبلیغات اسلامی در استان‌ها، اتحادیه مؤسسات و ادارات فرهنگ و ارشاد نیز اتحادیه تشکل‌ها را در سطح استان همراهی می‌کرد و حال آنکه پس از ادغام این جریان در بلاتکلیفی به سر می‌برد و هر کدام اتحادیه‌ها را به دستگاه دیگر منتسب می‌کنند و یا می‌بینند، اعضا در اتحادیه‌های مدغم از سوی کدام دستگاه هستند که بیشترین رأی را آورده‌اند لذا جریان حمایت از اتحادیه‌ها را به سوی کامل رها کرده‌اند.

وی تأکید کرد: به دلیل این شرایط نامناسب اتحادیه‌های مدغم شاهد استعفای برخی از مدیران عامل اتحادیه‌ها چون آذربایجان غربی و ... هستیم و مدیران عاملی مانده‌اند که پیش از این نیز در این مجموعه بوده‌اند و مطالبه‌گری کرده‌اند و در حوزه مردمی و برای ارائه درخواست‌ها و این مطالبات بارها با هزینه‌های شخصی به استان تهران سفر کرده‌اند.

امیدیان با تأکید بر اینکه ما به دنبال دو شاخصه رسالت قرآنی و اصالت مردمی هستیم، اظهار کرد: این را هم به عنوان سال‌ها دغدغه در این عرصه داریم و مطرح می‌کنیم.

سعید کریم‌زاد حق، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت آذربایجان غربی با اشاره به اینکه به دلیل علاقه‌مندی در عرصه قرآنی قدم گذاشته است، اضافه کرد: ما باید مطالبه‌گر حق و حقوق مؤسسات قرآنی استان‌هایمان باشیم و الان متأسفانه در میان اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور اختلاف افتاده است.

وی با تأکید بر اینکه مهم انجام ادغام در اتحادیه کشوری است، اظهار کرد: برای رسیدن به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن باید تمام تلاش و اهتماممان را در این زمینه انجام دهیم.

کریم‌زاد حق با ابراز گلایه از توجه کم فرزندان به حضور در عرصه‌های قرآنی، اضافه کرد: متأسفانه متولیان قرآنی در کشور به جای اینکه به دنبال فراهم کردن شرایط برای جذب جوانان و نوجوانان به این عرصه باشند ‌به دنبال حفظ جایگاه و پست و مقام و میز و صندلی خود هستند.

وی با اشاره به دغدغه‌های مؤسسات قرآنی، ادامه داد: به ظرفیت مؤسسات قرآنی در سطح استان‌ها توجه لازم نمی‌شود در حالی که بخش مردمی دارای ظرفیت‌های خوبی هستند، چرا باید بیمه فعالان قرآنی زیر نظر مجموعه هنرمندان باشد و چرا نباید صندوق ذخیره بیمه قرآنیان داشته باشیم؟

انتخابات هیئت مدیره‌ها در برخی از استان‌ها شبیه انتصابات و یارکشی است

بنابر گزارش ایکنا، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت آذربایجان غربی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه با وجود اینکه بودجه به حوزه مردمی فعالیت‌های قرآنی تعلق می‌گیرد، اما وجهی به شهرستان‌ها اختصاص پیدا نمی‌کند، گفت: چرا باید در اساسنامه اتحادیه مدغم با قرار دادن شرایطی چون مدرک تحصیلی مانع فعالیت برخی از قرآنیان فعال استان که دارای تجربه‌ها هستند، شوند و با این اوصاف از حضور آنها بی‌بهره‌ باشیم.

وی با تأکید بر اینکه انتخابات هیئت مدیره‌ها در برخی از استان‌ها شبیه انتصابات و یارکشی بوده است، اظهار کرد: در حالی که اگر دغدغه قرآنی باشد برای آنها نباید هیچ تفاوتی داشته باشد که چه فردی به عنوان عضو در هیئت مدیره اتحادیه مدغم است و بگذارند اتحادیه‌های مدغمی که در استان‌ها شکل گرفته، نیز در مرحله کشوری اجرا شود تا در راه اعتلای قرآن گام نهیم. نباید دنبال پست و مقام در حوزه‌های قرآنی باشیم و یا اینکه بیت‌المال را هدر دهیم. باید به دنبال جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری باشیم.

کریم‌زاد حق تأکید کرد: ما به دلیل دغدغه‌ای که در عرصه قرآن داریم در اینجا گردهم جمع شده‌ایم تا به دنبال بیان مطالبات خود باشیم.

در ادامه ابراهیم مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر با اشاره به اینکه به دلیل علاقه‌مندی حدود 27 سال است که علاوه بر اینکه به عنوان یکی از فرهنگیان مشغول تعلیم به فرزندان این عرصه فعالیت می‌کنم، همچنین در حضوره قرآن نیز مشغول هستم، اظهار کرد: در خصوص مطالبات و عدم تبعیض بودجه‌های قرآنی در این جلسه حضور دارم. باید بگوییم در برخی از زمینه‌ها چون تعداد حافظان، جلسات قرآن و قراء پیشرفت کرده‌ایم و حال آنکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی این امر رخ نداده است.

وی بیان کرد: حال آنکه در حوزه قرآنی دچار غفلت‌هایی شده‌ایم و بحث مؤسسات قرآنی مغفول مانده است، خواهشمندم آنالیزی انجام دهید مبنی بر اینکه بودجه قرآنی طی چند سال اخیر چه میزان تصویب شده چه مقدار آن تخصیص پیدا کرده است و چه حجم آن به مؤسسات اختصاص یافته است.

مرادی با اشاره به اینکه پس از ادغام اتحادیه در بوشهر، فعالیت‌های خوبی انجام داده‌ایم، اظهار کرد: اما متأسفانه طی چند سال اخیر مؤسسات منفعل شده‌اند و بعضاً از ادامه این راه منصرف شده‌اند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر عنوان کرد: دندان کمک به مطالبات قرآنی از حوزه حاکمیتی کشیده‌ایم و امروز به عشق اینکه هر ایرانی یک خیر قرآنی به عنوان شعار شود، آمده‌ام. مردم در هر حوزه از جمله برپایی مراسم سوگواری و عزاداری اهل بیت(ع) که ورود پیدا کرده‌‌اند موفق عمل کرده‌‌اند، اما از اینها نیر بگذریم مؤسسات در جای جای ایران چشم انتظار همکاری و بستر حمایتی است.

ابراز گلایه از کم‌توجهی صدا و سیما به حوزه قرآن

وی با ابراز گلایه از اینکه صدا و سیما نیز به حوزه قرآن کم توجه است، بیان کرد: از این طریق بسترها مهیا می‌شود.

مرادی تصریح کرد: متأسفانه کمی اعتبار در سطح استان‌ها موجب شد که دفاتر اتحادیه‌ها یا نیروی اداری نداشته باشد و یا اینکه به صورت پاره‌وقت داشته باشد و بعضاً نیز حقوقی دریافت نمی‌کنند، حال آنکه در اتحادیه‌های کشوری شاهد جذب افرادی به عنوان نیروهای اجرایی هستیم.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی ـ عملیاتی و میدانی به جامعه نشان داده شود، اظهار کرد: شاید این گفته بنده بی‌احترامی به حوزه قرآن باشد، ولی چه خوب است که مدیران استانی عزمشان را جزم کنند و اقلام دسته دوم خود را که در ادارات خاک می‌خورد به مؤسسات قرآنی دهند تا از آن‌ها بهره‌ ببرند.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت بوشهر با تأکید بر کمک به ادغام اتحادیه کشور، اضافه کرد: باید پس از ادغام اتحادیه در 31 استان، مدیران عامل پای کار بیایند و ادغام اتحادیه کشوری را به سرعت پیگیری کنند تا به سرانجام نهایی برسد.

امیرحجت مرادی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی ـ فرهنگی قرآن و عترت گیلان سخنران دیگر این هم‌اندیشی، اظهار کرد: هفته قبل نشستی به دعوت اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد و طی آن از مدیران عامل و هیئت مدیره‌های استان‌ها خواسته شد در نشستی حضور بهم رسانند و پیرامون آخرین وضعیت اتحادیه‌ها و روند ادغام و موضوعاتی از این دست بحث و بررسی کنند همانگونه که انتظار می‌رفت این نشست با واکنش انحصار‌گرایان مواجه شد. متأسفانه ایکنا نیز در این خصوص موضعی جانبدارانه اتخاذ کرد و به نوعی آن را زیر سؤال برد. آنچه در آن نشست اتفاق افتاد هم‌اندیشی مدیران عامل و رؤسای هیئت مدیره‌های منتخب بود و برگزاری آن هیچ ایرادی نداشت، البته اگر دو اتحادیه متکفل می‌شدند، بهتر بود، اما در هر حال این نشست توسط یک اتحادیه مردمی تشکیل شد نه یک دستگاه دولتی و ذیربط که خود را ذی حق هم می‌داند.

وی ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از برگزاری بیست و سومین جلسه هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات کشور با حضور برخی از مدیران مناطق هفتگانه در سازمان دارالقرآن الکریم کشور است. اولاً هیئت مدیره اتحادیه مؤسسات، قانونی نیست به جهت اینکه تغییرات قانونی آن اعمال نشده حتی اعضایی که در مجمع امسال اضافه شدند هنوز اساسنامه تغییراتش انجام نشده است. بنابراین آرا این هیئت مدیره خصوصاً هر تصمیم و احیاناً بیانیه‌ای فاقد وجاهت قانونی است ضمن اینکه به اذعان صریح و مکتوب آقای کوششی اساسا اتحادیه کشوری دیگر موضوعیت ندارد. لذا اگر نشستی هم باشد یه گعده دوستانه یا نشست هم‌اندیشی دوستان همسو مثلاً می‌توان بر آن نام نهاد.

مرادی بیان کرد: سؤال اینجا است مگر اتحادیه مؤسسات دفتر ندارد اگر دارد در این شرایط برای پرهیز از هر نوع شائبه‌ای که آقایان اخلاق‌مدار متذکر آن هستند این نشست باصطلاح هیئت مدیره در دفتر اتحادیه تشکیل بشود. در ثانی مگر جناب آقای کوششی در نامه‌ای که به اعتراض به آقای حسن محمدی برای برگزاری جلسه قبلی نوشته‌اند، نفرموده‌اند که اتحادیه کشوری دیگر نمایندگی استان‌ها را ندارد خب چرا خودشان به حرف خودشان پایبند نیستند ایشان رسماً توقف فعالیت اتحادیه کشوری را اعلام کنند تا اینقدر هزینه هم روی دست اتحادیه نماند. اما اکنون شاهد برگزاری این نشست در یکی از دستگاه‌ها و احتمالاً با حضور دبیر هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی و در محل هیئت خواهیم بود.

مدیرعامل اتحادیه گیلان تصریح کرد: چطور برگزاری نشست در اتحادیه تشکل‌ها که به هر حال اتحادیه مردم نهاد است و یک هم‌اندیشی درون تشکیلاتی است خلاف اخلاق است اما تشکیل جلسه‌ای با طیف خاصی که به زعم خود حضرات و به تصریح جناب کوششی دیگر موضوعیت ندارد خلاف اخلاق نیست آیا دخالت یک دستگاه عضو در امور داخلی نیست آیا همه مدعوین براساس شخصیت حقوقی دعوت شده‌اند و سؤالاتی از این دست. به نظر ما اگر حضور آقای قره شیخلو به عنوان دستگاه‌شان است که این یک محفل کاملاً مداخله‌گرایانه در امور اتحادیه ممکن است تلقی شود چرا که آن دستگاه مسئولیتی به تنهایی ندارد اگر به عنوان هیئت است که می‌باسیت اعضای هیئت حضور می‌یافتند و به هر حال هیئت رئیسه و اعضایی دارد لذا این که دبیرخانه به جمع خاصی خصوصاً هیئت مدیره‌ای که عضو ارشد آن یعنی مدیرعاملش مهر پایان بر فعالیت آن زده است اقدام صحیحی نبوده است از طرفی دیگر اگر طبل تفرقه‌ای باشد این جلسه همان است نه جلسه‌ای که منتخبان استان‌ها حضور یافته‌اند.

وی با اشاره به هم‌اندیشی اخیری که با حضور 22 مدیرعامل و یا رئیس هیئت مدیره به میزبانی اتحادیه تشکل‌ها تشکیل شد، ادامه داد: همه در این جلسه نسبت به این مباحث اتفاق نظر داشتیم که اگر کلمه به ستوه آمده‌اند درست باشد، حال واقعی اتحادیه‌های استانی است و جمع‌بندی نظرات منتخبان آنها است نکته دیگری که در آن جلسه مورد اتفاق استان‌ها بود همین وضعیت اساسنامه‌ها و ستاره‌دار بودن آنها است.

مرادی افزود: بحث مالی و اعتباری هم که طی آن جلسه مطرح شد به دلیل اعتباری بود که از شورای توسعه فرهنگ قرآنی گرفته شده بود و به استان‌های می‌خواستند اعطا شود و می‌توانستند پیش از ادغام آن را در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهند اما صبر کردند تا پس از ادغام آن را انجام دهند و شاید یکی از دلایل تشکیل این جلسه نیز این بود چون پول می‌بایست تا پایان سال تخصیص می‌یافت.

وی ادامه داد: آنان که بر سر توزیع این اعتبار حساس شده‌اند و یاد قبر و قیامت افتاده‌اند خوب است که در خصوص اعتبارات سال 93 شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دو اتحادیه کشوری هم حساس شوند و بررسی کنند که وضعیت آن اعتبارات چه شده است.

وی گفت: در همین جریان اعتبارات شورای توسعه فرهنگ قرآنی که دغدغه داشتیم و نسبت به عملکرد اتحادیه موسسات کشور اعتراض داشتیم چهار مجمع عمومی برگزار کردیم که سه مجمع طی سال 95 و یک مجمع نیز طی سال 96 برگزار شد و دستور اصلی آن نیز بررسی همین اعتبارات بود من همین جا درخواست می‌کنم اولاً گزارش سازمان دارالقرآن الکریم در این خصوص اعلام شود دوم اینکه فیلم مجامع عمومی اتحادیه در این خصوص منتشر شود خصوصاً مجمع آخر تا برای همه روشن شود این اعتبارات چگونه هزینه شد و چه کسانی مانع تحقق مطالبات استان‌ها شدند تا جایی که مجمع آخر را اساساً اداره کردند. متأسفانه جای رسانه‌ها در این مجامع خالی بود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان با اشاره به اینکه در حوزه اعتباراتی که به اتحادیه‌های کشوری تخصیص یافته است باید شفاف‌سازی صورت گیرد به گونه‌ای که تراز مالی و صورت هزینه‌های آنها به صورت عمومی اعلام شود و در پایگاه اطلاع‌رسانی آنها بارگذاری شود، اظهار کرد: همچنین فیلم چهار مجمع عمومی نیز ارائه شود تا دیگران نیز از مواردی که در این جلسه مطرح شد، مطلع شوند در این جلسات چه گذشته است.

حضور عناصر نفوذی در بدنه مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی

وی تأکید کرد: یکی از مشکلات مؤسسات قرآنی حضور عناصر نفوذی در بدنه مؤسسات و اتحادیه‌های قرآنی هست. تعریف ما از این عناصر نفوذی در جامعه تشکل‌ها و مؤسسات قرآنی افرادی هستند که کارمند رسمی و غیررسمی و متصل به دستگاه‌های ذیربط قرآنی هستند. اینها افرادی هستند که با تشکیل مؤسسه و با حضور در اتحادیه عملا هم از رانت استفاده می‌کنند و هم مدافع دستگاه‌ها هستند تا حقوق مؤسسات و تشکل‌های قرآنی و ... .

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان بیان کرد: باید تکلیف افرادی که همزمان می‌خواهند در مؤسسات و اتحادیه‌ها باشند و در دستگاه‌های دولتی نیز هستند، مشخص شوند و موانع و مشکلات جدی ما در اتحادیه‌ها حضور این افراد است.

وی در بخش دیگر از سخنانش در تشریح مشکلات موجود بر سر راه تشکیل اتحادیه‌های استانی و کشوری با اشاره به کمیته مرکزی نظارت بر ادغام اتحادیه‌ها، اظهار کرد: عملکرد این کمیته از شاهکارهای هیئت رسیدگی است و همانگونه که قبلاً در نامه‌ای به خود هیئت متذکر شده‌ام می‌بایست از این مصوبات در دانشکده‌های حقوق رونمایی کرد.

وی گفت: این کمیته که کمیته‌ای نظارتی است عملاً قانونگذاری کرده است تقریباً در تمامی مصوبات کمیته مرکزی نظارت بر روند تشکیل اتحادیه‌های واحد استانی استثنائاتی به چشم می‌خورد که فلان مؤسسه و فلان فرد مستثنی است. یکی از شاهکارهای این کمیته که در دنیا بی‌نظیر است و در واقع از اختصاصات منحصر به فرد هیئت رسیدگی است این است که در میانه برگزای انتخابات اتحادیه‌های مدغم در استان‌ها شاهد اعلام مصوبه‌ای از سوی این کمیته برای تغییر شرایط کاندیداها هیئت مدیره را شاهد هستیم، چیزی که در هیچ کجای کشور و حتی دنیا، در هیچ شرایط انتخاباتی، رخ نمی‌دهد و پس از برپایی انتخابات در 9 استان تقریبا یک سوم کشور، این امر انجام می‌شود و به ناگاه در وسط انتخابات شرایط انتخاب‌شونده تغییر کرد و کسانی که براساس مصوبه خود همین کمیته رأی آورده‌اند به یکباره ارا آنها باطل و علی‌البدل‌ها جایگزین می‌شوند اتفاقی که البته هیچگاه از سوی اتحادیه گیلان پذیرفته نشد و در صورت پافشاری هیئت بر شاهکار خود موضوع به دیوان عدالت اداری ارجاع می‌شود.

مرادی گفت: این اتفاقات یعنی تغییر ناگهانی شرایط انتخاب شوندگان یا استثنائات برای افراد و موسسات دقیقا با هدف مهندسی آرا و مانع‌تراشی با هدف حدف بسیاری از نیروهای با تجربه اتخاذ شده است والا منطقی نیست در اثنای برگزاری انتخابات چنین مصوبه بی‌سابقه‌ای که بیش از همه وهن خود هیئت را در پی داشته است، اتخاذ شود.

وی با اشاره به موضوع اساسنامه، اضافه کرد: در هر تشکل مردم نهادی و یا شرکت‌ها و مؤسسات خصوصی اساسنامه توسط مجمع عمومی آن موسسه شرکت یا اتحادیه تهیه، تدوین و نگارش می‌شود و سپس به تأیید می‌رسد نه این اساسنامه‌ای با 59 ماده تهیه شود که تنها 13 مورد آن غیر‌ستاره‌دار باشد و از پیش ابلاغ شود و گفته شود صرفاً به کلیات آن رأی دهید.

مرادی گفت: این کار یعنی سلب مجمع عمومی اتحادیه از اصلی‌ترین وظیفه خود و این خلاف رویه حقوقی است و قطعاً چنانچه آن را به دیوان عدالت ارجاع کنیم کل انتخابات اتحادیه‌ها در سراسر کشور ملغی خواهد شد.

وی عنوان کرد: مواردی هم که ستاره‌دار شده است از بدیهیات است و یا بخشی از ضوابط کلی حاکم بر ثبت شرکت‌هاست و اساسا تغییر آنها غیر‌عقلایی است.

مرادی با اشاره به اینکه هماهنگی و عدم تفاوت اساسنامه‌های اتحادیه را یک امر عقلایی دانست و گفت: اینکه مثلاً گفته شود ستاره‌دار کردن مفاد اساسنامه جهت یکدست بودن و عدم تفاوت اساسنامه بوده است باید گفت این یک امر عقلایی است اما هیئت و هیچ مرجع دیگری نمی تواند آن را تحمیل کند بلکه می‌بایست اساسنامه پیشنهادی تقدیم استان‌ها می‌شد تا استان‌ها پس از ملاحظه نسبت به تصویب آن اقدام می‌کردند و چنانچه نظراتی داشتند طبق اقتضائات عمل می‌کردند. معتقدیم اگر اینگونه می‌شد اتفاقا باز ما کمترین تغییرات و تفاوت‌ها را می‌داشتیم اما احترام مجمع و وظایف قانونی آن به رسمیت شناخته می‌شد چرا که این وظیفه ذاتی مجامع است. ما خود مدافع اساسنامه واحد برای اتحادیه‌های مدغم استانی هستیم و این بلوغ فکری را اتحادیه‌ها و مؤسسات دارند. اما با ستاره‌دار کردن به معنای تصویب اجباری مفاد اساسنامه عملا این فرصت و حق قانونی تضییع شد و امروز نیز شاهد اشکالات عدیده آن هستیم.

وی ادامه داد: این اساسنامه با شرایطی که قرار داده است بعضا موجب کنار گذاشته شدن فعالان قرانی در سطح استان‌ها است چرا که شرایطی چون دارا بودن مدرک تحصیلی با سال‌ها تجربه این افراد فعال در حوزه قرآنی قابل قیاس نیست و این امر موجب بی‌بهری و کم‌بهری ما از این افراد قرآنی است.

تهیه اساسنامه؛ وظیفه مجامع عمومی هر شرکت و تشکل

به گزارش ایکنا، مرادی با ابراز گلایه از اینکه متأسفانه پس از تشکیل اتحادیه مدغم در استان‌ها با مشکل عدم ثبت‌ آنها از سوی ادارات ثبت استانی به دلیل ایرادات اساسی و مغایرت اساسنامه با قوانین روبرو شده‌ایم. راه برون‌رفت از این وضعیت هم در آن است که اولاً کمیته‌ای از منتخبان استان‌ها تشکیل و با استفاده از کارشناسان زبده ایرادات حقوقی اساسنامه‌ها و صورتجلسات را بر طرف کند در ثانی مجمع عمومی استان‌ها مجدد تشکیل بشود اساسنامه‌ها به تصویب برسد صورتجلسات اصلاح بشود تبصره یک ماده 28 حذف شود و افراد با هر مقدار رأی براساس بیشترین آرا به هیئت مدیره راه پیدا کنند تا شاهد برگزاری انتخابات مجدد برای کسب حد نصاب نشویم ماده 42 و 43 نیز اصلاح و شرایط اختصاصی همانگونه که پیش از انتخابات تغییر کرد اصلاح بشود هیئت رسیدگی به ارا مجمع احترام بگذارد و کسانی که رأی‌شان به دلیل مدرک تحصیلی باطل شده ابقا بشوند البته ابقا هستند و جایگزینی علی‌البدل‌ها غیر‌قانونی است.

وی گفت: اینکه می‌گویند اساسنامه اتحادیه مدغم کشوری به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد، از باب این است که مغایرتی با قوانین موضوعی کشور نداشته باشد نه اینکه آن را تنظیم کنند و اگر از ابتدا گفتیم آن را تنظیم کنند بخاطر سهولت کار بوده است و اختیار غیررسمی بوده است و نه از وظایف ذاتی آنها مثلا در استان گیلان که بیش از 50 مؤسسه تحت عضویت اتحادیه است، طی مجمعی مفاد اساسنامه را تهیه و تنظیم کنیم و سپس شورای توسعه فرهنگ قرآنی پس از دریافت این اساسنامه از استان‌ها بگوید که مثلا فلان مفاد مغایر قانون است یا خیر و در یک رفت و برگشت این مسئله حل خواهد شد.

وی ادامه داد: با اشاره به اینکه سهل‌انگاری در تنظیم اساسنامه‌ها و صورتجلسات که البته نگاه خوشبینانه است باعث این وضعیت شده مسئله مهمی است که نشان می‌دهد هیئت قصور داشته و با این کار باعث اتلاف وقت شده است و این همان نکته‌ای است که ما معتقدیم البته مسئله فراتر از یک سهل‌انگاری بلکه با هدف اتلاف وقت و طولانی شدن فرایند ادغام و حفظ شرایط بلاتکلیفی بوده چرا که اساسا دستگاه‌ها مدعی تولیت امور قرآنی با تشکیل اتحادیه واحدی که مستقل و مقتدر و فراگیر باشد مخالف هستند و آن را به ضرر خود می دانند چرا که وجود یک اتحادیه مستقل و مقتدر و فراگیر مطالبه‌گری از آنها را افزایش می‌دهد بنابراین این اختلال‌ها امری عامدانه است.

مرادی با اشاره به اینکه در خصوص اتحادیه کشوری نیز می‌بایست کمیته‌ای مشترک از منتخبان مدیران عامل استان‌ها نسبت به تمهید مقدمات آن اقدام کنند تا شاهد کارشکنی‌های به ظاهر قانونی دستگاه ها نباشیم، گفت: این کمیته ابتدا می‌بایست ضمن رفع مشکلات اساسی ثبت اتحادیه‌های استانی نسبت به بررسی نهایی اساسنامه اتحادیه کشوری اقدام کند پس از آن تأیید شورای توسعه فرهنگ قرآنی را اخذ کند و آن را به رای مجمع عمومی بگذارد.

وی گفت: تا اتحادیه‌های استانی به ثبت نرسند عملا و قانونا اتحادیه کشوری که از شخصیت حقوقی اتحادیه‌های استانی شکل می‌گیرد نمی‌تواند تشکیل شود و دستگاه‌ها و خصوصا دبیرخانه به این نکته واقف است و همین مسئله است که ظن ما را در عامدانه بودن برخی نواقص در متون اساسنامه ما بیشتر می‌کند چرا که هر چه این چرخه بیشتر به تعویق بیفتد دستگاه‌ها کمتر در معرض مطالبات اتحادیه‌ها و بخش مردمی قرار می‌گیرند.

مدیرعامل اتحادیه گیلان با اشاره به اینکه موضوع ماده 28 و تبصره آن موضوع همه استان‌هاست، گفت: اگر قرار است در تهران این ماده اعمال شود که باید در همه استان‌ها نیز انجام پذیرد و الا نمی‌شود یک قانون در یک استان اجرا شود اما در سایر استان ها صورت نگیرد.

وی کفت ریشه این مسئله هم در نگاه دبیرخانه است که تلاش دارد خیلی مسائل را از طریق کدخدامنشی حل کند نه قانونی در حالی که مسائل حقوقی و قانونی را می‌بایست از طریق راه‌کارهای قانونی حل کرد.

راه‌حل هم باز همان تشکیل مجمع عمومی است که هم اصلاحات اساسنامه‌ها انجام شود و ماده مذکور هم اصلاح شود یا اگر مجامع استان‌ را پذیرا هستند انتخابات در همه استان‌ها برای کسانی که حائز اکثریت نیستند، تجدید شود. هر اقدام دیگری قطعا غیرقانونی است و در صورت عدم رعایت از مطالبات خواهد بود.

مرادی در خاتمه یادآور شد: موضوع ادغام در استان‌ها از نظر اداره ثبت و در ماهیت قانونی آن تغییرات در اتحادیه مؤسسات استان است نه ادغام اتحادیه مؤسسات و اتحادیه تشکل‌های استان‌ها چرا که دومی اساسا شخصیت حقوقی پیدا نکرده بود که بخواهد ادغام شود امری که در اتحادیه کشوری کاملا متفاوت است و قبل از هر ادغامی می‌بایست تکلیف قانونی اتحادیه موسسات کشور هم روشن شود هم از حیث انحلال و هم از حیث مسائل آن که متذکر شدیم و در مجامع پیگیر بودیم.

در ادامه این جلسه صغری عباسی، مدیر مؤسسه آفتاب مدینه از شمال شرق تهران که توسط اطلاع‌رسانی برپایی این هم‌اندیشی در این جلسه حضور داشت، گفت: این گیر و داد اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی زمان زیادی است که متأسفانه درگیر آن هستیم و در اکثر جلسات آن و مجامع عمومی که بنده حضور داشتم هم به نتیجه نرسیدیم.

وی با اشاره به اینکه مؤسسه‌اش بیش از 25 سال فعالیت دارد، اظهار کرد: از سال 88 موفق به کسب مجوز فعالیت شدم اما مسئله‌ای که هست اینست که مشکلات مؤسسات قرآنی در استان‌ تهران بیش از دیگر مؤسسات است و این تشکل‌ها با مشکلاتی چون مسائل مالیاتی و بیمه مربیان مؤسسه همراه هستیم و فردی نیست که جوابگوی اخطارنامه‌ایی که از سوی اداره مالیات و بیمه برای ما می‌آید باشد و ازما حمایت کند و لذا بسیاری از مؤسسات به دلیل برخورد با این مسائل و مشکلات و فقدان حمایت لازم از سوی اتحادیه‌ها کنار کشیده‌اند و مؤسساتشان را تعطیل کرده‌اند.

عباسی با تأکید بر اینکه من به عنوان مؤسسه هیچ توقعی از حمایت دستگاه‌های متولی ندارم، تأکید کرد: اما اینگونه برخوردها موجب دلسردی فعالیت‌های حوزه مردمی می‌شود که اینها دور از شأن قرآن است و همیشه نیز کمک‌های مردمی به فریاد ما فعالان قرآنی در حوزه مؤسسات و تشکل‌ها رسیده است و ما عطای اینها را به لقایشان می‌بخشیم.

مطالبات درخواست شده در این جلسه؛

1- پیگیری مصمم مدیران اتحادیه‌های قرآنی در زمینه تعیین تشکیل اتحادیه مدغم قرآنی کشوری

2- شفافیت تراز مالی اتحادیه‌ها

3- تغییر در ترکیب هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی

4- بازگردانده شدن حق و اصالت به اتحادیه‌های قرآنی استانی به عنوان صاحبان رأی در غیر این صورت آن را انتصابی کنند و نه انتخابی

در پایان این جلسه نیز مدیران عامل اتحادیه‌‌های استانی اظهار کردند: مطالبات و درخواست‌های خود را قانونی و اخلاقی جلو می‌بریم و این به معنای افتراق نیست بلکه به منظور کمک به شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای سرعت بخشیدن به تشکیل اتحادیه مدغم کشوری است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری بین المللی قرآن ، تاریخ انتشار6 اسفند 96، کدخبر: 3694277 ، www.iqna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین