پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۴۵۲۳
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۱
با وجود آنکه چند روزی از پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای ATR ساقط شده در کوه دنا(پرواز 3704 تهران یاسوج شرکت آسمان) می گذرد، متاسفانه اخبار ضد و نقیضی در خصوص توانمندی یا عدم توانمندی، ضرورت یا عدم ضرورت ، الزام قانونی یا عدم الزام قانونی، ارسال جعبه سیاه هواپیما به کشور فرانسه می شنویم. گزارش زیر به بررسی این اخبار متناقض پرداخته و قصد دنباله گیری سوالاتی چند از مسئولان مربوطه را دارد.

شعارسال: با وجود آنکه چند روزی از پیدا کردن جعبه سیاه هواپیمای ATR ساقط شده در کوه دنا(پرواز 3704 تهران یاسوج شرکت آسمان) می گذرد، متاسفانه اخبار ضد و نقیضی در خصوص توانمندی یا عدم توانمندی، ضرورت یا عدم ضرورت ، الزام قانونی یا عدم الزام قانونی، ارسال جعبه سیاه هواپیما به کشور فرانسه می شنویم. گزارش زیر به بررسی این اخبار متناقض پرداخته و قصد دنباله گیری سوالاتی چند  از مسئولان مربوطه را دارد.

* روایت علی عابدزاده ، ریاست سازمان هواپیمایی کشوری :

«علی عابدزاده» روز دوشنبه (14/12/96) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : پس از این که جعبه سیاه هواپیمای شرکت آسمان شنبه گذشته (12 اسفند) در ارتفاعات 4 هزار متری دنا پیدا شد، در روز یکشنبه از طریق مقامات قضایی منطقه تحویل نماینده سازمان هواپیمایی کشوری شد تا به تهران منتقل شود. اطلاعات جعبه سیاه در داخل نیز قابل دسترسی است اما ممکن است به کمک فرانسوی ها نیز احتیاج داشته باشیم. وی تاکید کرد: کمک فرانسوی ها بستگی به عمق اطلاعاتی دارد که ما به آن نیازمند داریم.

* روایت اول محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس :

محمدرضا رضایی‌کوچی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی مجلس شورای در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه کمیته‌ای در این کمیسیون در رابطه با بازگشایی جعبه سیاه هواپیمای آسمان تشکیل شده است، گفت: بنده،آقایان افتخاری، حسین‌زاده و علوی عضو این کمیته هستیم. وی با بیان اینکه اعضای این کمیته در زمان بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده در محل حاضر خواهند بود، ادامه داد:  بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای سقوط کرده امروز انجام می‌شود.وی  تصریح کرد: کمیسیون عمران پس از بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای آسمان گزارش خود را تکمیل و گزارش را پیش از سال جدید به مجلس ارائه می‌کند. رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه سازمان هواشناسی و هواپیمایی کشوری گزارش خود را درباره علل سقوط هواپیما به این کمیسیون ارائه کرده‌اند، گفت: پس از بررسی‌های لازم مشخص خواهد شد که چه دستگاهی در این زمینه کوتاهی داشته است.

* روایت دوم محمدرضا رضایی کوچی نماینده جهرم و رئیس کمیسیون عمران مجلس :

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه با وجود حضور کارشناسان فرانسوی در ایران ، تجهیزات لازم برای بازخوانی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای «ای تی آر 72» در کشور وجود ندارد، از انتقال آن به کشور فرانسه در روز پنجشنبه (17 اسفند) خبر داد. محمدرضا رضایی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: از آنجا که تجهیزات لازم با وجود حضور کارشناسان شرکت سازنده کارخانه «ای تی آر» در ایران وجود ندارد، به همین دلیل تصمیم گرفته شد جعبه سیاه هواپیمای «ای تی آر 72» همراه با ناظرانی از کمیسیون عمران مجلس، سازمان هواپیمایی کشور و شرکت آسمان به کشور فرانسه انتقال داده شود تا اطلاعات آن رمزگشایی شود.

*روایت بهرام پارسایی ،عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل 90 :

بهرام پارسایی عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگو با ایسنا گفت که طبق نظر کارشناسان الزامی به انتقال جعبه سیاه هواپیمای تهران – یاسوج به فرانسه وجود ندارد و امکان بازخوانی آن در کشور فراهم است. وی افزود: ما در کشورمان تجهیزات رمزگشایی جعبه سیاه را داریم همچنان که در سوانح قبلی مثل سقوط هواپیمای ارومیه رمزگشایی جعبه سیاه در داخل کشور انجام شده است.  وی یادآور شد: طبق اصول سازمان هوانوردی بین‌المللی (اییکائو) به صورت رندوم جعبه سیاه همه هواپیماها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا هم از جهت سالم بودن آن و هم عملکرد خلبان ارزیابی انجام شود؛ بنابراین بازگشایی جعبه سیاه در داخل کشور امکان‌پذیر است به ویژه درباره هواپیمای «ای تی آر» تهران – یاسوج که ۶ سال فعالیت نکرده و بعد از شش سال وارد مسیر پروازی شده، قطعا چک سنگینی روی آن صورت گرفته که اگر این کار انجام نشده، نقض بزرگی محسوب می‌شود.

این عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه نیازی به ارجاع جعبه تهران یاسوج به کشور سازنده آن وجود ندارد، گفت: اگر امکان رمزگشایی آن فراهم نباشد هم باید کارشناسان مربوطه به داخل کشور بیایند و تکنولوژی لازم را آموزش دهند. به هرحال این در شان هواپیمایی کشور نیست که بخواهد اقدام به انتقال جعبه سیاه خارج از کشور کند چراکه این امر موجب از دست رفتن زمان، پایین آمدن شان هواپیمایی و همچنین مخاطرات احتمالی برای جعبه سیاه خواهد شد. پارسایی که مسوولیت پیگیری سقوط هواپیمای تهران – یاسوج را برعهده دارد، گفت: کمیسیون اصل ۹۰ مصر بر نظارت خود در این زمینه است و همکاری با آن برای دستگاه‌های ذی‌ربط الزام‌آور است. طبق نظر کارشناسان نیز الزامی برای انتقال این دستگاه به خارج از کشور وجود ندارد. به گزارش ایسنا، رییس کمیته بررسی سانحه هواپیمایی تهران – یاسوج گفت که تا فردا مشخص می‌شود که آیا جعبه سیاه به فرانسه منتقل خواهد شد یا خیر.

قضاوت در خصوص توضیحات فوق را به خوانندگان محترم واگذار نموده و قصد دنباله گیری چند پرسش تخصصی در این خصوص را داریم:

  • سازمان هواپیمایی کشوری بشکل شفاف توضیح دهند که برای بازیابی اطلاعات جعبه سیاه هواپیما، نیازمندی به چه فناوری، رعایت مقررات و فرآیندهایی وجود دارد که در کشور ، دستیابی بدان ممکن نیست؟ آیا تمهیدات لازم در خصوص دستیابی بدین فناوری و فرآینده و بومی سازی آنها اندیشیده شده است؟
  •  شنیده ها در خصوص الزام قانونی به تحویل جعبه سیاه به شرکت هواپیمایی که هواپیمای آن ساقط شده و همچنین نماینده شرکت سازنده هواپیما، تا چه حد سندیت دارد؟
  • بحث صدمه دیدگی جعبه سیاه، نفوذ آب به درون آن و همچنین بحث امکان عدم بازیابی بخشی از اطلاعات جعبه سیاه تا چه حد صحت دارد؟
  • با وجود حق قانونی نمایندگان مجلس به ورود به هر بحث منطقه ای و ملی، علت ورود کمیسیون عمران مجلس و تشکیل کمیته چهار نفره نظارتی برای چیست؟ آیا چهار عزیز مجلسی حاضر در کمیته، از اطلاعات فنی لازم برای نظارت برخوردارند و آیا تاکید این عزیزان به حضور مستمر در کنار جعبه سیاه ، به معنای عدم اطمینان از دخل و تصرف ها و خرابکاری های احتمالی توسط افراد ذی نفع است؟
  • علل تفاوت در آرای نمایندگان کمیسیون اصل 90 با کمیسیون عمران در چیست؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایرلاین پرس، تاریخ انتشار 15 اسفند 1396، کدخبر:54878 ،airlinepress.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین