پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۴۹۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳
درپی ممنوع شدن ثبت سفارش واردات با دلار آمریکا، رئیس‌ سازمان توسعه تجارت اعلام کرد: اتخاذ این سیاست با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد کند.

شعار سال: از نهم اسفند امسال بر اساس ابلاغ بانک مرکزی، ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا ممنوع و اعلام شد که ثبت سفارش واردات با نوع ارز دلار آمریکا امکان‌پذیر نخواهد بود. البته بر این نکته نیز تاکید شد که این ابلاغیه شامل درخواست‌هایی که قبل از این تاریخ مجوز هشت رقمی ثبت سفارش خود را دریافت کرده‌اند،نمی‌شود.

در ارتباط با تاثیر این تصمیم بر واردات و امور واردکنندگان، مجتبی خسروتاج گفت: سیاست‌های ارزی کشور و نحوه استفاده از آن از اختیارات بانک مرکزی محسوب می‌شود.

وی افزود: عدم اتکا به دلار، سال‌های سال است که بحث محافل اقتصادی است و در واردات کالاهایی که از طریق شبکه بانکی انجام می‌شود از دلار استفاده نمی‌شود و در سیستم ثبت سفارش نیز استفاده از دلار برای واردات با نرخ مبادله‌ای چند سالی است که ممنوعیت وجود دارد.

رئیس‌سازمان توسعه تجارت ادامه داد: با توجه به اینکه در دو سال اخیر بخشی از کالاهای وارداتی به سمت ارز آزاد (ارز صادراتی) رفته و سهم آن در تجارت خارجی کشور افزایش یافته و در حال حاضر حداقل ۵۰ درصد است، با همان هدف خروج از اتکا به دلار در مبادلات تجاری، طبیعی بود که بانک مرکزی به دنبال چنین سیاستی در واردات کشور به خصوص در شرایط فعلی باشد.

رئیس‌سازمان توسعه تجارت اظهار کرد: اتخاذ این سیاست با توجه به نوع کالاهای وارداتی و کشورهای طرف مبادله، نباید مشکل جدی ایجاد کند. با این وجود از همکاران خواسته‌ام در تماس با محافل تجاری چنانچه توصیه‌ای یا نظری باشد دریافت و منعکس کنند.

وی در پایان تاکید کرد: سیاست ‌مذکور صرفا در امر ثبت سفارش که مربوط به واردات است، انجام می‌شود و ربطی به صادرات ندارد.

آسیای میانه، چین، ترکیه و روسیه خواستار کنار گذاشتن دلار آمریکا

در همین راستا، کوروش پرویزیان، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در خصوص ممنوعیت ثبت سفارش با دلار آمریکا، اظهار کرد: به صورت طبیعی در تجارت معمول بین‌الملل باید هر ارزی قابل تبدیل به هر ارز دیگر و هر تجارت بین‌الملل باید با هر نوع ارزی امکان‌پذیر باشد.

وی افزود: بهترین روش مبادلات تجاری مبادله با ارزهای طرف تجاری کشورهاست یعنی اگر ایران و عراق با هم معامله می‌کنند بهتر است معاملات با ریال ایران و دینار عراق انجام شود بدون اینکه نگرانی برای تاجر در کاهش ارزش ارز محلی صورت گیرد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه بهتر است معاملات تجاری در اروپا با یورو انجام شود، گفت: در آسیا هم برخی کشورهای آسیای میانه، ترکیه، چین و روسیه این تمایل را دارند که با ارزهای دیگری غیر از دلار آمریکا مبادلات تجارت را انجام دهند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه کیهان، تاریخ انتشار 16 اسفند 96، کد مطلب: 127977، www.kayhan.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
0
0
خیلی خوبه که کم کم دلار از معادلات کنار گذاشته میشه ، با اینکار بازار ارز هم میشه خیلی خوب کنتزل کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین