پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۶
در چهار سال گذشته روسیه کریمه را از اوکراین به خاک خود ضمیمه کرده است، گفته شده در انتخابات امریکا مداخله کرده و موجب باقی ماندن اسد در قدرت در سوریه شده است. اکنون نیز بریتانیا با مسکو درگیر است چرا که معتقد است روسیه پشت سر مسموم کردن و کشتن یک جاسوس دوجانبه سابق روس در آن کشور است.
شعارسال: به نظر می رسد چنین اتهامی از سوی بریتانیا خطری برای پوتین نیست چرا که محبوبیت او در داخل روسیه اتفاقا همزمان با رویارویی مسکو در برابر غرب رو به افزایش است.

روز یکشنبه انتخابات در روسیه برگزار می شود و به احتمال زیاد پوتین بدون رقیبی جدی پیروز میدان خواهد بود.

شبکه خبری «سی ان ان» در گزارشی به شش ابزار و طریقی اشاره می کند که روسیه به وسیله آن در حال تغییر دادن جهان است:

تبلیغات

اتهامات مبتنی بر مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ میلادی و طرح این موضوع که مداخله به نفع ترامپ بوده سبب شد تا تحقیقات رسمی اغاز شود سازمان های اطلاعاتی امریکا روسیه را متهم به هک کردن و دسترسی به ایمیل های هیلاری کلینتون و سرورهای مرتبط با حزب دموکرات کردند.

گفته شده که در روز برگزاری رفراندوم خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز هکرهایی از روسیه به سرورهای اروپایی حمله کردند. آلمان روسیه را متهم کرده که اخبار جعلی منتشر می کند تا احساسات راستگرایانه افراطی در آن کشور را تحریک کند و به ضرر اتحادیه اروپا و جریان اصلی سیاسی در اروپا کار کند.

قدرت نظامی

پوتین سبب تقویت قوای نظامی روسیه شده است و در سوریه این قدرت را اثبات کرده است. جنگنده های روس سوریه را بمباران کرده اند و نیروهای نظامی وابسته به روسیه و یا متحد با ان کشور از اسد رییس جمهوری سوریه حمایت می کنند. در نتیجه، روسیه تبدیل به یک بازیگر کلیدی در منازعات پیچیده منطقه خاورمیانه شده است.

نیروی نظامی روسیه هم چنین سبب شد تا مسکو کریمه را از اوکراین در سال ۲۰۱۴ میلادی جدا کرده و به خاک خود ضمیمه کند. این اقدام موجب محکومیت از سوی کشورهای غربی و وضع تحریم علیه روسیه شد. با این حال، احتمالا تصویر روسیه به عنوان یک قدرت جهانی بزرگ را تقویت کرد. روسیه هنوز هم از جدایی طلبان اوکراین پشتیبانی می کند.

در نقطه ای دیگر در لیبی روسیه نفوذ نظامی خود را افزایش می دهد کشوری که هنوز هم در هرج و مرج به سر می برد. مسکو از ژنرال حفار در آن کشور حمایت می کند فردی که رقیب دولت ائتلافی تحت حمایت سازمان ملل در طرابلس است.

نیروهای روسیه هم چنین مانورهای مشترک نظامی با مصر در خاک روسیه انجام داده اند و برای برگزاری مانور متقابل در خاک مصر در سال جاری برنامه ریزی کرده اند.

فروش تسلیحات

بحث های زیادی در مورد مسابقه تسلیحاتی بین المللی وجود دارد چرا که قدرت های جهانی زرادخانه های هسته ای خود را افزایش می دهند. با این حال، رقابت میان روسیه و امریکا  بر سر سلاح های متعارف است. روسیه دومین صادر کننده تسلیحات در جهان پس از امریکاست و به گزارش تازه موسسه تحقیقاتی صلح بین المللی استکهلم بازارهای بین المللی اصلی برای تسلیحات ساخت امریکا در اسیا و خاورمیانه است. در نتیجه، روسیه می خواهد که رقیب امریکا در این مناطق باشد. هند در سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی بزرگترین وارد کننده سلاح در جهان بوده است. در همان دوره زمانی روسیه ۶۲ درصد از واردات تسلیحاتی هند را به خود اختصاص داده است. مقام های نظامی امریکا، اروپا و افغانستان نگران هستند که روسیه تسلیحات مورد نیز طالبان در افغانستان را نیز تامین کند. روسیه هم چنین در حال فروش تسلیحات به کشورهای جنوب شرق اسیا از جمله اندونزی و میانمار بوده است. روسیه به فیلیپین نیز تسلیحات فروخته است.

مقابله با نفوذ امریکا

سال گذشته وزارت اقتصاد روسیه به ونزوئلا برای نجات از بحران کمک مالی کرد تا دولت آن کشور بتواند بدهی های خود را پرداخت کند. مسکو اصلی ترین پشتیبان نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا است. روابط فزاینده با ونزوئلا مسکو را مهم ترین شریک اقتصادی و سیاسی آن کشور در امریکای لاتین کرده است. در حالیست که ونزوئلا با امریکا دشمنی می کند.

این همکاری دوجانبه است چرا که در ماه دسامبر ونزوئلا مجوز توسعه میدان های نفتی در منطقه را برای شرکت نفتی رزنفت صادر کرد.

از سوی دیگر روسیه در بالکان علاقه دارد با گسترش نفوذ ناتو مقابله کند. در سال ۲۰۱۷ میلادی مقام ها در مونته نگرو ادعا کردند که پس از آن که به طور رسمی برای عضویت در ناتو مورد دعوت قرار گرفتند سرویس امنیتی روسیه در طرح سرنگونی دولت آن منطقه دخالت داشت البته روسیه این اتهامات را رد کرد.

روسیه تلاش کرده تا روابط خود را با کشورهای شرق اروپا که عضو ناتو نیستند گسترش دهد مانند بوسنی و هرزگووین، صربستان و مقدونیه. 

تامین انرژی

بسیاری از کشورهای شوروی سابق در اروپا شرقی به شد به نفت و گاز روسیه برای اقتصاد خود متکی هستند در میان آن ها لهستان، اسلواکی، بلغارستان، مجارستان و لیتوانی قرار دارند. اگرچه آنان تلاش می کنند تا منابع انرژی خود را متنوع سازند تا وابستگی شان به دولت روسیه را کاهش دهند.

تقریبا یک سوم از گاز طبیعی اتحادیه اروپا از از روسیه وارد می شود که کار را برای اروپایی ها به منظور اعمال تحریم ها بر روسیه دشوار ساخته است.

برخی از نقاط اروپا روابط خود با روسیه در حوزه انرژی را گسترش داده اند . مجارستان که «ویکتور اوربان» رهبرش با پوتین مقایسه شده است نیروگاه هسته ای یا شوروی سابق را با تامین مالی روسیه گسترش می دهد. در عین حال، روسیه به دنبال رشد  بازار انرژی خود در نقاط دیگر جهان است. در عراق شرکت روسی نفتی رزنفت قراردادی را برای کنترل خط لوله نفتی اصلی در منطقه اقلیم کردستان امضا کرده که سبب تقویت نفوذ روسیه در آن کشور می شود. این کشور هم چنین با عربستان سعودی که اقتصاد وابسته به نفت دارد نیز همکاری کرده است.

دیپلماسی خاورمیانه

روسیه ارتباطات دیپلماتیک خود در خاورمیانه  را افزایش داده است. ایران دشمن دیرپای امریکا متحد روسیه در حوزه میدانی در سوریه است و اخیرا دو کشور دیدارهای رسمی  میان مقام های شان نیز داشته اند. روسیه اما روابط خود با رقبای منطقه ای ایران را نیز گسترش داده است. سال گذشته، کرملین میزبان پادشاه عربستان سعودی بود و میزبان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در اوایل سال جاری میلادی بود.

روسیه با اسرائیل توافق کرده تا اجازه حمله به خاک آن رژیم از داخل سوریه را ندهد. در دیگر نقاط منطقه روسیه با عراق، کویت، قطر و امارات ارتباط برقرار کرده است. روسیه به دنبال بحران در سوریه به ترکیه نزدیک تر شده است و پوتین به طور معمول با اردوغان رییس جمهوری ترکیه درباره مسائل منطقه ای صحبت می کند. پس از آن که ترکیه در سال ۲۰۱۵ میلادی یک جنگنده روس را در نزدیکی مرز سوریه در سال ۲۰۱۵ میلادی سرنگون کرد روابط خود با ترکیه را ترمیم کرد.

روسیه اما به ترمیم روابط مشابهی با امریکا پرداخته است علیرغم آن که پوتین و ترامپ بارها اظهار امیدواری درباره احیای روابط کرده اند. با تشدید تنش در روابط روسیه و غرب در شش سال اینده جهان می تواند با تغییرات عمده یا مواجه شود.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازپایگاه  خبری   آفتاب، تاریخ انتشار: 27اسفند 1396، کدخبر:   514640،aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین