پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۱۹۳۲۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۱
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد:گزارش روند تولید علم در جمهوری اسلامی ایران مستخرج از پایگاه استنادی (Web of Science (WOS نشان می ‏دهد که مدارک و مقالات علمی ثبت شده توسط پژوهشگران کشور در ۲۰ سال اخیر از ۹۸۳ مدرک در سال ۱۳۷۶ به ۴۹۶۹۶ مدرک تا پایان سال ۱۳۹۶ رسیده که افزایش بیش از ۵۰ برابری را نشان می‏ دهد.

شعار سال: دکتر محمدجواد دهقانی در خصوص رشد تولید علم در ۲۰ سال اخیر در ایران اظهار داشت: تحلیل های انجام شده توسط گروه علم سنجی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در ۲۰ سال اخیر (۱۳۹۶-۱۳۷۶) با متوسط رشد سالانه ۶۲/‏۲۱ (بیست و یک ممیز شصت و دو صدم) بالاترین نرخ رشد را در دنیا داشته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: افزون بر این، گزارش اخیر مؤسسه نیچر ایندکس "NATURE INDEX” ( مورخ ۲۴ ژانویه ۲۰۱۸) حاکی از آن است که جمهوری اسلامی ایران در دهه اخیر با ۲۲ درصد نرخ رشد سالانه در مقایسه با سایر کشورهای جهان، بزرگ ترین جهش علمی را در حوزه‏ های علوم و فنی و مهندسی انجام داده و توانسته است مقام نخست را در جهان کسب کند.

وی افزود: بررسی رشد کمیت تولید علم دنیا که براساس پایگاه استنادی وب آو ساینس (ISI) نشان می دهد که کمیت تولید علم دنیا در سال ۱۹۹۷ از ۱۳۰۳۵۳۴ مورد به ۲۷۰۱۶۱۷ مورد در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته و به عبارتی در طول این ۲۰ سال دو برابر شده است.

دکتر دهقانی گفت: نتایج نشان می‏ دهد که از میان کشورهای اسلامی در ۲۰ سال گذشته تنها سه کشور ترکیه (با رتبه ۳۰)، مصر (رتبه ۴۱) و عربستان (رتبه ۴۷) در میان ۵۰ کشوری که بیشترین کمیت علم دنیا تولید می کنند، حضور داشته اند و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در آن سال، ۵۴ بوده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اعلام کرد: در حال حاضر پس از گذشت ۲۰ سال ودرسال ۲۰۱۷، هفت کشور اسلامی در لیست ۵۰ کشور برتر تولید کننده علم قرار گرفته‏ اند و در این میان کشورهای ایران و ترکیه در زمره ۲۰ کشور برتر دنیا و به ترتیب در جایگاه های ۱۶ و ۱۸ دنیا قرار گرفته اند.

وی افزود: سهم جمهوری اسلامی ایران در تولید علم در سال ۱۳۷۶ برابر با ۰۷۵/‏۰ درصد (هفتاد و پنج هزارم درصد) بوده که در سال ۱۳۹۶ به ۸۳/‏۱ درصد (یک ممیز هشتاد و سه) رسیده است و با حدود ۲۵ برابر افزایش از جایگاه ۵۴ در دنیا به جایگاه ۱۶ ارتقاء یافته است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: همچنین سهم تمامی کشورهای اسلامی در تولید علم در ۲۰ سال مورد بررسی از ۴/‏۱ درصد به ۲/‏۸ درصد افزایش یافته و سایر کشورهای اسلامی نیز از جمله مالزی جایگاه ۲۷، عربستان ۳۴، مصر ۳۷، پاکستان ۳۸ و اندونزی در جایگاه ۴۳ قرار دارند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت آزمون ام اس آر تی، تاریخ انتشار 12 فروردین 97، کد مطلب: 38311، www.msrt.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۴
0
0
انقلاب روح تازه تلاش و علم اموزی رو در ایران زنده کرد و باعث پیشرفت همه جانبه در کشور شد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین