پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۶۳۴
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
دهه هاست وقتی از انیمیشن داخلی به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از محصولات نمایشی وطنی و تولیدات داخل کشور صحبت به میان می‌آید به شکل ناخودآگاه به ذهن سازندگان این آثار از یک طرف و گروه مخاطب آن سوی گیرنده از سوی دیگر این ذهنیت متبادر می‌شود که انیمیشن داخلی را الزاماً باید با المان‌های ایرانی و سنتی/عرفی ایران معادل و همسان فرض کرد البته این به معنای نفی ارزش فوق‌العاده و غیر قابل انکار پاسداشت و احیای آداب و سنن ملی و عرفی کشورمان نیست که قطعاً چنین مقولاتی در جای خود بسیار ارزشمند و حائز اهمیت هستند و پیش از این هم با ساخت انیمیشن‌هایی نظیر مجموعه «شکرستان» در حوزه ادبیات کهن ایران یا «خورشید مصر» در عرصه آثار اعتقادی گام‌های خوبی در این عرصه‌ها برداشته شده اما بدون شک می‌توان در کنار پرداختن به این رویکرد مهم در عرصه انیمیشن، به تولیداتی هم فکر کرد که در عین توجه به رسوم و سنن کشور سازنده و اقبال همزمان به مؤلفه‌های زندگی اجتماعی امروزی، عرصه‌هایی فراتر از مخاطب داخلی را هم هدف گرفته باشد. به گمانم این همان کاری است که برادران نکویی با تازه‌ترین ساخته شان «روبی و جوجه ها» در راه تحقق آن گام برداشته‌اند.

شعار سال: فرمول به کار گرفته شده در ساخت «روبی و جوجه ها» فرمول اپیزودیک مبتنی بر عدم استفاده از خط داستانی مستمر است که چنین ساختاری از دهه‌های دور تا به امروز در طراحی ‌انیمیشن‌های مختص گروه سنی کودک رواج فراوانی داشته است. در چار چوب کلی داستان، خانواده خروس که علاوه بر خود او، مرغ، چهار جوجه به‌عنوان شخصیت‌های کنش مند مثبت و سگ نگهبان را در برمی گیرد در مقابل کاراکتر منفی قصه یعنی روباه (روبی) قرار گرفته و هر بار خط داستانی کاملاً مجزا و متفاوت از اپیزودهای قبل را طی می‌کنند. در واقع میان اپیزودهای مختلف داستان نه اتصال و پیوستگی دراماتیک که اشتراک دراماتیک برقرار شده که به نظر می‌رسد برای گروه سنی مخاطبِ این انیمیشن، انتخابی درست و مناسب باشد. اما شاید مهم‌تر از فرمول اجرایی کار، مضامین جالبی باشد که به‌عنوان دستمایه اصلی کار در هر اپیزود مورد استفاده قرار گرفته‌اند. مضامینی تلفیقی که هم ریشه‌ای در ادبیات کهن و سنت‌ها و ضرب المثل‌های فرهنگ و زبان ما دارند و هم می‌توان برداشتی بین‌المللی و غیر متکی به یک فرهنگ خاص از آنها داشت، همان هدف گرفتن مخاطب وسیع عرصه جهانی که به احتمال قریب به یقین مد نظر سازندگان کار بوده و البته در ساخته پیشین آنها یعنی انیمیشن به فهرست اسکار راه یافته «استریپی» هم دقیقاً چنین راهبردی مورد نظر بوده است. می‌شود به‌عنوان مصداق عینی اشاره کرد به اپیزود «خروس خوون» که با رویکردی تلفیقی هم به خطر روباه به‌عنوان یک دشمن قدیمی برای جوجه‌ها و استفاده از سگ نگهبان برای دفع این خطر پرداخته شده و هم از سوی دیگر مقوله شکست همیشگی دشمن حیوانات مظلوم خانگی (در اینجا جوجه ها) مد نظر قرار گرفته است. به عبارت دیگر کودک مخاطبان انیمیشن هم دریافت آموزشی مبتنی بر آشنایی با حیوانات و خطرات بالقوه تهدید‌کننده آنها (که قابل تعمیم به انسان‌ها هم است) دریافت می‌کند و هم با یکی از شناخته شده‌ترین و معروفترین ترفندهای مقابله خیر و شر و فرمول ناکامی همیشگی قطب شردر جهان انیمیشن آشنا می‌شود که پیش از این در تاریخ انیمیشن دنیا و با کارتون‌های مشهوری نظیر «تام و جری» یا «مورچه و مورچه خوار» مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. فانتزی‌هایی مثل مجهز بودن سگ نگهبان به مونیتورینگ و اتاق دوربین مدار بسته هم از جمله ظرایف دیدنی دیگر کار محسوب می‌شوند. به این نمونه‌ها می‌توان مصادیق دیگری از جمله آموزش تصویری ضرب المثل ایرانی «چاهی نکن بهر کسی اول خودت دوم کسی» در اپیزود «داروهای شگفت‌انگیز روبی» که در ترکیب با موضوع امروزی خطرات بالقوه داروهای مکمل غیر مجاز بدنسازی خوب از آب در آمده را هم اضافه کرد همین طور اشاره به معجون‌های سحر‌آمیز یا نقشه گنج که در عین کارکرد دراماتیک لحظه‌ای، ارجاعات نوستالژیک به انیمیشن‌های قدیمی نظیر «سفرهای گالیور» و... را هم در بطن خود دارند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 462594


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
0
0
ایران در انیمیشن سازی پیشرفت های چشم گیری داشته است و کیفیت کار ها به استاندارد های جهانی نزدیک تر شده است
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
0
0
تو این ند ساله جوونامون تو زمینه تولید انیمیشن دارن میترکونن
ن.ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
0
0
چشم انداز فراتر از ایران میتونه دیدگاهی جهانی و رپورتاژی بسیار قوی برای ایران و این گروه به همراه داشته باشه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین