پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۱۱۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اجرای طرح حفاظتی منطقه باستانی «شهریئری» مشگین‌شهر نیازمند تامین اعتبار است و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز این عملیات انجام می‌شود.

شعارسال: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: اجرای طرح حفاظتی منطقه باستانی «شهریئری» مشگین‌شهر نیازمند تامین اعتبار است و در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز این عملیات انجام می‌شود.

کریم حاجی‌زاده صبح امروز در جمع خبرنگاران در اردبیل اظهار داشت: بیش از 280 استل سنگی در منطقه باستانی شهر یئری شناسایی شده که قدمت تاریخی استل‌ها به عصر آهن باز می‌گردد و بخشی از آثار مکشوفه شهر یئری معروف به «قوشا تپه» نیز مربوط به تمدن‌های هفت هزار سال پیش است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل بیان کرد: مطالعات باستان‌شناسی این مجموعه در 400 هکتار از سال 82 آغاز شده و بعد از خارج کردن سنگ افراشته‌ها به منظور حفاظت از اثر مجددا سنگ افراشته‌ها زیر خاک دفن شد.

وی با بیان اینکه در سال‌های بعد سنگ افراشته‌ها از دل خاک بیرون کشیده شده است، تصریح کرد: در پی قرارگیری سنگ در معرض جریان آزاد هوا املاح واقع در فضای بین مولکولی آن متبلور شده و در فاصله زمانی دو تا چهار سال ریزش سطحی مشاهده می‌شود.

حاجی‌زاده گفت: در وضعیت فعلی سطح تخریب به دلیل جریان آزاد هوا به وضعیت عادی بازگشته و بر خلاف برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسی سنگ افراشته‌ها نه در معرض تخریب و نه سرقت است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل افزود: برخی نظرات مبنی بر اجرای سوله حفاظتی برای این اثر باستانی هر چند ایرادات علمی دارد اما طرح مطالعاتی و اجرای سوله به شکل حباب مطالعه شده است.

وی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی استان بدون تائید شورای فنی سازمان مرکزی اختیار مداخله در روند حفاظت این منطقه یا سایر آثار باستانی را ندارد، اظهار کرد: طرح پیشنهادی اجرای سوله حفاظتی در اختیار شورای فنی سازمان مرکزی قرار گرفته و منتظر تائید آن هستیم.

حاجی‌زاده گفت: یکی از موانع اصلی اجرای طرح‌های حفاظتی در آثار تاریخی از جمله شهریئری کمبود اعتبار است به طوری که در 12 سال اخیر تنها 360 میلیون تومان اعتبار به این اثر اختصاص یافته در حالی که اجرای سوله حفاظتی نیازمند 1.5 میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل تصریح کرد: بخشی از این اعتبار از محل اعتبارات استانی و بخشی اعتبارات ملی باید تامین شود که امیدواریم مسئولان توجه ویژه به این اثر کم نظیر باستانی داشته و این اداره کل را در اجرای طرح حفاظتی یاری کنند.

وی با بیان اینکه منطقه باستانی شهریئری قابلیت ثبت جهانی را دارد، افزود: البته این مهم نیز نیازمند تامین اعتبار برای مطالعه و امری زمان‌بر است که امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌های لازم زمینه برای تحقق این مهم را در شهرستان فراهم آوریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 22 فروردین 1397، کدخبر: 1697903، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۵
0
0
متاسفانه دولت در پرداخت بودجه طی سالیان اخیر بسیار بدقول بوده
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین