پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۳۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۲
رییس جمهوری آمریکا در جریان مصاحبه‌ای با مجله آتلانتیک گفت، نخست وزیر انگلیس در جریان مداخله نظامی در لیبی به واسطه پاره‌ای از مسائل از روال اصلی این عملیات نظامی منحرف شد و رییس جمهوری سابق فرانسه نیز تنها به دنبال ترقی و اثبات نیروی هوایی کشورش در این روند بود.

شعار سال: باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا در این مصاحبه ابایی از انتقاد از دو متحد نزدیک خود نداشته و درباره شرایط پیرامون کمپین بمباران هوایی تحت رهبری انگلیس و فرانسه در لیبی که به سقوط دولت معمر قذافی، دیکتاتور سابق این کشور انجامید، به بحث پرداخت.

اوباما در این مصاحبه به انتقاد از دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس پرداخت و گفت: کامرون خیلی زود و پس از عملیات نظامی دیگر توجهی به کمپین نظامی در لیبی نکرد و به واسطه پاره‌ای از مسائل از مسیر اصلی این عملیات منحرف شد.

وی ادامه داد: در جریان این کمپین نظامی، نیکولا سارکوزی، رییس جمهوری وقت فرانسه نیز به دنبال نشان دادن کشورش در کمپین هوایی علیه لیبی بود با علم براینکه ما تمامی نیروی دفاع هوایی لیبی را از بین برده و برای انجام این عملیات نظامی باید یک زیرساخت جدید ایجاد می‌کردیم.

در حال حاضر دولت لیبی سقوط کرده و این کشور توسط یک حکومت نیمه آنارشی دو پاره و توسط شبه نظامیان رقیب که به دنبال قدرت هستند، اداره می‌شود و داعش نیز در بخش‌هایی از این کشور قدرت را به دست دارد.

سقوط قذافی در نتیجه حملات هوایی ناتو، به خلا قدرت و بی ثباتی در این کشور منجر شد و هیچ کس در حال حاضر کنترل کامل را در اختیار ندارد.

این مداخله نظامی که به رهبری فرانسه و انگلیس صورت گرفت و به گفته اوباما "به مسیر غلطی افتاد"، جای بحث دارد به طوری که وی گفت: من به اروپایی‌ها بیش از این‌ها اعتماد داشتم. این حمله نظامی تلفات غیرنظامی زیادی در پی داشت و باعث شد تا درگیری‌های داخلی خونین و طولانی مدت در لیبی به وجود بیاید. وضعیت لیبی اکنون نابسامان است.

رییس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از این گفت‌وگو همچنین به انتقاد از کشورهای اروپایی و حوزه خلیج فارس پرداخت و گفت: در حال حاضر چندین دهه است که برخی از سران کشورها ما را برای انجام اقداماتی ترغیب می‌کنند اما در عمل خودشان کاری انجام نمی‌دهند.

اوباما گفت که آمریکا در منطقه خلیج فارس و همچنین در اروپا، متحدان فرصت طلب و راحت طلبی دارد که می‌خواهند آمریکا را به درگیری‌هایی بکشانند که ارتباطی با منافع آمریکا ندارد.

رئیس جمهور آمریکا درباره پرونده سوریه و مساله سلاح‌های شیمیایی این کشور نیز گفت از اینکه به سوریه حمله نکرده نه تنها پشیمیان نیست بلکه به این تصمیم خود افتخار نیز می‌کند.

اوباما گفت: چه بسا عقب نشینی از تهدید به استفاده از نیروی نظامی علیه دولت سوریه هزینه‌های سیاسی را بر من تحمیل کرد اما من از این تصمیم دفاع می‌کنم و آن را درست می‌دانم. آنچه که من انجام دادم به نفع ایالات متحده بود و به آن افتخار می‌کنم.

وی هم‌چنین گفت، عربستان سعودی باید بیاموزد تا در منطقه سهمی به ایران بدهد.

رئیس جمهور آمریکا در این مصاحبه گفت: "باید به دوستانمان و همچنین به طرف ایرانی بگوییم که آنها باید راه موثری برای تقسیم منطقه و ایجاد نوعی صلح سرد بیابند."

او گفت رویکردی که بخواهد همه حق را به کشورهای عربی بدهد، ایران را منشاء همه مشکلات معرفی کند و در همه حال در مقابل ایران از کشورهای متحدان سنتی آمریکا در منطقه خلیج فارس حمایت کند، به معنی تداوم اختلافات فرقه‌ای در منطقه است.

باراک اوباما گفت متحدان آمریکا در منطقه‌ خلیج فارس به تنهایی توانایی پیروزی در این تنش‌ها را ندارند و این بدان معنی است که آمریکا باید برای ایجاد توازن قوا در منطقه نیروی نظامی خود را به کار گیرد.

اوباما گفت به کارگیری نیروی نظامی در منطقه نه به نفع آمریکا است و نه به نفع خاورمیانه.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت این عقیده که حرف‌هایی با لحن تند زدن و سرسختی نشان دادن درباره یک کشور لزوما به پیشبرد اهداف آمریکا در ارتباط با آن کشور منجر می‌شود، با واقعیت روابط بین‌الملل در پنج دهه اخیر نمی‌خواند.

اوباما با اشاره به گروگانگیری در سفارت آمریکا در تهران گفت که هم اکنون این باور میان بعضی جمهوری‌خواهان شکل گرفته که ایران گروگان‌ها را به دلیل سرسخت به نظر رسیدن رونالد ریگان آزاد کرد، حال آنکه در عمل مذاکراتی طولانی برای آزادی دیپلمات‌ها با ایران در جریان بود و ایران به دلیل مشکل شدیدی که با جیمی کارتر داشت صبر کرد تا دوره ریاست جمهوری او تمام شود و سپس گروگان‌ها را آزاد کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار جمعه 21 اسفند 1394، کد مطلب: 94122113585 : www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین