پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۸۳۲
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
یکی از نمایندگان چهار دوره مجلس شورای اسلامی در رابطه با تشکل جامعه روحانیت مبارز معتقد است: این نهاد در همه عرصه های کشور نقش و تاثیرات بسزایی داشته است و مردم به همان میزان که ارزش های اسلام را قبول دارند به روحانیت نیز اعتقاد داشته و از آنها حرف شنوی دارند.

شعارسال:یکی از نمایندگان چهار دوره مجلس شورای اسلامی در رابطه با تشکل جامعه روحانیت مبارز معتقد است: این نهاد در همه عرصه های کشور نقش و تاثیرات بسزایی داشته است و مردم به همان میزان که ارزش های اسلام را قبول دارند به روحانیت نیز اعتقاد داشته و از آنها حرف شنوی دارند.

حجت الاسلام سید علی میرخلیلی  گفت: جامعه روحانیت مبارز پیش از انقلاب با حضور افرادی چون مقام معظم رهبری، شهیدان بهشتی، مفتح و باهنر پس از مبارزات و قیام امام خمینی (ره) شکل گرفت و بعد از انقلاب نیز افراد دیگری نظیر مرحوم آیت الله مهدوی کنی راه این نهاد را ادامه دادند.

وی افزود: هدف اصلی این نهاد سیاسی حوزوی در ابتدا سرنگونی رژیم طاغوت و سلطنت در ایران و سپس استقرار جمهوری و حکومت اسلامی بود. جامعه روحانیت یکی از ارکان مهم نظام بوده و نقش اساسی داشته است و در قالب امامت جمعه و یا در دستگاه قضا، قوه اجرایی کشور و مجلس تاثیرگذاری داشته و وفاداری خود را اثبات کرده اند. بسیاری از آنها به شهادت رسیدند و در حال حاضر نیز اقدامات مهمی را در نظام پیش برده و تداوم می بخشند.در بخش عمده موفقیت های جمهوری اسلامی، جامعه روحانیت مبارز در صفوف مقدم بوده اند.

میرخلیلی درباره میزان دموکراتیک بودن فعالیت های جامعه روحانیت مبارز و باز بودن درهای آن برای اعضای جدید اظهار داشت: همیشه یک وجه عمده ی برنامه های جامعه روحانیت ارتباط با مردم، شنیدن نظرات آنها و پاسخ به شبهات با استفاده از تعالیم دینی است. تشکل جامعه روحانیت عمدتا کارشناس مسائل دینی و مذهبی هستند؛ حکومت ما نیز یک حکومت دینی و اسلامی است، بنابراین آنها در پاسخگویی به مردم تاثیر بسزایی داشتند، در کنارشان بودند و معارف اهل بیت (ع) را به مردم انتقال دادند. لذا در این جهت ها موفقیت های خوبی داشتند. بالاخره ضعف ها و نقص هایی وجود دارد اما برکات زیادی هم داریم و بخش مهمی از آنچه که در حال حاضر در دست داریم و به آن رسیده ایم مرهون تلاش های جامعه روحانیت مبارز بوده است.

او خاطرنشان کرد: قطعا درهای این نهاد برای اعضای جدید باز است و من فکر نمی کنم کسی که همسو با روحانیت مبارز باشد و بخواهد با آنها همکاری کند ممانعتی وجود داشته باشد.

این فعال دینی و فرهنگی گفت: سران جامعه روحانیت شخصیت های ممتاز حوزه هستند و به هر حال تاثیراتی در کل کشور دارند یکی از ارکانی که نظرش قابل توجه است جامعه روحانیت مبارز است. روحانیت مبارز همیشه در بسیج مردم نظیر راهپیمایی و انتخابات نقش داشته و در کارهایی که برای حفظ نظام، مسائل سیاسی و دفاعی کشور انجام می شود نیز نقش تاثیر گذاری داشتند.

وی معتقد است: جامعه روحانیت در هر جا که لازم بوده مثل دفاع از حرم، در جنگ، انتخابات، مسائل سیاسی کشور، دفاع از ارزش های انقلاب و حمایت از ولایت فقیه قدم به قدم همراه نظام بوده اند و اهداف انقلاب و رهبری را تبیین می کردند.

میرخلیلی افزود:جامعه روحانیت مبارز در همه عرصه ها حضور جدی داشته و پیش قدم بوده است و نمی توان موردی را پیدا کرد و گفت که در آن تاثیر نداشته است.

نماینده چهار دوره مجلس شورای اسلامی، درباره تاثیرپذیری روحانیت مبارز از حکومت و جریانات سیاسی اصلی جامعه بیان کرد: مهمترین شاخصه جامعه روحانیت مبارز پیروی از ولایت فقیه است. یعنی تابع محض مقام ولایت بودن. در همین زمینه نیز اگر مردم می خواستند فهم درستی از نظرات مقام ولایت یا ارزش هایی که در نظام وجود دارد پیدا کنند یکی از مواردی که به عنوان تکیه گاه خود می دانستند و انتخاب می کردند جامعه روحانیت مبارز بوده است.

او معتقد است جامعه روحانیت مبارز در قالب جناح تعریف نمی شود بلکه فراجناحی است و کار اصلی آن دفاع از ارزش های انقلاب و نظام است.

میرخلیلی در این باره تشریح کرد: در کل روحانیت باید فراجناحی باشد. ما مقام ولایت را جانشین امام معصوم (ع) می دانیم. درست است که مقام امام معصوم (ع) بالاتر از فقیه است ولی این به آن معنی نیست که چون مقام فقیه پایین تر از امام (ع) است پس کمتر تبعیت کنیم. همانطور که مقام پیامبر (ص) نیز از علی (ع) بالاتر است؛ ولی هیچگاه نمی گوییم از پیامبر (ص) بیشتر تبعیت داریم و از علی (ع) کمتر چون مقامش پایین تر است. اکنون نظام ما نظام ولایت فقیه است و اصل قضیه نیز همین است. اگر همانطور که امام (ره) فرمود: «اگر پشتیبان ولایت فقیه باشید به این کشور آسیبی نمی رسد»، اصل ولایت فقیه را که تبعیت از رهبری است و روحانیت هم آن را دنبال می کند انجام شود و مردم از مقام ولایت التزام داشته باشند و همچنین از فرمان ایشان تخطی نداشته باشند ما دیگر مشکلی نخواهیم داشت. تفاوت نظام ما با سایر حکومت هایی که در دنیا وجود دارد این است که ما تابع ولایت فقیه هستیم و ولایت فقیه نیز تابع اسلام است.

این امام جماعت درباره چگونگی ارتباط این نهاد سیاسی حوزوی با حکومت در دوره های مختلف عنوان کرد: اگر روحانیت مبارز ببیند که دستگاه های سیاسی و مسئولان کشور در خط ولایت، دفاع از ارزش ها و التزام ولایت فقیه پیش می روند آنها را مورد تقدیر و تجلیل قرار می دهند و اگر تخطی ای وجود داشته باشد مقابله کرده و تذکر می دهند.

میرخلیلی همچنین درباره منزلت تشکل روحانیت مبارز در بین حوزویان و افکار عمومی گفت: این نهاد در بین حوزویان به عنوان یک نهاد پیشتازی است که در خط مقدم است و در عرصه های مختلف می تواند در حوزه تاثیرگذار باشد چون جدا از حوزه نیست.در بین افکار عمومی نیز، مردم به همان میزانی که اسلام و ارزش های دینی و نظام ولایی را قبول دارند نسبت به روحانیت مبارز و اصل روحانیت هم اعتقاد دارند. ممکن است فردی در جایی مشکل داشته باشد، آن بحثش جداست. اما در کل مردم نیز از جامعه روحانیت حرف شنوی دارند.

وی در پاسخ به این پرسش که مهمترین اشتباهات جامعه روحانیت مبارز از آغاز تاسیس تا کنون چه بوده است؟ بیان کرد: جامعه روحانیت باید بیشتر بروز و ظهور داشته باشد و حضور جدی تری در همه مسائل داشته باشد. نمی خواهم بگوید کمتر کار می شود اما کار زیاد است و حجم کارهایی که باید انجام شود بیشتر از آن چیزی است که انجام می دهیم. به هر میزانی که اقتدار رهبری و نظام بیشتر باشد و در این جهت بیشتر بتوانیم تاثیرگذاری داشته باشیم ضامن بیشتر موفقیت های ما خواهد بود، لذا باید جدیت بیشتری در این زمینه وجود داشته باشد و نباید غفلتی صورت گیرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شفقنا، تاریخ انتشار 8اردبیهشت 97، کدخبر: 559316،www. fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین