پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۴۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
چند سالی است که معضل بیکاری گریبان جامعه را گرفته موجب سردرگمی بسیاری از جوانان درجامعه شده و مشکلات اجتماعی متعددی را به بار آورده است.
شعارسال: آمار بالای تحصیل کردگان بیکار و وامانده از قصه اشتغالزایی و همینطور عدم بسترسازی مناسب برای ایجاد شغل و حرفه مورد نیاز موجب شده که جامعه با چالش عظیم بیکاری روبرو شود.

آذربایجان غربی استانی با پتانسیل های فراوان صنعتی، کشاوزی، معدنی و با وجود هم مرزی با سه کشور نرخ دورقمی از بیکاری را به خود اختصاص داده و در این زمینه با شاخص میانگین ۱۴/۳ درصد در کل کشور رتبه ۲۷ را دارد.

اما طبق گفته های مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی میانگین شاخص بیکاری در کل کشور ۱۲ درصد بوده که آذربایجان غربی با وجود تمام پتانسیل های موجود مظلوم مانده و بیش از شاخص میانگین کشوری بیکار در آغوش خود دارد.

امروز در این استان با ظرفیت های اشتغال بسیار موج نا امیدی را به وضوح می توان در چهره جوانان تحصیل کرده و جویای کار استان دید که بسیاری از مسئولان و کارشناسان اجتماعی منبع بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله سرقت، اعتباد و قاچاق را معضل بیکاری جوانان خوانده اند.

«محمد» فارغ التحصیل مهندسی مکانیک است با گلایه از نیافتن شغل متناسب با تحصیلات خود می‌گوید: در یکی از بهترین دانشگاه های کشور موفق به اخذ مدرک کارشناسی شده ام اما با وجود اینکه سالهاست در پی شغلی متاسب رشته خود هستم اما موفق نشده ام.

وی، ادامه می دهد: به تازگی متاهل شده ام اما قادر به تامین مخارج اولیه خود نیستم به ناچار به شغل کشاورزی که از اجدادم به ارث برده ام روی آورده ام اما سرما و بارش برف بهاری همین زمینه را نیز برایم تار کرد حال نمیدانم با مخارج روبرو چه کنم.

* عملکرد نامطلوب شرکت های کاریابی

محمد، انتظاراتش را از دولت این گونه بیان می‌کند: شغل خاصی مد نظرم نیست فقط می‌خواهم کاری پیدا کنم که درآمد ثابتی داشته باشد و از مسئولین دولتی می‌خواهم موقعیت‌های شغلی مناسبی را برای جوانان فراهم کنند.

وی، می‌گوید: خودم اقدامی توسط شرکت‌های کاریابی انجام نداده‌ام ولی از دوستانم که مراجعه کرده بودند شنیدم که از این شرکت‌ها اصلاً راضی نبوده‌اند.

«نسیم» به تازگی در مقطع دکتری دانشگاه خواجه نصیر طوسی تهران قبول شده و در حال تحصیل است او در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز می گوید: سال گذشته موفق شدم با معدلی خوب و به عنوان استعداد درخشان دانشگاه ارومیه فارغ تحصیل شوم و پس از قبولی در کنکور با رتبه ای عالی موفق شدم در یکی از بهترین دانشگاه های کشور قبول شده و مشغول تحصیل شوم.

وی، ادامه می دهد: با تمام این موارد که یکی از نوابغ ملی محسوب می شوم اما با این وجود بازهم نگران آینده شغلی خود هستم نمی دانم پس از سال ها تحصیل در یکی از سخت ترین رشته ها می توانم حاصل دسترنج خود را درو کنم یا باید همچون دوستانم دست از کار شسته و فقط نظاره گر مدرک دکتری خود باشم.

* زمینه اشتغال از سوی مسئولان فراهم شود

این دانشجو، تاکید می کند: امیدواریم مسئولان بتوانند با تدابیر لازم و تصمیم های بجا زمینه اشتغال برای ما تحصیل کرده ها را فراهم کنند چرا که امروز اشتغال یکی از مهم ترین مباحث موجود در سطح ملی است که معضل آفرین شده است.

پس از شنیدن درد دل شهروندان بیکار به سراغ متولی موضوع بیکاری در آذربایجان غربی رفتیم تا از زبان وی بخشی از مشکلات دولت در رسیدگی به موضوع بیکاران را جویا شویم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار اروم نیوز در خصوص نرخ بیکاری در استان می گوید: نرخ بیکاری استان درسال گذشته ۱۴/۳درصد بوده که از میانگین کشوری ۱۲/۱ درصد بیشتر است و ایناستان از نظر بیکاری در وضعیت اورژانسی قراردارد.

وی، با بیان اینکه نرخ بیکاری نسبت به سال قبل ۳/۳ درصد افزایش داشته، می افزاید: طبق آمار سال ۹۵، ۳۴۶ هزارو ۳۱۳ نفر فارغ التحصیل یا در حال تحصیل در استان وجود دارد که ۳۲ هزار و ۱۸۰ نفر بیکار هستند.

نقی زاده، با اشاره به اینکه ۷ هزارو ۳۵۰ نفر در سال ۹۶ به تعداد بیکاران اضافه شده است، اظهار می دارد: آذربایجان غربی رتبه ۲۷ بیکاری را به خود اختصاص داده است البته طبق آمار سال ۹۵ یک میلیون و ۶۵ نفر جمعیت فعال در استان وجود دارد که ۹۴۸ هزار نفر شاغل بوده و تعداد ۱۱۷ هزار نفر بیکار هستند.

* بیکاری بیش از ۷ هزار کارگر در سال گذشته

وی، بیشترین گروه سنی بیکار را ۲۵ تا ۴۴ سال عنوان کرده و ادامه می دهد: سال گذشته ۷ هزار و ۳۵۰ کارگر اخراجی وجود داشته که نسبت به سال قبل ۳۹۳ نفر افزایش داشته و همچین در واحد های صنعتی ۲۰۰ نفر تعدیل نیرو وجود داشته که نسبت به سال قبل ۵/۵ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی، می گوید: بیشترین نرخ بیکاری مربوط به سردشت با ۲۳ درصد نرخ بیکاری است.

* پیش بینی ایجاد ۲۰ هزار فرصت شغلی

وی، خاطرنشان می کند: از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری ۱۶۸ میلیارد تومان و از محل اعتبار اشتغال فراگیر مبلغ ۷۰۲ میلیارد تومان به استان تخصیص یافته که در صورت تحقق و اجرای طرح های معرفی شده پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شود.

در پپایان لازم به ذکر است؛ هرچند معضل بیکاری مختص آذربایجان غربی حتی کشورمان نیست اما باید مسئولین و متولیان به این باور برسند که برنامه ریزی های اصولی می تواند این بحران را تا حد زیادی مهار کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه اطلاع رسانی راه دانا ، تاریخ انتشار: 9 اردیبهشت 1397 ، کدخبر: 1347191 ، www.dana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین