پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۴۹۸۰
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۶
چشم‌ها خیره شده است تا ببینند وقتی اردیبهشت از نیمه گذشت چه صدایی از کاخ سفید بلند می‌شود آیا قرار است برجام و تعهد در برابر جامعه بین الملل به تاریخ بپیوندد یا بار دیگر بر طبل تو خالی خروج از برجام کوبیده شود؛ هرچه هست مقامات ایرانی هم دست روی دست نگاشته‌اند تا برنامه‌هایشان را با آمال و آرزوهای ینگه دنیا هماهنگ کنند.
شعارسال: هاله ای از ابهام تمام 12 سال مذاکره و کشمکش را در بر گرفته است، آن هم با یک جمله «از برجام خارج می شویم»؛ همان جمله ای که دونالد ترامپ رئیس جمهور عجیب و غریب آمریکا از همان روزهای اول ورودش به کاخ سفید بیان کرد. هرچند او همین چند ماه پیش ضرب الاجل خروج از برجام را برای سومین بار معلق کرد اما از همان روز تلاش خود را آغاز کرد تا اروپای پایبند به توافق را با خود همراه سازد.

درست زمانی که ترامپ زمزمه هایش را برای چهارمین بار آغاز کرده است امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به دعوت ترامپ راهی واشنگتن می شود تا درباره ایران و برجام صحبت کنند.

ترامپ می گوید نظر فرانسه بعد از صحبت با او تغییر کرده است  اما گویا فرانسه آنچنان هم که ترامپ می گوید چراغ سبز به آمریکا نشان نداده است چراکه او روز چهارشنبه در برابر نمایندگان کنگره گفت: درباره ایران هدف ما روشن است، ایران هرگز نباید به هیچ سلاح هسته ای دست یابد. نه الان ونه در 5 سال و نه در 10 سال آینده، هرگز.

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: این سیاست هرگز نباید ما را وادار به جنگی دیگر در خاورمیانه کند، ما باید از ثبات و حاکمیت ملی کشورها از جمله حاکمیت ملی ایران احترام بگذاریم که نماینده یک تمدن عظیم است. اشتباه گذشته را تکرار نکنیم، ساده لوح نباشیم و جنگ های جدید هم ایجاد نکنیم. او در ادامه گفت: فرانسه از برجام خارج نخواهد شد، ما آن را امضا کردیم. رئیس جمهوری شما باید در روزها و هفته های آینده باید مسئولیت خودش را انجام دهد اما کاری که می خواهم بکنم این است که درباره توافقی جامع تر کار کنیم که همه این نگرانی ها را دربر می گیرد.

واکنش ها به خروج از برجام آمریکا

حالا صحبت از یک برجام دیگر به میان آمده است موضوعی که در داخل مرزهای ایران واکنش های زیادی را برانگیخت؛ از تریبون های نماز جمعه گرفته تا دولتی ها و نمایندگان مجلس همه در این رابطه صحبت کردند. 

امامان جمعه

اظهار نظر

محمدحسن ابوترابی‌فرد/تهران

رئیس جمهور آمریکا به نظر می رسد فاقد تجربه سیاسی لازم است و از مشاوران مناسب بهره نگرفته است به این سخن کوتاه اما پر محتوای رئیس جمهور فرانسه توجه کند؛ شما مانند گذشتگان خود در برابر ایران دچار اشتباه نشوید.

سید‌هاشم حسینی بوشهری/قم

آمریکایی‌ها به دنبال باج خواهی هستند، آمریکا پس از توافق برجام قدمی در این زمینه برنداشت و تلاش کرد تا این توافقنامه تضعیف شود. در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران هم از برجام و هم از ان پی تی خارج می‌شود.

قربانعلی دری نجف آبادی/ مرکزی

نباید تمام مسائل کشور در برجام خلاصه شود. آمریکایی‌ها بدعهد هستند و ما اگر بخواهیم روی پای خودمان بایستیم و اقتدار خود را به دست بیاوریم باید همت کنیم.

سید محمد شاهچراغی/ سمنان

آمریکا در قضیه برجام بیشتر به دنبال بهانه‌تراشی است که دراین‌بین نخواهیم گذاشت امت‌های اسلامی به خاطر هدف‌های آمریکا و متحدانش دچار مخاطره شود.

واکنش نظامیان به احتمال خروج آمریکا از برجام

هرچه  باشد سیاست مذاکرات بین المللی بر محور سیاست هویج و چماق می چرخد و حالا که بحث بر هم خوردن برجام داغ شده وقت آن رسیده است که ایران سر چماق خود را نشان طرف مقابل بدهد و حالا این نظامیان ایران هستند که این چماق را به طرف مقابل نشان می دهند.

نام

اظهار نظر

امیر موسوی /فرمانده کل ارتش

این گونه اظهارات ناشی از یک معادله روشن است و مساله جدیدی نیست و فقط روش ها و تاکتیک های آن تغییر می کند

آنها یک روز بحث از مذاکره هسته ای می کنند روزی حرف از حقوق بشر می زنند و امروز حرف از مذاکره بر سر توانمندی های دفاعی و موشکی کشور می زنند و این موضوع جدیدی نیست.

سرلشکرر باقری/فرمانده کل نیروهای مسلح

ینکه عده‌ای تازه به دوران رسیده در سطح منطقه و یا در سطح جهان فکر کنند که معجزه‌گری فراتر از بی‌عرضه‌های قبلی هستند و حرف‌های بزرگ بزنند؛ حرف از تحریم، تهدید و محاصره ملت ایران بزنند و فکر کنند از این طریق کاری از پیش خواهند برد، باید به آنها گفت خیر ملت ما سرد و گرم چشیده است و معجزات الهی را به کرات دیده و لمس کرده است.

سردار حسین سلامی/ جانشین فرمانده کل سپاه

اهمیتی ندارد اگر آمریکایی‌ها از برجام خارج شوند ما بیشتر پیشرفت می‌کنیم، مسئولیت‌هایمان را برداشته و جلو می‌بریم، اگرچه کافران نپسندند.

دولتی ها چه گفتند؟

برجام حاصل مذاکرات دولت یازدهم بود که با پیروزی حسن روحانی به ثمر نشست؛ دوسال مذاکرات تیم هسته ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه میوه اش شد توافق برجام؛ یعنی همان توافقی که اروپایی ها در وصفش گفتند برای پیروزی دیپلماسی باید کلاه از سر برداریم. حالا که این توافق با موش دوانی های ترامپ به اما و اگر خورده است حسن روحانی در این رابطه گفته است: برجام توافقی است که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده است. حرف ما روشن است برجام یا برای همه می ماند و یا اینکه نمی ماند، بنابراین برجام قابل تغییر و تفسیر نیست.

او با اشاره به اظهارات رئیس جمهور فرانسه در خصوص مبنا قرارگرفتن برجام برای توافق های بعدی گفت: در گفتگوهایی که با رئیس جمهور فرانسه چه به صورت تلفنی و یا حضوری وجود داشته به صراحت به او گفته ام که هیچ چیزی در برجام را کم و یا اضافه نخواهیم کرد و او هم قبول کرده است.اگر اروپا می خواهد ترامپ را راضی کند، از جیب خود او را راضی کند نه از جیب ملت ایران

نام

اظهار نظر

محمدجواد ظریف/ وزیر امورخارجه

در صورتی که آمریکا از برجام خارج شود، ایران دیگر به هیچ یک از تعهدات بین المللی خود تحت این توافق مقید نبوده و غنی سازی را بسیار فراتر از محدودیت هایی که در این توافق مشخص شده، از سر خواهد گرفت.
اگر آمریکا بخواهد از توافق هسته ای خارج شود، پیامد بدیهی آن به احتمال زیاد اقدام متقابل و خروج ایران خواهد بود. چرا که دیگر توافقی وجود ندارد که ایران در آن بماند.

امیر حاتمی/ وزیر دفاع

بدعهدی سبب تزلزل اعتماد در صحنه بین الملل می شود و حتما آثار و تبعات بین المللی دارد که پاسخگوی آن کسانی هستند که این تزلزل را ایجاد می کنند و این موضوعی کاملا جدی است. قطعا همه کشور منسجم و یکپارچه دارای برنامه بوده و در صورت خروج آمریکا از برجام برنامه وزارت دفاع نیز به موقع انجام می شود.

علی شمخانی/دبیر شورای عالی امنیت ملی

به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران اعلام می کنم، هر توافقی که اروپا و آمریکا در مورد آینده برجام وآینده برنامه هسته ای ایران برای دوره بعد از محدودیت پیش بینی شده در برجام بنمایند از نظر ما بی اعتبار بوده و فاقد ارزش است. به شما اطمینان میدهم که به طور قطع رویاهای آنها در مورد ایران تعبیر نخواهد شد.

رحمانی فضلی/ وزیر کشور

اگر آمریکایی ها در برجام بمانند همین مسیر را ادامه می‌دهیم و اگر از برجام خارج شوند قطعاً فکر دیگری می‌کنیم لذا ما برای همه شرایط آماده ایم.

ولی الله سیف/ رئیس بانک مرکزی

جای هیچ نگرانی از بابت خروج ترامپ از برجام وجود ندارد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار:9 اردیبهشت 97، کدخبر:  773192،www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین