پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۵۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
بیانات رهبرمعظم انقلاب در آخرین دیدار اعضای دوره چهارم خبرگان- طولانی‌ترین دوره این مجلس- عملا اولین سخنرانی ایشان در تحلیل انتخابات پر رمز و راز 7 اسفند بود و از آنجا که در آنها به موارد مهمی اشاره شده بود، در دو روز گذشته محور انواع واکنش‌ها در فضای مجازی بود؛ به ویژه که شرکت کنندگان در انتخابات، اعم از برنده و بازنده، برایشان مهم بود تا بدانند تحلیل عالی‌ترین مقام کشور درباره آن چیست.

شعارسال: صرف نظر از واکنش‌های گوناگون، بیانات ایشان 5 فراز مهم داشت که آن گونه که باید دیده نشد و در این مجال تلاش می‌کنیم بازخوانی کوتاهی از آنها داشته باشیم.

1- انتخابات پُرمعنا

رهبر انقلاب انتخابات 7 اسفند را «انتخابات بسیار پُرمعنا و مهمّ» می‌دانند و معتقدند «این حضور مردمی، خیلی معنادار است؛ مردم به‌معنای واقعی کلمه اعتماد خودشان را به نظام اسلامی نشان دادند و عملًا ثابت کردند. این یکی از نقاط مهم بود.»

2- دفاع از نظریه «انتخاب رهبر» در برابر نظریه«کشف و انتصاب»

یک نکته جالب در صحبتهای روز پنجشنبه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که از نظر فکری برای اهل فن دارای اهمیت است، این است که 3 بار صراحتا از عبارت «انتخاب رهبر» استفاده کردند. اهمیت این مساله به ویژه زمانی بیشتر می‌تواند درک شود که بدانیم ایشان به بار معنایی کلمات توجه دارند و مثلا اصرار دارند به جای دموکراسی از «مردمسالاری» و حتی بجای "توسعه" از "پیشرفت" استفاده کنند. توجه داشته باشیم که مدتهاست جریانی خاص در کشور در تبیین نظریه ولایت فقیه و مشروعیت آن، از «کشف و نصب رهبر» توسط اعضای خبرگان در مقابل «انتخاب رهبر» از سوی آنان استفاده می کند؛ هرچند در قانون اساسی هم همین «انتخاب رهبر» است که صراحتا به عهده خبرگان نهاده شده است:

« در انتخاب رهبر آینده، ملاحظه‌ی خدا را بکنید. احتمال اینکه این دوره‌ای که تازه شروع خواهد شد، مبتلا بشود به این آزمایش، احتمال کمی نیست؛ آن وقتی‌که بنا است رهبر انتخاب بشود، ملاحظات و رودربایستی‌ها را کنار بگذارند؛ خدا را در نظر بگیرند، وظایف را در نظر بگیرند، نیاز کشور را در نظر بگیرند؛ بر این اساس رهبر انتخاب بشود؛ مهم‌ترین وظیفه به نظر ما این است؛ مراقبت کنند.»

به نظر می‌رسد با توجه به این بیانات، دست کم برخی چهره‌ها که در تریبون‌های رسمی نظام سعی می‌کنند خود را به عنوان تئوریسین و ایدئولوگ نظام مطرح کنند، باید نسبت خود را با این موضع رهبر معظم انقلاب روشن کنند.

3- ضرورت اصلاح قانون برای حل مشکلات بررسی صلاحیت‌ها

نکته مهم دیگر بازتاب ردصلاحیت برخی چهره‌های مطرح حوزوی در انتخابات خبرگان است. رهبری معظم ضمن پرهیز دادن از تخریب شورای نگهبان، بر وجود ایراد در قانون بررسی صلاحیتها تاکید کرده و حتی با جزئیات به ایراد مطرح شده درباره دخالت عواملی خارج از مراجع چهارگانه در رد صلاحیت ها پرداختند. امری که به نظر می‌رسد مراکز قانونگذاری باید برای انتخابات بعدی با دقت مد نظر داشته باشند.

ایشان فرمودند: «.. شورای نگهبان درظرف بیست روز - همچنان‌که جناب آقای شاهرودی الان اشاره کردند - باید دوازده هزار پرونده را میدید. خب، این اشکال از قانون است؛ اگر این اشکال قانونی برطرف بشود، آن مشکلی که مترتّب بر این هست برطرف خواهد شد. ما چرا باید آن اشکال قانونی را به‌پای شورای نگهبان بنویسیم؟»

به گفته رهبر انقلاب، «اگر میخواهید شورای نگهبان فرصت احراز داشته باشد، باید قانون را اصلاح کنید؛ قانون باید اصلاح بشود - قبلاً هم این را ما مکرّر گفته‌ایم؛ حالا افراد در فکر هستند، شاید ان‌شاءالله بتوانند؛ البتّه ما سیاستهای کلّی انتخابات را مطرح کردیم و فرستادیم برای مجمع تشخیص؛ آنجا هم بررسی کردند؛ [اگر] حالا براساس آنها یک کار درستی انجام بگیرد بحثی نیست - امّا با این قانونی که فعلاً وجود دارد، وضع همین است؛ شورای نگهبان چاره‌ای ندارد؛ نمیتواند کسی را که شرایط او را احراز نکرده تأیید بکند؛ باید احراز بکند.

شما میگویید که قانون این چهار منبع را گفته؛ خیلی خوب - البتّه همین هم محلّ بحث است - فرض کنیم که این منابع را برای [کسب] اطّلاعات ذکر کرده باشد. اگر جنابعالی که مسئول هستید، از یک طریقی علم پیدا کردید و فهمیدید که این شخص صالح نیست، میتوانید تأیید کنید؟ نمیتوانید تأیید کنید؛ پیش خدای متعال جواب ندارید. »

با این وصف می‌توان گفت انتخابات اخیر صرف نظر از نتایج آن، این برکت و پیامد خیر را به بار آورده است که نه تنها باب نقد به ساز و کارهای سنتی انتخابات گشوده شده است، بلکه اصلاح و بهینه سازی آن مورد اقبال عمومی و تخصصی حتی در رئوس حاکمیت قرار گرفته است.

در این مرحله آنچه اهمیت دارد، طرح نظرات اصلاحی و پیشنهادهای سازنده حقوقی به گونه و ترتیبی است که با کمترین حساسیت و هزینه، در جهت پاسداشت و تضمین حق انتخاب مردم و جلوگیری از مداخلات عیرقانونی برخی نهادها و مراجع و در عین حال ورود باصلاحیت‌ترین افراد به مراکز قانونی نظام، اقدام شود.

4- خسارت بار خواندن غیبت آیات یزدی و مصباح

شاید پرواکنش‌ترین بخش بیانات رهبر انقلاب در دیدار خبرگان، فرازی بود که به رای نیاوردن آیت‌الله یزدی، رئیس کنونی مجلس خبرگان و فقیه شورای نگهبان و نیز آیت‌الله مصباح یزدی اشاره کردند.

آیت‌الله خامنه‌ای در بیانات خود اظهار کردند: «بعضی هستند که مجلس خبرگان از حضور آنها بهره‌مند میشود، نه آنها از حضور در مجلس خبرگان. امثال جناب آقای یزدی یا جناب آقای مصباح، کسانی هستند که وقتی در مجلس خبرگان حضور داشته باشند، مجلس وزانت بیشتری پیدا میکند. نبودن اینها در مجلس خبرگان، به اینها هیچ‌گونه ضرری نمیزند. بله، برای مجلس خبرگان نبودن اینها خسارت است.»

این جملات، از یک سو باعث ذوق زدگی حامیان این دو بزرگوار در رسانه‌های خودشان شد .از سوی دیگر برخی در شبکه های اجتماعی و سایتهای خارج از کشور از به کار بردن واژه خسارت درباره نتیجه رای مردم برآشفتند.

اما نکته ای که این هر دو گروه آن را ندیدند، آن بود که رهبر انقلاب با وجود نظرشان در باره برخی چهره ها ، تنها میزان برای انتخاب افراد را رای مردم می دانند . همان رایی که می تواند افراد شناخته شده را نیز از حضور در مجلس خبرگان باز دارد.

5- مبل‌های 40 سال پیش تولیت آستان قدس

نکته دیگر، روایت رهبر انقلاب از مرحوم واعظ طبسی بود، مردی که بسیاری از مردم ایران به دلیل مدیریت او بر یکی از داراترین مراکز کشور، او را صاحب ثروت نجومی و افسانه‌ای تلقی می‌کردند. اما آیت‌الله خامنه‌ای اظهار کردند که آن مرحوم هنوز از مبل‌های 40 سال قبل- زمانی که کسی در خانه اش مبل نداشت- استفاده می‌کرد.

«...زندگی این مرد مؤمن و بزرگوار در طول این دوران مسئولیّت، تغییر پیدا نکرد؛ ایشان در همان خانه‌ای از دنیا رفت که ما قبل از انقلاب بارهاوبارها به آن خانه رفته بودیم؛ در همان خانه و با همان اثاث زندگی. آن روزی که ماها نشستن روی مبل را بلد نبودیم، ایشان در خانه‌اش مبل داشت؛ همان مبل ۴۰ سال، ۴۵ سال قبل، امروز هم در خانه‌ی ایشان است و از همانها استفاده میکردند. زندگی خودش را توسعه نداد، وضع اشرافی به خود نگرفت. خب اینها در مردم اثر میگذارد؛ بااینکه علیه ایشان تبلیغات هم زیاد میکردند، لکن دیدید مردم مشهد چه بدرقه‌ای کردند از این انسان. تشییع جنازه‌ی مرحوم آقای طبسی و نماز [بر] ایشان، مثل بزرگ‌ترین راه‌پیمایی‌هایی بود که در مشهد انجام گرفته بود که ما دیدیم؛ آن صحن باعظمت، مملوّ از جمعیّت [بود] و همه هم مردم مشهد -اوقات زوّاری [هم] نبود که بگوییم زوّار آمده بودند؛ نه، مردم مشهد بودند- آمدند قدردانی کردند؛ قدرشناسی کردند. »

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 23اسفند1394، کدخبر: 518775: www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین