پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۶۷۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۵۰
وقتی خبر رسید که رییسی به استقبال روحانی نرفته است کسی تعجب نکرد. رییسی البته بهانه‌ای برای ندیدن روحانی نداشت. گویا علم‌الهدی بهانه‌ای هم نداشت و فقط دلش نخواست که به دیدار رئیس جمهور ایران برود. برخوردی شاید کم سابقه در تاریخ سی و نه ساله جمهوری اسلامی ایران.
شعارسال: وقتی حسن روحانی به استان خراسان رضوی سفر کرد، همه منتظر بودند ببینند برخورد دو رقیب قدیمی انتخابات، یک سال بعد از انتخابات پر ماجرای 96، چگونه است. بسیاری از مردم تصویر دیدارهای صمیمی نامزدهای انتخابات قبلی را در کنار هم دیده بودند. با این حال همان لحظاتی که خبر سفر رییس جمهور به استان خراسان رضوی مخابره شد، تصاویری منتشر شد که نشان می داد سیدابراهیم رئیسی به بازدید نمایشگاه کتاب تهران رفته است.

خروج از دولت در سایه

ابراهیم رئیسی البته بعد از انتخابات از قامت یک رئیس ساده حرم امام هشتم بیرون آمده است و بدل به چهره‌ای فعال در عرصه‌های مختلف شده است. دیدار رئیسی با رئیس جمهور تاتارستان، سفیر آلمان و به خصوص سفیر نروژ، خبرساز شد. به خصوص وقتی رئیسی از سیاست‌های اقتصادی ایران بعد از خروج آمریکا از برجام گفت و نشان داد که خود را حداقل در جایگاه رئیس جمهور همچنان تعریف می‌کند و رسانه‌های اصولگرا هم به این امر دامن می‌زنند. چنانچه فیلم های تبلیغاتی سفر او به مناطق زلزله‌زده کرمانشاه با موسیقی و افکت‌های سینمایی در شبکه‌های مجازی اصولگرا دست به دست می‌شد. در حالی که پیش از این ساخت چنین ویدئوهایی برای مسئولانی در اندازه رییسی در این پایگاه‌های خبری سابقه نداشته است.

حامیان رییسی حتی پا را از یک رئیس جمهور بالقوه بودن هم فراتر گذاشته اند. در زمان سفر زائران اربعین به عراق، سایت‌های خبری نزدیک به رئیسی مدعی شدند که وی در تماس با ظریف، درباره رسیدگی به مشکلات زائران افغانستان و پاکستان هشدار داده است. در همین زمان البته رئیسی دفاتر استانی آستان قدس را در سراسر کشور افتتاح کرده است تا ارتباط او با شهرهای دور و نزدیک، منسجم تر و توانمندتر شود.

گرچه برنامه‌های سخنرانی و دعای او همچنان در مشهد برگزار می‌شود اما رئیسی حالا قامتی بلندتر برای خود تصور کرده است و هم در عرصه سیاسی، هم در عرصه دیپلماسی و حتی در عرصه اقتصادی سعی دارد مسیری متفاوت از مسیر پیشنهادی دولت را به مردم ارائه کند. اصرار رئیسی و اطرافیان آن برای تاسیس یک صندوق مالی اعتباری با شعار بانکداری بدون ربا در حالی که تجربه تاسیس ده‌ها موسسه مشابه در مشهد وجود دارد، بارزترین نمونه تقابل اندیشه‌های رئیسی و روحانی است.

ناراحتی او البته از روحانی هم هنوز پابرجاست. لااقل بعد از انتخابات روحانی پیام تسلیتی برای رئیسی فرستاد اما رئیسی هنوز روی همان پاشنه خط و نشان کشیدن ایستاده است. همین چند روز پیش بود که در جمع دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت خدا نگذرد از آن کسی که این شبهه ها را در ذهن‌ها ایجاد کرده است. مالیات آستان قدس تا 35 سال به امر امام (ره) بود که آستان قدس رضوی و شرکت‌های تابعه از مالیات معاف خواهند بود.

مشهد ایالت خودمختار اصولگرایان!

همین بود که وقتی خبر رسید که رییسی به استقبال روحانی نرفته است کسی تعجب نکرد. ده درویش در گلیمی بخسبند و دو پادشاه در اقلیمی نگنجند. رییسی البته بهانه‌ای برای ندیدن روحانی نداشت. گویا علم‌الهدی بهانه‌ای هم نداشت و فقط دلش نخواست که به دیدار رئیس جمهور ایران برود. برخوردی شاید کم سابقه در تاریخ سی و نه ساله جمهوری اسلامی ایران. گویا در دولت اصلاحات هم حجت‌الاسلام حسنی امام جمعه ارومیه به استقبال خاتمی نرفته بود.

در دیدگاه بسیاری واقعا خراسان ایالتی خودمختار است که نه تنها کسی از تهران نمی تواند برای آن تعیین تکلیف کند، که حتی خود مردم مشهد هم حق دخالت و رای دادن به افرادی غیر از افراد مد نظر گروه‌های سیاسی خاص را نخواهند داشت. برخوردهای صورت گرفته با اعضای شورای پنجم مشهد که برای اولین بار کاملا دست اصلاح‌طلبان بوده است گویای این نگاه است.

اوج این نگاه اما جایی بود که پرویز فتاح، در حاشیه سفر روحانی به مشهد، از موفقیت‌های روحانی گفت و به یاران خود چنین طعنه زد: دنبال فرصتی بودم که این حرف دلم را بزنم، ممکن است خوشایند نباشد اما باید براساس اعتقادات خودمان حرف بزنیم. آقای روحانی شعار رفع فقر را دادند، می‌خواهم منصفانه در کنار مضجع رضوی اعلام کنم که به این شعارشان عمل کردند.

به این ترتیب دورانی در نظام جمهوری اسلامی آغاز شده است که موفقیت دولت در مبارزه با فقر، مورد خوشایند عده‌ای نیست. دولت خوشایند عده‌ای نیست و آن عده، البته در مراکز حساس قدرت حضور دارند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی رویداد24 ، تاریخ انتشار: 18 ارديبهشت 1397 ، کدخبر: 122568 ، www.rouydad24.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۹
0
0
این اختلاف ها به نفع کشور نیست , این هارا باید کنار بگذاریم
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین