پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۰۱۸
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۴
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 57درصدی طرح انتقال آب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به دریاچه ارومیه گفت: با بهره‌برداری از این طرح در اواخر سال‌جاری مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه در فصل‌های گرم کنترل می‌شود.

شعار سال: رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت فیزیکی 57درصدی طرح انتقال آب تصفیه خانه فاضلاب ارومیه به دریاچه ارومیه گفت: با بهره‌برداری از این طرح در اواخر سال‌جاری مشکل تبخیر آب دریاچه ارومیه در فصل‌های گرم کنترل می‌شود.

فرهاد سرخوش در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر اینکه تراز دریاچه ارومیه در فصل گرما بیش از 70سانتی‌متر کاهش می‌یابد، افزود: اجرای این طرح سالانه 52میلیون مترمکعب آب‌تصفیه‌خانه فاضلاب ارومیه را به پیکره دریاچه ارومیه منتقل می‌کند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 240میلیارد ریال برای اجرای این طرح هزینهشده است، تصریح کرد: طول این خط انتقال 11کیلومتر بوده و 110میلیارد ریال دیگر برای اتمام آن اعتبار نیاز است.

به گفته سرخوش، طرح خط انتقال آب از تصفیه‌خانه فاضلاب به دریاچه ارومیه مشکل تأمین اعتبار ندارد و همزمان با فاز سوم این تصفیه خانه در 22بهمن سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با تأکید بر اینکه این ستاد نقش هماهنگی در اجرای طرح‌های احیای نگین آبی آذربایجان را دارد، اضافه کرد: اعتبار اختصاص‌یافته به این ستاد برای اتمام طرح‌های احیای دریاچه در اختیار دستگاه‌های اجرایی دخیل ازجمله شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهادکشاورزی، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری قرار می‌گیرد.

سرخوش افزود: ستاد احیای دریاچه ارومیه طرح‌های متعددی نظیر لایروبی رودخانه‌ها، انتقال پساب تصفیه‌شده فاضلاب به دریاچه، ساماندهی سردهنه‌های رودخانه‌ها، انسداد یک‌هزار و 200چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در 6هزار و 200هکتار از اراضی کشاورزی را در دستور کار قرار داده و برخی از این طرح‌ها در ورود آب به دریاچه مفید بوده است.

نه وزارت جهادکشاورزی به تعهدات خود عمل کرده نه وزارت نیرو

بی‌توجهی دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه، صدای عیسی کلانتری، دبیرکارگروه و مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه را هم درآورد. او با انتقاد از عملکرد واحدهای مختلف که با مسئله احیاسازی دریاچه ارومیه در ارتباط هستند، گفت: مشکل اصلی دریاچه ارومیه این است که زیرمجموعه دستگاه‌های اجرایی در استان‌ها تصمیمی را که دولت اتخاذ می‌کند، قبول ندارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، کلانتری در پانزدهمین جلسه کمیته راهبردی ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: وزارت جهادکشاورزی به‌خصوص جهادکشاورزی آذربایجان غربی اصلا به تعهدات خود درباره دریاچه ارومیه عمل نکرده است. ازجمله جهادکشاورزی آذربایجان غربی برخلاف مصوبه هیأت دولت طی 3سال 24هزار هکتار به مساحت زیرکشت در حوضه دریاچه ارومیه افزوده است که با احتساب 10هزار مترمکعب آب مصرفی در هر هکتار، در پایان این 3سال ۲۴۰میلیون مترمکعب افزایش مصرف آب در حوزه آبریز دریاچه ارومیه وجود داشته است.

به گزارش همشهری، بنا به نقشه راه و برنامه عملیاتی احیای دریاچه ارومیه که ذیل 6بسته در 9اردیبهشت 93تصویب و با امضای رئیس‌جمهور به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد وظایفی برای دستگاه‌های مرتبط با احیای دریاچه ارومیه تعیین شده و این دستگاه‌ها مکلف به اجرای این وظایف طی 2سال بودند. ازجمله ذیل بسته اول نقشه راه تحت عنوان «کنترل و کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی»، 2راهکار«کاهش 40درصدی حقابه آب‌های سطحی و زیرزمینی از طریق خرید توسط وزارت نیرو در مدت 2سال»‌ و «تهیه و اجرای برنامه‌های افزایش بهره‌وری از 60درصد آب باقیمانده در بخش کشاورزی توسط وزارت جهادکشاورزی»‌ تعریف شده بود که تا به امروز وزارت نیرو و جهادکشاورزی آن را اجرا نکرده‌اند.

وزارت نیرو حقابه دریاچه را رها نمی‌کند

کلانتری درباره مسئله رهاسازی مازاد آب سدها هم گفت: مسئله رهاسازی مازاد آب سدها در زمان حمید چیت‌چیان - وزیر نیروی دولت یازدهم - تصویب و قرار شد اگر آب سدها در حوزه آبریز از یک میزان بیشتر شد در اختیار دریاچه قرار گیرد؛ اما از ابتدای سال تا‌کنون 3بار با وزیر نیرو مکاتبه کرده‌ام و با آنکه هر‌ماه هم با مسئولان وزارت نیرو جلسه داریم اما زیرمجموعه وزیر نیرو به ما جواب نمی‌دهند. دلیل آنها این است که شاید در تابستان درجه حرارت ارومیه ۵۰ درجه شود و آب بیشتری تبخیر شود؛ بنابراین ما نمی‌توانیم آب سدها را در اختیار دریاچه قرار دهیم.

راه‌اندازی کارخانه چغندرقند

کلانتری با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفته شد که سطح زیرکشت چغندر افزایش پیدا نکند، اما وزارت صنعت، معدن و تجارت یک کارخانه قند را از مشهد به حوضه دریاچه ارومیه آورد که این مسئله به‌طور واضح با مصوبه هیأت وزیران در تناقض است. رئیس سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: با این وضعیت نمی‌توان تصمیم گرفت و راهکارهای مصوب احیای دریاچه را اجرایی کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 19 اردیبهشت 97، کدمطلب:15410، www.newspaper.hamshahri.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین