پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۴۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۳
جمعی از نمایندگان مجلس روز جهارشنبه توافق برجام و پرچم آمریکا را در صحن علنی آتش زدند.

شعار سال: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز سه شنبه ساعت ۲۲/۳۰ به وقت ایران در سخنرانی خروج آمریکا از توافق برجام را اعلام کرد.

دستور ترامپ برای خروج کشورش از برجام در همان زمان ابتدایی با انتقاد بسیاری از سوی مقامات کشورهای مختلف از جمله سران کشورهای اروپایی روبه رو شد و در داخل کشورمان نیز حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بلافاصله درباره خروج آمریکا از برجام اظهارنظر کرد.

صبح روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در حالی که رسانه های داخلی و خارجی تیتر یک خود را به موضوع برجام اختصاص داده بودند، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس با به آتش کشاندن توافق برجام و پرچم آمریکا موج جدیدی را در فضای رسانه ای داخلی و حتی خارجی ایجاد کردند.

روز چهارشنبه بعد از قرائت گزارش دستور مجلس و تلاوت آیات و قبل از آغاز نطق رئیس مجلس شورای اسلامی تعدادی از نمایندگان با حضور در جایگاه هیئت رئیسه شعار مرگ بر آمریکا را فریاد زدند.

واکنش نمایندگان به نقض توافق برجام از سوی آمریکا در حالی در مجلس ادامه داشت که ذوالنور عضو فراکسیون نمایندگان ولایی و رئیس کمیته هسته ای مجلس به همراه تعدادی دیگر از نمایندگان با فریاد مرگ بر آمریکا پرچم این کشور و برجام را آتش زدند.

آتش زدن توافق برجام و پرچم در حالی در مجلس رخ داد که در حال انجام این اقدام لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خطاب به کوهکن یکی از کسانی که در حال آتش زدن پرچم آمریکا بود، گفت مراقب باشید مجلس را آتش نزنید.

اقدامی که چندتن از نمایندگان اصولگرای مجلس در به آتش زدن پرچم آمریکا انجام دادند پس از سکوت چند ساعته همکاران آنها در مجلس با واکنش های مختلفی روبه رو شد.

کدام نمایندگان پرچم آمریکا را آتش زدند؟

محتبی ذوالنور: وی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و از حامیان جبهه پایداری در مجلس محسوب می شود.ذوالنور رئیس کمیته هسته ای مجلس است اما همواره نسبت به برجام مواضع تندی را اتخاذ کرده است.ذوالنور شروع کننده ماجرای آتش زدن پرچم آمریکا و توافق برجام در مجلس بود.

محسن کوهکن:وی نماینده مردم لنجان در مجلس و از چهره های اصولگرا و نزدیک به طیف لاریجانی در مجلس است از این رو حضور وی در جمع آتش زنندگان پرچم آمریکا در مجلس قابل تعجب بود.همراهی کوهکن با برخی از نمایندگان در آتش زدن پرچم آمریکا و‌ توافق برجام حتی با واکنش علی لاریجانی نسبت به وی همراه بود.

احد آزادیخواه: وی از نمایندکان اصولگرای مجلس و سخنگوی کمیسیون فرهنگی است، آزادیخواه از جمله کسانی است که مخالف توافق برجام بوده است.

حسینعلی حاجی دلیگانی:وی که نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی است از مخالفان و‌ منتقدان اصلی دولت روحانی و توافق برجام محسوب می شود و همواره در مجلس نظرات متعددی را در مخالفت با دولت یازدهم و‌ دوازدهم مطرح کرده است.

نمایندگان دیگری همچون سیدمحمدجواد ابطحی، جبارکوچکی نژاد،عباس گودرزی، حسینعلی شهریاری و موسوی لارگانی که همگی از اصولگریان منتسب به جریان افراطی هستند در جریان آتش زدن پرچم آمریکا دوستان همفکر خود را همراهی کردند.

بعد از اقدام جمعی از نمایندگان مجلس به آتش زدن پرچم آمریکا و توافق برجام در مجلس سکوت چند ساعته در بین سایر نمایندگان برقرار شد اما بعد از گذشت از این سکوت برخی از نمایندگان و چهره های سیاسی کشورمان به این رفتار نمایندگان واکنش نشان دادند.

*علی مطهری نماینده مردم تهران آتش زدن پرچم آمریکا در صحن علنی امروز مجلس را رفتاری «بد» توصیف کرد و افزود:‌ این اقدام کار درستی نبود. در گزارشی که شب گذشته منتشر شد اعلام شد دو سوم مردم آمریکا با این اقدام ترامپ مخالف هستند. بعد ما با آتش زدن پرچم در مجلس در حقیقت مردم آمریکا را در برابر خودمان قرار می‌دهیم.

نایب رییس مجلس ابراز تاسف کرد: این اقدام ناگهانی برخی نمایندگان مجلس کار عاقلانه‌ای نبود و نمی‌شد هیچ واکنشی به این رفتار ناگهانی نشان داد.

مطهری در ادامه پاره کردن برجام را هم کار خوبی ندانست و افزود: هر چند که کاغذی تحت عنوان برجام در مجلس پاره شد اما مهم‌تر از آن آتش زدن پرچم آمریکا بود که کار خوبی نبود.

*صادق زیباکلاماستاد دانشگاه و فعال سیاسی نیز در واکنش به آتش‌زدن پرچم آمریکا در توییتر خود نوشته که این اقدام «نمایندگان انقلابی» در مجلس مشخص کرد که ترامپ «خیلی هم بیراه نمی‌گوید

به باور وی، این اقدام همچنین «گوشه‌ای از فرهنگ و تمدن غنی برخی از ایرانیان را به نمایش گذاشت

*علیرضا رحیمیدیگر نماینده مجلس نیز در توییتر خود نوشته که آتش‌زدن پرچم کشورها «در فرهنگ اسلامی هیچ جایی ندارد و در منطق سیاسی و نگاه عقلانی هم مردود است

به نوشته وی با خروج آمریکا از برجام «احساس شعف عده‌ای برای تسویه حساب سیاسی با روحانی و ظریف، آتش به اختیارشان را به سطح آتشبازی در صحن مجلس کشانده است

*مجله دیلی‌میلنیز در واکنش به آتش زدن پرچم آمریکا در مجلس در صفحه نخست خود نوشت : اینهایی که پرچم ما را وسط مجلس آتش می کشند ترامپ را به عدم صلاحیت روانی متهم می کنند.

حال با توجه به اقدامی که برخی از نمایندگان مجلس خلاف عرف و رویه بین الملی در آتش زدن پرچم و یک توافق بین المللی انجام دادند بدون شک متهم کردن ایران به عدم رعایت مقررات جهانی امتیاز جدیدی را برای ترامپ و همفکرانش ایجاد خواهد کرد تا باردیگر ایران را مورد اتهامات فراوان قرار دهد.

کاش نمایندگان مجلس به قول ناصرخسرو که می گوید:بی خرد گرچه رها باشد در بند بود/با خرد گرجه بود بسته چنان دان که رهاست،کمی معقول تر به کاری که انجام داده بودند فکر می کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت خبر فوری، تاریخ 21 اردیبهشت 97، کد مطلب: 374571: www.khabarfoori.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین