پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۷۷۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۵
بن بست اعتبارات وزارت بهداشت در برابر هزینه‌های میلیاردی دارو‌های بیماران «اس ام ای» سبب شده است تا والدین این بیماران خود را به آب و آتش بزنند.

شعارسال: بن بست اعتبارات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برابر هزینه‌های میلیاردی دارو‌های بیماران «اس ام ای» سبب شده است تا والدین این بیماران خود را به آب و آتش بزنند تا شاید راهی برای روند درمان باز شود، اما در این میان فقط دست خیرین سلامت است که می‌تواند امید را برای این بیماران زنده نگهدارد.

تیارام پولادی یکی از مبتلایان به بیماری ژنتیکی نادر SMA است که برایش مشکلات جسمی و حرکتی به همراه داشته است و حال والدینش باید هزینه درمانی ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دلاری را فراهم کنند تا آمپول‌های مورد نیاز به او تزریق شود.

بیماری SMA با تحلیل نورن‌های حرکتی نخاع، سبب ضعف عضلانی می‌شود، در این بیماری سلول‌های عصبی که حرکات عضلات پروگزیمال ارادی را برای تحرک کنترل می‌کنند تخریب می‌شود و ممکن است از دوره داخل رحمی یا هر زمانی پس از آن ایجاد شود و سیر سریع یا آهسته داشته باشد.

هر چه بیماری زودتر شروع شده باشد سیر پیشرفت آن سریع‌تر است؛ شیرخوارانی که در زمان تولد مبتلا باشند دچار فلج اندام ها، فلج ناحیه حلق، نارسائی تنفسی و نهایتا مرگ می‌شوند.

محمد پرهام طاهری ۸ ماهه یکی دیگر از مبتلایان به SMA است، پویش های مختلف با حضور هنرمندان برای تامین هزینه‌های درمان تشکیل شده است، اما هنوز کمک‌هایی برای درمان او کافی نیست، پدر پرهام معتقد است دارو‌های خارجی موجود شرایط او را بهبود بخشیده، اما حالا که دارو وارد نمی‌شود فرصت زنده ماندن از فرزندش گرفته شده است.

ایرج حریرچی سخنگو و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به گران بودن قیمت داروی بیماران SMA می‌گوید: با والدین و خانواده‌های بیمارانی که مبتلا به SMA هستند، احساس همدردی می‌کنیم، اما گاهی مجبور به اتخاذ تصمیمات سخت هستیم.

وی می‌افزاید: برخی مواقع دسترسی به دارو‌ها دچار نوسان می‌شود، اما این به معنای کمبود دارو در کشور نیست؛ دارو‌های خارجی به دلیل نوع بسته بندی، تبلیغات گسترده و قضاوت و باور مردم، طرفدار بیشتری دارند، اما این موضوع، به این معنی نیست که کیفیت دارو‌های داخلی پایین است؛ در این زمینه دارو‌های تولید داخل که مورد تایید وزارت بهداشت است، کیفیت قابل قبولی دارند.

عبدالمجید چراغعلی مشاور اجرایی و سیاستگذاری سازمان غذا و دارو در مصاحبه با خبرنگار  می‌گوید: در همه دنیا، بیماران نادری که دارو‌های گران دارند تحت حمایت انجمن‌های مردم نهاد و خیریه‌ها هستند، برای نظام بهداشتی کشور ما تامین این دارو‌ها بسیار دشوار است.

وی می‌افزاید: شرکت داروسازی که این دارو را در اروپا تولید می‌کند سالانه حدود ۴ میلیارد تومان برای هر بیمار هزینه به بار می‌آورد، این در حالیست که اثر بخشی دارو هم با ابهاماتی همراه است و برخی معتقدند این دارو با این هزینه بالا به مقدار کمی شرایط بیمار را بهبود می‌بخشد.

حالا خانواده‌های مبتلایان به این بیماری تنها چشم امیدشان به خیرین حوزه سلامت است تا شاید با ادامه تامین هزینه دارو‌ها بتوانند درب‌های درمان را روی فرزند خود بگشایند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صداوسیما، تاریخ انتشار: 22اردیبهشت1397 ، کدخبر: 2125847: www.iribnews.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Norway
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
0
0
چرا باید اینقدر در این زمینه ها به خیرین تکیه داشته باشیم؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین