شعار سال: علی زرافشان در
مراسم انعقاد تفاهم نامه معاونت آموزش متوسطه با دانشگاه فنی و حرفهای با بیان
اینکه آمارهای وزارت کار نشان میدهد سرمایه گذاری در مقاطع پایینتر از دیپلم به
نحوی که منجر به شغل شود اثربخشتر است گفت: اکنون ۷۵
درصد شاغلین دارای مدرک دیپلماند و تنها ۲۵
درصد دارای مدرک دانشگاهی هستند.
وی افزود: در برنامه ششم، توسعه کمی و کیفی آموزش های مهارتی به عنوان
یک تکلیف قانونی مورد تاکید قرار گرفته و بر این اساس باید ۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه در دو شاخه فنی و کاردانش
مشغول به تحصیل شوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در قوانین
توسعه، آموزشهای کیفی نیز مورد توجه قرار گرفته است گفت: در برنامه ششم بندهای
متعددی در این خصوص وجود دارد. امروز بر اساس قانون برنامه پنجم و ششم توسعه تاکید
شده است که وزارت علوم باید موضوع کاردانی پیوسته را دنبال کند و هنرستانی ها طی
دوره پنج ساله مدرک کاردانی دریافت کرده و وارد کار شوند.
زرافشان افزود: فضای خوبی در این زمینه وجود دارد. در
شورای پذیرش دانشجو نیز بحث کاردانی پیوسته را برای کنکور ۹۸ پیشنهاد کردیم و زمینه خوبی وجود دارد
که دانش آموزان از سال ۹۸ به
بعد در یک برنامه ۵
ساله تحصیل کنند.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه مشترکی با دانشگاه فنی و حرفهای گفت:
امید است ظرف یکسالی که فرصت داریم برنامههای درسی را بازنگری کنیم و با مساعدت
دانشگاه این زمینه را فراهم کنیم. باید در سطح ستاد و مدیران استانی نیز همکاری
نزدیکی وجود داشته باشد تا کاردانی پیوسته را اجرا کنیم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه درسی،
اجرای دوره کاردانی پیوسته و اجرای دورههای تربیت هنرآموز از جمله محورهای تفاهم
نامه با دانشگاه فنی و حرفهای هستند گفت: طبق مصوبه شورای پذیرش دانشجو در کنکور ۹۷ فارغالتحصیلان فنی میتوانند بدون
آزمون وارد دانشگاه فنی شوند و برای سال ۹۸ هم اینگونه خواهد بود و استمرار مییابد.
وی افزود: ظرفیت های خوبی در دانشگاه فنی و حرفهای وجود دارد. از جمله
این ظرفیت ها،تربیت نیروی انسانی
در آموزش و پرورش است. امسال ۱۵
هزار ردیف استخدامی داریم و امید است از ظرفیت دانشگاه برای تربیت هنرآموز استفاده
کنیم. این تفاهم نامه را به فال نیک میگیریم.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بندهای این تفاهم نامه تاسیس هنرستانهای همجوار دانشگاه است گفت: اکثر بندهای این تفاهم نامه مربوط به دانش آموزان است و فقط یک بند آن به تربیت استادکار و هنرآموز برمیگردد. این همکاری پیوند آموزشهای هنرستانی و دانشگاهی را به دنبال دارد و میتواند الگویی برای سایر بخش ها باشد.
به گفته زرافشان انعقاد این تفاهم نامه
با اجرای مصوبه مجلس در تشکیل شورای سیاست گذاری آموزش های مهارتی همزمان شده و
قرار است این شورا زیر نظر معاون اول رئیس جمهور تشکیل شود. مصوبات این شورا لازم
الاجراست. اکنون آیین نامه این شورا تنظیم و برای نظرخواهی به دستگاه ها ارسال شده
است.
صالحی عمران، رئیس دانشگاه فنی و حرفهای نیز در این مراسم با بیان
اینکهدانشگاه فنی و حرفهای
از بزرگترین دانشگاههاست که بالغ بر ۲۰۰هزار
دانشجو، ۱۲۰۰ کارگاه و ۱۷۰دانشکده دارد اظهار کرد: توانمندسازی نیروی انسانی از
ضرورت های فعلی کشور است.
وی افزود: توانمندی
مهارتی میتواند به توسعه اقتصادی و سیاسی و اجتماعی کشور بیانجامد و حتی قشر
محروم را با آموزش های مهارتی به جامعه برگرداند. کار خود را امتداد کار آموزش و
پرورش میدانیم و آموزش عالی پیشرو ارائه آموزشهای مهارتی پیشرفته است.
صالحی عمران با اشاره به اینکه نیازمند برقراری ارتباط عملی با آموزش و
پرورش بودیم و بلافاصله تیمهای مشترکی تشکیل دادیم و امروز نیز تفاهم نامه ای
منعقد میشود گفت: یکی از محورهای تفاهم نامه تربیت کادر فنی و استادکاران است
زیرا تربیت مربی و هنرآموز از شروط آموزشهای مهارتی است. البته مولفه های بسیاری
در آموزشهای مهارتی موثرند و باید روی تکتک آنها برنامه ریزی کرد.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای اضافه کرد: آمادهایم با سایر بخهای دولتی
و خصوصی که به تکنیسین نیاز دارند همکاری و این نیاز را مرتفع کنیم. نباید در اتاق
در بسته محتوای درسی را بنویسیم بلکه آنها باید به سمت ما بیایند. محتوای دروس در
دانشگاه فنی و حرفه ای منعطف است.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ 22 اردیبهشت 97، کد مطلب: 97022211651: www.isna.ir
ا.ف75