پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۸۳۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶
نکته قابل توجه این است که برخی رسانه‌ها مدعی شدند صدر برای پیروزی در انتخابات از احساسات ضدایرانی در عراق استفاده کرده است. نتایج انتخابات اخیر عراق، واقعیت‌های جدیدی به سپهر سیاسی عراق افزوده است.

شعار سال: انتخابات پارلمانی عراق در ۲۲ اردیبهشت برگزار شد. این انتخابات از دو لحاظ مهم بود: نخست انکه برای اولین بار پس از شکست داعش در عراق، انتخاباتی انجام می‌شود. دوم: نتیجه این انتخابات، برای رقابت بین گروه‌های سیاسی عراقی و نیز کشور‌های منطقه‌ای و بین المللی تعیین‌کننده خواهد بود.

یکی از پیامد‌های مهم انتخابات اخیر عراق، بازگشت قدرتمندانه مقتدی صدر به سیاست در عراق است. مواضع گذشته این روحانی ملی‌گرا، باعث شده رسانه‌ها، پیشتازی او در انتخابات را ضربه‌ای به نفوذ ایران و آمریکا بدانند.

رویترز دلیل بازگشت صدر را اینگونه توصیف کرد: "صدر تنها رهبر روحانی عراقی است که هم ایران و هم آمریکا را به چالش کشید. محاسبه‌ای که ظاهرا او را محبوب میلیون‌ها شیعی فقیر کرده است. فقیرانی که احساس کردند از روابط نزدیک دولت‌شان با تهران و واشینگتن سودی نبرده‌اند. پیروزی این روحانی ملی‌گرا در انتخابات، ضربه‌ای به ایران وارد کرد".

به گفته این خبرگزاری، پیروزی صدر در انتخابات، بازگشت قابل توجهی برای او رقم زده است. او برای سال‌ها توسط رقبای تحت حمایت ایران، به حاشیه رانده شده بود. صدر ضمن فاصله گرفتن از ایران، روابطش را با شیعیان و سنی‌های به حاشیه رانده‌شده عراق و همچنین همسایگان سنی عراق بهبود بخشید.

صدر ۴۴ ساله، نخست‌وزیر نخواهد شد، اما پیروزی قاطعش در انتخابات، او را در جایگاه تعیین‌کننده نخست‌وزیر قرار خواهد داد. البته کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان، این امر را تضمین نخواهد کرد. سایر گروه‌های پیروز هم باید درباره نامزد معرفی‌شده از سوی صدر موافقت کنند.

مقامات دولت عراق و آمریکا برای مدت طولانی، صدر را به عنوان یک فرد مستقل و تک‌رو توصیف کرده‌اند. با این حال، صدر برای انتخابات اخیر با کمونیست‌ها هم ائتلاف کرد. یک دیپلمات غربی که در هنگام تاسیس ائتلاف مزبور، با صدر در ویلایش در نجف دیدار کرده، او را یک فرد عملگرا توصیف کرده است.

صدر که زمانی با نیرو‌های اشغالگر آمریکایی در عراق مبارزه کرده، خود را به عنوان یک ملی‌گرای سازش‌ناپذیر معرفی کرده است. ظاهرا تصویر او به عنوان یک وطن‌دوست، بر رأی‌دهندگان در انتخابات اخیر عراق تاثیر گذاشته است.

مواضع و تحرکات گذشته صدر باعث شده، به بازگشت او به قدرت از منظر تاثیرگذاری بر نفوذ ایران و آمربکا در عراق نگریسته شود. روزنامه وال‌ستریت ژورنال، ضمن پوپولیست خواندن صدر، نوشت: " به نظر می‌رسد که رأی‌دهندگان عراقی، با حمایت از صدر، ایران و آمریکا را نپذیرفتند".

شعار‌های طرفداران صدر پس از اعلام نتایج انتخابات و نیز ماهیت ائتلاف انتخاباتی او، نشان دهنده شروع مرحله‌ای جدید برای نفوذ ایران در عراق است.

روزنامه گاردین نیز انتخابات عراق را "غافلگیرکننده" توصیف کرد که ممکن است برای ایران یک "نقطه عطف" باشد.

تحلیل‌های رسانه‌ای درباره انتخابات عراق بدین شکل است که بر اساس دستاورد‌های ائتلاف‌های انتخاباتی عراق، پیروزی یا شکست کشور‌های نزدیک به این ائتلاف‌ها را مشخص می‌کنند. تاکنون ائتلاف "سائرون" صدر، در مرتبه نخست قرار داد. ائتلاف "الفتح" متشکل از گروه‌های حشدالشعبی، ائتلاف "النصر" وابسته به حیدر عبادی، نخست وزیر عراق و ائتلاف "دولت قانون" به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر سابق، به ترتیب در مرتبه دوم تا چهارم قرار دارند.

بر اساس این نتایج، رسانه‌ها معتقدند که پیشتازی صدر به معنای کاهش نفوذ تهران و واشینگتن در عراق خواهد بود.

نکته قابل توجه این است که برخی از رسانه‌ها مدعی شدند صدر برای پیروزی در انتخابات از احساسات ضدایرانی در عراق استفاده کرده است.

خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه مدعی شدند که پس از اعلام پیروزی صدر، طرفداران او در بغداد جشن گرفته و شعار‌هایی ضدایرانی مانند "ایران برو بیرون" سر داده‌اند.

محمد صادق، تاجری در شهر حله که به لیست صدر رأی داده، به رویترز گفته: " عراق، کشور ثروتمندی است. کشور به ایران نیازی ندارد و می‌تواند روی پای خودش بیاستد و موفق باشد. عراق فقط به مدیریت خوب نیاز دارد".

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری فرارو، تاریخ انتشار 25 اردیبهشت 97، کد مطلب: 359893، www.fararu.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
0
0
این ها همه یه سری افراطی هستند ؛ نباید گذاشت این ها در عراق قدرت بگیرند
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۸
0
0
این ها اگر در عراق قدرت بگیرند به ضرر ایران خواهد بود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین