پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۹۳۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰
رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست‌فناوری با انتقاد نسبت به عدم کنترل بر تولید محصول غذایی سالم، افزود: بر این اساس به ایجاد شبکه محصول سالم با هدف ایجاد شبکه تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی گواهی‌شده اقدام کردیم.
شعار سال: رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه زیست‌فناوری با انتقاد نسبت به عدم کنترل بر تولید محصول غذایی سالم، افزود: بر این اساس به ایجاد شبکه محصول سالم با هدف ایجاد شبکه تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی گواهی‌شده اقدام کردیم.

دکتر ملبوبی در افتتاح شبکه محصول سالم هدف از ایجاد این شبکه را تولید و توزیع محصولات کشاورزی و غذایی گواهی‌شده عنوان کرد و افزود: مساله اصلی در این زمینه در اختیار قرار دادن منابع و نهاده‌های ناسالم به کشاورزان و در نهایت تولید محصولات ناسالم و عرضه آن به مصرف کننده است.

وی با بیان اینکه این امر موجب به خطر افتادن سلامت جامعه می‌شود، اظهارکرد: این امر یک زنجیره ضد ارزش را در کشور ایجاد می‌کند و در نهایت موجب می‌شود که به جای ایجاد یک جامعه پیشگیرانه تبدیل به یک جامعه درمانگر شده‌ایم.

ملبوبی با انتقاد نسبت به عدم کنترل بر کیفیت محصولات غذایی، یادآور شد: در حال حاضر، میزان تولید محصولات غذایی کشور از 14 میلیون تن به 10 میلیون تن کاهش یافته است و برای تولید محصولات غذایی، سالم بودن غذا را فراموش کرده‌ایم.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد توسعه فناوری رونق‌بخشی به کسب و کارهای دانش بنیان را از وظایف معاونت علمی عنوان کرد و گفت: بر این اساس اقدام به راه اندازی شبکه‌ای برای معرفی محصولات سالم کرده‌ایم. این شبکه کاملا مستقل از دولت و به صورت خصوصی فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به دلایل راه‌اندازی این شبکه به اجرای یک طرح تحقیقاتی در سال 93 اشاره کرد و گفت: در سال 1393 از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با همکاری وزارت جهاد کشاورزی طرحی با عنوان PMS به منظور بررسی وجود سموم در محصولات پرمصرف کشاورزی اجرایی شد.

وی اضافه کرد: در این طرح، در 10 قطب کشوری روی 5 هزار و 760 نمونه از 4 محصول خیار، گوجه‌فرنگی،‌ سیب درختی و برنج از نظر آفت‌کش و باقی مانده سموم و 1800 نمونه از سه محصول سیب‌زمینی،‌ پیاز و کاهو از نظر باقی مانده کودهای شیمیایی شامل نیترات و فلزات سنگین مورد بررسی قرار گرفتند.

به گفته وی نتایج این تحقیقات نشان داد،‌ 10 درصد از نمونه‌های مورد آزمایش از نظر باقی مانده سموم کشاورزی بالاتر از حد مجاز شناسایی شده‌اند و همچنین از نمونه‌های مورد ارزیابی در این محصولات کمترین عدم انطباق با استانداردهای لازم در برنج با 2 درصد و بیشترین در سیب درختی با 10 درصد دیده شده است.

وی با تاکید بر اینکه نتایج این تحقیقات نشان می دهد که ادامه این روند موجب افزایش هزینه‌های سلامت در کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر سالانه 8500 میلیارد تومان صرف هزینه درمان و 3000 میلیارد تومان صرف خرید کودهای شیمیایی می‌شود که این اعداد نشان می‌دهد که 4.5 درصد از منابع مالی کشور که بالغ بر 12 هزار میلیارد تومان می‌شود، در زنجیره ضد ارزش مصرف می‌شود.

ملبوبی با اشاره به نقش زیست‌فناوری در تامین سلامت مردم، خاطرنشان کرد: این فناوری در حوزه‌های تولید بذور پیشرفته، زیست‌مهارگرها، کودهای زیستی، تولید نهال و نشاهای عاری از بیماری،‌ واکسن‌های دام و آبزیان، مکمل‌های خوراک و دام و کیت‌های تشخیصی می‌تواند در جهت ارتقای سلامت کشور مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس کارگروه کشاورزی ستاد زیست‌فناوری با اشاره به ضرورت ایجاد شبکه محصول سالم با تاکید بر اینکه این شبکه پشتوانه قانونی دارد، توضیح داد: در ماده 29 قانون افزایش بهره‌وری تاکید شده که به منظور کنترل کیفی، بازرسی و صدور گواهی کیفیت محصولات کشاورزی، دولت مکلف است ضمن تعریف استانداردها و معیارهای فرآیند تولید، فرآوری، نگهداری و بازاررسانی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی با استفاده از امکانات بخش‌های غیر دولتی اقدامات لازم را به عمل آورد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 22 اردیبهشت 1397، کدخبر: 97022212085 ، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۳
0
0
چرا ما تو ایران در بخش نظارت این همههههه مشکل داریم؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین