پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۲۹۶۲۱
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۲
کنفرانس‌های سالانه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رویدادهاى هدفمندی هستند که اگرچه به تولید دانش و هم‌افزایی علمی در مباحث مربوط به پیشرفت کمک خواهند کرد، اما هر کدام هدف خاصی را در تعریف و شکل­‌گیری موضوعیِ بخشی از شاکله کلی الگو و نقشه‌ی راه تدوین آن، دنبال می‌­کنند. طرح ابعاد و زوایای مختلف موضوعات در هر کنفرانس و پرداختن به آن‌ها، زمینه گسترش و تعمیق تأملات فکری و مطالعات و تحقیقات علمی صاحب‌نظران را به شکلی هم‌­افزا و همگرا فراهم خواهد ساخت و می‌تواند بستری مناسب برای پاسخگویی به برخی از پرسش‌­های بنیادین و کلان الگو و تبادل­‌نظر در مورد آن‌ها را بوجود آورد.
شعار سال: کنفرانس‌های سالانه مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رویدادهاى هدفمندی هستند که اگرچه به تولید دانش و هم‌افزایی علمی در مباحث مربوط به پیشرفت کمک خواهند کرد، اما هر کدام هدف خاصی را در تعریف و شکل­‌گیری موضوعیِ بخشی از شاکله کلی الگو و نقشه‌ی راه تدوین آن، دنبال می‌­کنند. طرح ابعاد و زوایای مختلف موضوعات در هر کنفرانس و پرداختن به آن‌ها، زمینه گسترش و تعمیق تأملات فکری و مطالعات و تحقیقات علمی صاحب‌نظران را به شکلی هم‌­افزا و همگرا فراهم خواهد ساخت و می‌تواند بستری مناسب برای پاسخگویی به برخی از پرسش‌­های بنیادین و کلان الگو و تبادل­‌نظر در مورد آن‌ها را بوجود آورد.
1-  این مرکز در 27 اردیبهشت‌ماه 1390 ایجاد شده است و در این هفت سال نتوانسته الگو بدهد و برآورد می‌شود چند سال دیگر الگو تهیه و ارائه شود؟
2-  در صفحه شش اشاره شده است: «به استناد شاخص‌های موجود، درمجموع عملکرد مرکز مثبت بوده است.» کدام شاخص و با کدام سنجه مثبت بودن حاصل شده است؟
3-  در صفحه هفت اشاره شده است: «فرصت‌های گران‌بهایی ازدست‌رفته است.» این فرصت‌ها در این هفت سال چقدر بوده است؟
4-  در صفحه نه اشاره شده است: «اصول راهنما برای تحقیق و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر اساس رهنمودهای معظم له تهیه شد.» آیا در همین رهنمودها متوقف شدن مانعی برای تهیه الگو نیست و چرا باید نخبگان برای تهیه الگو به رهنمودهای رهبری متوقف شوند و برای آزاداندیشی محدود شوند؟
5-  در صفحه ده اشاره شده است: «از مشارکت اشخاص حقوقی و دولتی و حاکمیتی برای تهیه الگو استفاده شده است.» چند نفر از مخالفین در کارگروه‌ها دعوت می‌شوند؟ و چه نسبتی از بخش خصوصی و عمومی و سمن‌ها دعوت می‌شوند؟
6-  اسامی سخنرانان و عناوین نشست‌های اندیشه ورزی نشان می‌دهد هر چه در کشور بوده جمع شده‌اند ولی خروجی ظاهراً در حد صفر است! و یا بهره‌وری این‌همه نشست و سخنرانی با کدام فرمول محاسبه می‌شود؟ بهره‌وری سه عاملی و یا بهره‌وری پنج عاملی؟
7-  در صفحه هفده اشاره شده است: «شورای عالی مرکز در جلسه مورخ 25/9/1391 نقشه راه طراحی، تدوین، تصویب و پایش الگو را تصویب و ابلاغ کرد.» در هفت سال این نقشه چرا نتیجه نداده است؟
8-  در صفحه هجده اشاره شده است: «با بهره‌گیری از 4000 اندیشمند و بیش از 40000 صفحه متن علمی، پیش‌نویس الگوی پایه پیشرفت را بر مبنای گفتمان نخبگانی فراگیر تهیه‌کرده است.» این الگو چیست و کجاست؟
9-  آخرین نشست روز 24/2/1397 دو ساعت بدون خروجی برگزار شد و لازم است بازنگری شود.
10-  اول، جلسه باید با داشتن یک پیش‌نویس برای مذاکره و همفکری شروع شود و بدون پیش‌نویس وقت گذارانی است.
11-  دوم، محدود کردن مدعوین به دولتی‌ها و مسنین شاید مخل نوآوری است. همچنین محدود کردن به فکر کردن و حرف زدن در چارچوب سخنان رهبری نیز خود عاملی است نباید منتظر الگو باشیم. چون این سخنان در این چهل سال آثار و تبعات لازم را نداشته که رهبری این مرکز را برای تهیه الگو مسئول کرده است.
12-  کسانی برای این جلسات باید دعوت شوند که بتوانند قدرت نوآوری و همچنین خروج از پیله‌های تنیده شده و محدودکننده خود و جامعه خارج شوند. بالأخص کسانی که از هر ده جمله در یازده جمله میخواهند به سخنان رهبری استناد کنند!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال خسرو سلجوقی، تاریخ انتشار: 25 اردیبهشت 1397، کدخبر: - ،
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین