پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۰۷۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۰
رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران بیان کرد: بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها و مراکز درمانی و افزایش قیمت ارز موجب ایجاد مشکلاتی در توزیع و تولید داروهای بیماران تالاسمی شده است.

شعارسال: دکتر مجید آراسته، رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران  درباره مشکلات دارویی بیماران، گفت: داروهای بیماران تالاسمی به دو دسته تزریقی و خوراکی دسته‌بندی می‌شود که بخشی از نیاز دارویی بیماران توسط داروهای تولید داخل کشور تامین و بخش دیگر از طریق واردات دارو پاسخ داده می‌شود. اخیرا در بحث تولید و واردات داروها مشکلاتی ایجاد شده است که می‌تواند جان بیماران را به مخاطره بیندازد.

بدهی بیمه‌ها تهدیدی برای جان بیماران تالاسمی

وی یکی از مشکلات عدم دسترسی بیماران به دارو را ناشی از بدهی سازمان‌های بیمه‌گر به داروخانه‌ها و مراکز درمانی دانست و افزود: متاسفانه داروخانه‌ها و مراکز درمانی به دلیل مطالبات وصول نشده خود از سازمان‌های بیمه‌گر نتوانسته‌اند بدهی‌های خود را با شرکت‌های توزیع کننده دارو تسویه کنند که این مساله موجب شده شرکت‌های توزیع کننده از توزیع داروی بیماران تالاسمی در این داروخانه‌ها و مراکز درمانی اجتناب کنند که مساله موجب شده دسترسی بیماران به دارو محدود شود.

عدم دسترسی به آمار واقعی بیماران تالاسمی در کشور

آراسته با بیان اینکه عدم افزایش واردات داروهای مورد نیاز از جمله دیگر مشکلات دارویی بیماران تالاسمی است، تصریح کرد: امسال هنوز سفارش واردات دارو انجام نشده است که این امر موجب کاهش میزان دارو در قفسه‌های داروخانه‌ها شده است. البته یکی از دلایل عدم افزایش میزان واردات دارو متوجه بیماران است؛ زیرا عمده بیماران به بیماری خود توجه نمی‌‌کردند و به درمان نمی‌پرداختند که به یکباره نیمه دوم سال گذشته با ورود عمده بیماران به دهه سوم زندگی و شدت بیماری، آنها به سلامت خود توجه کردند و یک نیاز دارویی عظیمی در کشور ایجاد شد که این امر موجب فروش بالای داروها و کاهش میزان آن در بازار شد به گونه‌ای که حتی برخی بیماران از شهرستان‌ها برای تهیه دارو به تهران می‌آمدند.

وی افزود: عدم توجه بیماران به سلامتیشان منجر شد که آمار واقعی از تعداد بیماران در دسترس نباشد و هم‌چنین سازمان غذا و دارو نیز بر اساس فروش سال گذشته دارو وارد کند که این امر کاهش دارو در بازار را پی دارد.

ضرورت افزایش تولید و واردات داروهای بیماران تالاسمی

رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران با تاکید براینکه دارو باید بر اساس نیاز واقعی تولید یا وارد کشور شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عمده بیماران وارد دهه سوم زندگی خود شده‌اند و علائم بیماری تالاسمی در دهه سوم تشدید می‌یابد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو باید میزان تولید و واردات دارو را افزایش دهد زیرا در غیر این صورت طی 3 الی 4 سال آینده با بحران دارو مواجه می‌شویم.

آراسته افزود: البته انجمن تالاسمی ایران اخیرا با وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو جلساتی را در این خصوص داشته است که بنا شده طی هفته‌های آینده مشکل دارویی بیماران تالاسمی با افزایش تولید داخل یا واردات دارو برطرف شود.

دود مشکلات ارزی در چشم بیماران تالاسمی

وی در ادامه افزایش قیمت ارز و مشکلات بازار ارز را از دیگر مشکلات تامین داروهای بیماران تالاسمی دانست و یادآور شد: متاسفانه تولیدکنندگان داخل کشور نیز اخیرا اعلام کرده‌اند که به دلیل افزایش قیمت ارز تولید داروهای خوراکی به قیمت فعلی برای آنها مقرون به صرفه نیست و باید افزایش یابد به گونه‌ای که حتی برخی گفته‌اند که در صورت عدم افزایش قیمت چرخه تولید را ادامه نخواهند داد این در حالی است که تولیدکنندگان باید به خاطر داشته باشند که مشکلات مالی خود را باید سازمان غذا و دارو برطرف کنند و دراین میان بیماران نباید متضرر شوند زیرا در صورت عدم دسترسی بیمار به دارو ممکن است دچار عوارض جبران‌ناپذیری از جمله بیماری قلبی شود.

ضرورت کاهش میزان آهن در خون بیماران تالاسمی

رئیس کمیته علمی انجمن تالاسمی ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: تمام دنیا به سمت تولید داروهای خوراکی پیش رفته است و کم‌تر داروهای تزریقی تولید می‌کند زیرا داروهای تزریقی علاوه بر عوارض احتمالی برای بیمار نیازمند تجهیزات جانبی برای تزریق است و هزینه بسیاری را در بر دارد اما متاسفانه در کشور ما به دلیل بالا بودن میزان آهن خون بیماران نمی‌توانیم صرفا داروهای خوراکی تجویز کنیم و باید داروهای ترکیبی (تزریقی-خوراکی) تجویز کنیم.

وی افزود: ترویج این فرهنگ نیازمند توجه بیماران به بیماریشان، افزایش قدرت تشخیصی و بهبود دسترسی بیماران به دارو است که امید است با ترویج این فرهنگ ما نیز بتواینم صرفا داروهای خوراکی به بیماران تجویز کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 6خرداد1397 ، کدخبر: 386874: www.ana.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین