پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۱۱۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰
ضیافت افطار رئیس‌جمهور از سوی سینماگرانی همچون پرویز پرستویی، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، آناهیتا همتی،‌ سارا بهرامی، فاطمه گودرزی و شیلا خداداد تحریم شده است. در مقابل، آزاده نامداری به دفاع از رییس‌جمهور پرداخته است.
شعار سال: ضیافت افطار رئیس‌جمهور از سوی سینماگرانی همچون پرویز پرستویی، پرستو گلستانی، برزو ارجمند، آناهیتا همتی،‌ سارا بهرامی، فاطمه گودرزی و شیلا خداداد تحریم شده است. در مقابل، آزاده نامداری به دفاع از رییس‌جمهور پرداخته است.

در حالی که مراسم افطاری حجت‌الاسلام حسن روحانی با اهالی فرهنگ و هنر طی دو سال اخیر با حضور پررنگ سلبریتی‌ها همراه بوده است، اما به نظر می‌رسد امسال این ضیافت وضعیت متفاوتی خواهد داشت. چرا که تعدادی از سینماگران با انتشار پست‌هایی جداگانه با هشتگ یکسان «#ما_به_افطاری_نخواهیم_رفت»، این مراسم را تحریم کرده‌اند.

این نخستین بار نیست که هنرمندان نسبت به دولت موضع می‌گیرند، اما این وضعیت در دوره دوم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام روحانی تشدید شده و مسائل مختلف اقتصادی از جمله «افزایش عوارض خروج از کشور» و «بالا رفتن نرخ ارز» گلایه‌هایی را در پی داشته است.

این بار اما موضوع کمی متفاوت است و سلبریتی‌ها، دل پری از رئیس‌جمهوری دارند که قبلا هشتگ «#تا_1400_با_روحانی» را برایش پرمخاطب کرده بودند. آن‌ها ضمن گلایه از وضعیت معیشتی مردم و خالی‌بودن سفره‌های افطار، کم‌توجهی به مشکلات اقشار هنری را هم از دیگر موارد دلخوری خود دانسته‌اند. برخی هم به طعنه گفته‌اند شاید رئیس‌جمهور باز هم به حمایت بازیگران احتیاج دارد!

این گلایه در حالی مطرح می‌شود که رئیس دولت دوازدهم پیش از انتخابات از حمایت گسترده هنرمندان برخوردار بود و حجت‌الله ایوبی رئیس ستاد هنرمندان حسن روحانی سلبریتی‌ها برای حمایت از وی بسیج کرده بود.

* اعتراض سینماگران به چیست؟

سینماگرانی همچون پرستو گلستانی، برزو ارجمند، پرویز پرستویی، آناهیتا همتی، شیلا خداداد،‌ مازیار میری، سارا بهرامی، احسان کرمی، مهناز افشار، فاطمه گودرزی و فلور نظری با انتشار تصاویری از کارت دعوت ضیافت افطاری رئیس‌جمهور در صفحات شخصی خود به تحریم این مراسم پرداخته‌اند.

برخی از آن‌ها مانند پرویز پرستویی، سارا بهرامی، مازیار میری، برزو ارجمند و احسان کرمی با انتشار متنی یکسان تأکید کرده‌اند: با توجه به شرایط بد اقتصادى و روحى مردم کشورمان باور این حقیر بر این استوار است که چنین گردهمایى‌هایى که مستلزم صرف هزینه‌هاى زیاد است (و تعدادشان هم کم نیست) شاید حداقل از نگاه بنده و تعدادى از همکارانم چندان ضرورى نباشد.


آن‌ها با بیان اینکه درخواست‌هاى ما و سایر اقشار مردم این روزها چندان تفاوتى باهم ندارد،‌ نوشته‌اند: همه در یک کشتى هستیم و چشم امید به شجاعت و عمل‌گرایى ناخدا بسته‌ایم. باشد که به صخره نا امیدى برنخوریم که سخت‌ترین صخره‌ها است.


پرستو گلستانی که جزء نخستین بازیگرانی است که به این موضوع واکنش نشان داده، معتقد است: وقتی مردم ما به سختی زندگی می‌کنند و حتی دسته‌ای از مردم سفره سحریشان خالی است؛ این افطاری‌ها از گلویم پایین نمی‌رود، پس نخواهم آمد. دور هم میل بفرمایید، شاید کمی هم در دلتان هنگام اذان به فکر افطاری دردمندان افتادید.


آناهیتا همتی هم به سفره‌های خالی مردم اشاره کرده و ضمن گلایه از وضعیت نامناسب استان سیستان و بلوچستان، مناطق زلزله‌زده بم و کرمانشاه، کوله‌بران، زنان، بیماران و هنرمندان نوشته است: واقعا در چنین شرایطی که من و مردم با فقر دست و پنجه نرم‌ می‌کنیم، در حالی که کوچک‌ترین اعتراضی هم سرکوب می‌شود، برای خودم حضور در چنین مکانی را جایز نمی‌دانم.

مهناز افشار که اظهارنظرهای سیاسی‌اش مسبوق به سابقه است، این بار نیز ضیافت افطاری را با موضوعی سیاسی پیوند زده و خطاب به حجت‌الاسلام روحانی نوشته است: از شما می‌خواهم به جای من، آتنا دائمی (فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی) که به تازگی در زندان قرچک ورامین 30 ساله شده و اکنون در زندان اوین به سر می‌برد را دعوت کنید.

حمیدرضا آذرنگ هم با انتشار تصویری از ناصر ملک‌مطیعی و جمله «نه!! من عزادارم رئیس» خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: شرحِ دلیلِ عدمِ حضورم در مراسمِ پر فیض و برکتِتان در تصاویر هست و امید که حملِ بر بى ادبى نشده و موجباتِ تکدرِ خاطرِ شما را فراهم نیاورده باشم رییسِ «جُمهورِ» عزیز.

فلور نظری ضمن اعتراض به شرایط سخت مردم و هنرمندانی خطاب به رئیس‌جمهور نوشته است: در شرایطى که به وعده‌هایتان عمل نکردید و حتى توضیحى هم نمى‌دهید، در شرایطى که روز به روز مشکلات نه تنها حل بلکه زشت‌تر و بدتر مى‌شود، من به این افطارى نمى‌آیم. اى کاش ذوق و امید و دلخوشى ما و مردمى که به شما اعتماد کردند را به یأس و نا امیدى تبدیل نمى‌کردید. اى کاش...

«جناب آقای رئیس‌جمهور باز چه کمکی از ما برمی‌آید؟ باز هم احتیاج به حمایت بازیگران و نخبگان و ورزشکاران دارید؟ برای کوچکتر شدن سفره مردم یا گرانتر شدن دلار یا بی اهمیتی به کودکان بد سرپرست یا کودک‌آزاری یا کمبود و گرانی دارو یا مواد مخدری که به راحتی در دسترس نوجوانان و جوانان قرار دارد؟» شیلا خداداد پس از بیان این جملات خاطرنشان کرده است: من به عنوان عضو بسیار کوچک جامعه هنری از شما گله‌مندم و در این ضیافت شرکت نخواهم کرد، چرا که صبح روز پنجشنبه می‌خواهم باز در چشمان هموطنانم نگاه کنم و شرمنده نباشم.

دلایل هنرمندان برای تحریم ضیافت رئیس‌جمهور/ واکنش سخنگوی دولت
دلایل هنرمندان برای تحریم ضیافت رئیس‌جمهور/ واکنش سخنگوی دولت

فاطمه گودرزی که پیشنهاد کرده است افطاری رئیس‌جمهور بین ایتام پخش شود،‌ خطاب به حجت‌الاسلام روحانی نوشته است: حمایت از شما جواب سنگینی دارد که باید به مردم عزیز کشورم داد، بعداز تمام مشکلاتی که به مشکلات سال پیش اضافه شده، چطور به میهمانی شما بیام؟

امیرمهدی ژوله که به این مراسم دعوت نشده، با انتشار مطلب طنزی نوشته است: «آقا من خیلی دلم می‌خواست مثل بسیاری از هنرمندان عزیز، این مراسم افطار رئیس جمهور را تحریم می‌کردم، ولی متاسفانه به هزار و یک دلیل نمی‌تونم. دلیل اولش اینکه اصلا دعوت نشدم.»

وی در بخش دیگری از متن خود خاطرنشان می‌کند: «عیب نداره حالا یه شب هم خونه حاضری می‌خوریم، ولی مردم! خواهشا دیگه میخواین به هنرمندا فحش بدین، منو قاطی نکنید. میخواین به هواداران دولت گلایه کنید، انتقاد کنید، هر چی کنید، منو قاطی نکنید، نمیشه که از معاند فحش بخوری، از برانداز فحش بخوری، از تحریمی فحش بخوری، از طرفدارای بقیه کاندیداها فحش بخوری، ولی یه کاسه آش رشته رئیس‌جمهور هم نخورده باشی»

در این میان، آزاده نامداری مجری پیشین صداوسیما که سابقه حضور در ضیافت افطاری رئیس‌جمهور را دارد، به دفاع از حجت‌الاسلام روحانی پرداخته و خطاب به سینماگران نوشته است: امروز در صفحه برخی دوستان هنرمندم دیدم که دعوت افطار رئیس‌جمهور رو رد کرد بودن، با دلایلی مثل مشکلات معیشتی مردم و یا عمل نکردن به وعده‌های رئیس جمهور. قبول دارم ما مطالباتی داریم که به سرانجام نرسیده و همه ما درد مردم رو می‌فهمیم ما هم از مردمیم ما هم درد می‌کشیم و می‌دونیم با اتفاقات جهانی سال بحرانی رو در پیش داریم. آیا در این بحران باید کنار هم بایستیم تا بحران رو طی کنیم یا دائماً حرف از یأس و نشدن بزنیم؟

وی هنرمندان را به سطحی‌نگری متهم کرده و ضمن دفاع از برجام ادامه داده است: به این فکر کردین با این کار چه کسانی رو در داخل و خارج کشور خوشحال می‌کنیم؟ آیا ما دنبال از هم گسیختگی هستیم؟ آیا اسم این کار سطحی‌نگری نیست؟ شما از دردهای آشکار و پنهان رئیس جمهور بی‌خبرید؟ از این همه تلاش برای ماندن در برجام، آیا حقشونه با این رفتارهای سطحی خستگی رو به تنشون بذاریم؟ مردم چشمشون به هنرمنداشونه.

نامداری که این روزها خانه‌نشین است، در پایان متن خود تأکید دارد: من کارمند جایی نیستم، ارتباطی هم با دولت محترم ندارم اما به عنوان یه شهروند تاپایان دوره دوم آقای روحانی از رأیم دفاع می‌کنم.

* واکنش مردم و دولت به تحریم افطاری

کاربران فضای مجازی نسبت به رفتار سلبریتی‌ها با ضیافت افطاری رئیس‌جمهور واکنش‌های متفاوتی داشته‌اند، برخی با حذف فوتوشاپی نام بازیگران و درج نام خود، نکاتی را به طنز یادآور شده‌اند. برخی از اقدام هنرمندان تجلیل کرده‌اند و برخی هم اقدام آن‌ها مزورانه توصیف کرده‌اند.

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت هم صبح امروز درباره انتقادات به رئیس‌جمهور از سوی هنرمندان و دانشجویان و شرکت‌نکردن در افطاری رئیس‌جمهور گفت: ما همه تلاشمان را کردیم تا مشکلات حل شود، برای بزرگ‌ شدن سفره مردم بیشتر تلاش می‌کنیم؛ واقعاً اگر به ما بگویند چه کاری انجام دهیم همان کار را انجام می‌دهیم، مگر سفره مردم پارسال رنگین‌تر بود که این افراد حمایت کردند؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزای فارس، تاریخ انتشار: 8  خرداد 1397، کدخبر: 13970308000239 ، www.farsnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین