محراب آقازاده گفت: سامانه بهداشت ۱۹۰ در راستای وظایف خود در اردیبهشت سال جاری، نسبت به اخذ اخبار و شکایات مردمی به صورت شبانه روزی فعالیت کرده و ضمن پاسخگویی، مشاوره و راهنمایی به بیش از ۲۰ هزار تماس تلفنی، نسبت به ثبت ۸۴۷۰ خبر و شکایت اقدام کرده است که تاکنون به ۹۸ درصد این اخبار و شکایات رسیدگی شده است.
وی افزود: بیشترین شکایت ها از حوزه تحت پوشش دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی و مشهد (۱۲ درصد)، ایران (۱۰ درصد) و اصفهان (۷ درصد) بوده است.
آقازاده ادامه داد: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۶درصد، نانوایی ۱۰ درصد، اغذیه فروشی و ساندویچ و پیتزا ۹ درصد، بقالی و سوپرمارکت ۸ درصد و سلف سرویس و رستوران با ۷ درصد در صدر اخبار این سامانه قرار گرفتند.
وی گفت: همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نیز حساسیت نظارت بر اماکن دارای فعالیت خاص مرتبط با این ماه نیز در دستور کار بازرسان بهداشت محیط قرار گرفته که در همین راستا مردم نیز مشکلات مشاهده شده را به این سامانه اعلام کردند که در قالب ۶۲ خبر و شکایت ثبت و توسط بازرسان دانشگاه های علوم پزشکی کشور رسیدگی شد.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت بیان داشت: عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد ۱۱ درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۵ درصد و دفع غیر بهداشتی فاضلاب با ۵ درصد بیشترین فراوانی انواع خبر بوده است.
سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی، آماده دریافت شکایت های مردمی در زمینه موضوعات مختلف بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای از جمله تخلفات مورد مشاهده در اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی مرتبط با ماه مبارک رمضان مانند آش و حلیم فروشی ها، کبابی ها است و هموطنان می توانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت گسترش، تاریخ انتشار 8 خرداد97، کدخبر: 33061،www.gostaresh.news
س.د76