پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۳۵۵۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
یکی از اصلی‌ترین اهداف مشترک تعیین شده روسیه و عربستان سعودی مقابله با کاهش عرضه نفت از سوی کشورهای عضو اوپک، ونزوئلا و تاثیر تحریم‌های تازه علیه ایران است که از سوی امریکا وضع و اعمال شده است. ایران پس از اعلام خروج امریکا از برجام توسط دونالد ترامپ هدف تحریم های امریکا قرار گرفته است.

شعارسال: در نشست روز جمعه اوپک شبکه پیچیده‌ای از روابط و ملاحظات ژئولیتیک را شاهد خواهیم بود. عربستان سعودی و روسیه به دنبال افزایش تولید هستند با این حال، همه اعضای اوپک موافق این موضوع نیستند.

شبکه خبری «سی ان بی سی» با اشاره به این که دو کشور عربستان سعودی و روسیه با نهادینه‌سازی رابطه‌ای تازه‌ای موافقت کرده‌اند، می نویسد: «عربستان سعودی از روسیه در بازی‌های جام جهانی شکست خورد با این حال، به نظر نمی‌رسد که این موضوع تاثیری در احساسات میان شاهزاده محمد بن سلمان و «ولادیمیر پوتین» نسبت به یکدیگر داشته باشد. عربستان سعودی و روسیه با افزایش تولید نفت با یکدیگر موافقت کرده‌اند؛ تصمیمی که بسیاری از اعضای اوپک مخالف آن هستد. قرار است جمعه این هفته اعضای اوپک با یکدیگر دیدار داشته باشند و پس از آن دیدار میان اعضای اوپک با روسیه و دیگر بازیگران غیراوپک صورت خواهد گرفت. یکی از اصلی‌ترین اهداف مشترک تعیین شده روسیه و عربستان سعودی مقابله با کاهش عرضه نفت از سوی کشورهای عضو اوپک، ونزوئلا و تاثیر تحریم‌های تازه علیه ایران است که از سوی امریکا وضع و اعمال شده است.

ایران پس از اعلام خروج امریکا از برجام توسط دونالد ترامپ هدف تحریم‌های امریکا قرار گرفته است. امریکا شرکت های خارجی را با اعمال مجازات های نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران وادار می سازد تا با تهران معامله نداشته باشند. «دانیل یرگین»‌ معاون رییس IHS Markit میگوید: «در شرایط کنونی در دیدار اوپک صحبت‌ها بیشتر در مورد ژئوپولیتیک است نه درباره بازار. صادرات ایران در حال حاضر کاهش یافته است. یکی از چالش هایی که اعضای اوپک با آن مواجه هستند تاثیر تحریم ها بر ایران است. این در حالیست که تحریم ها هنوز به طور کامل اعمال نشده اند اما حتی احساس آن نیز بر بازارهای نفتی تاثیرگذار بوده است. آشفتگی در لیبی در جریان است و ونزوئلا نیز وضعیت خوبی ندارد. در نتیجه این کمبود عرضه قیمت‌ها افزایش یافته‌اند. در دیگر نقاط جهان از جمله در هندوستان نیز مقام‌های سیاسی نگران قیمت نفت هستند چرا که قرار است انتخابات در آن کشور در سال آینده برگزار شود. علاوه بر آن در ماه نوامبر نیز انتخابات کنگره برگزار می شود و برای جمهوریخواهان مهم است که رشد اقتصادی تداوم داشته باشد تا آنان بتوانند اکثریت کرسی ها را در مجلسین امریکا حفظ کنند».

این شبکه خبری در ادامه می افزاید: «انتظار می رود در جریان نشست اوپک وزرای کشورهای عضو درباره جایگزینی یک توافق با یکدیگر رایزنی کنند. روسیه برای بازگشت یک میلیون بشکه در روز به بازارها آن هم در روندی سریع فشار می آورد. عربستان سعودی اما خواستار تزریق میزان کمتری به بازار است تا از کاهش شدید قیمت نفت جلوگیری کند. «جان کیلدوف» تحلیلگر حوزه انرژی از Again Capital می گوید: «من فکر می کنم آنان کارهایی را برای بازگشت ۵۰۰ هزار بشکه در روز انجام می دهند با این حال، افزایش واقعی و عملی بیش از این میزان خواهد بود».

اکنون که روسیه و عربستان سعودی به دنبال بازگردادندن میزان بیشتر بشکه نفت تولیدی در روز به بازارها هستند همه اعضای اوپک به خصوص ایران، ونزوئلا و عراق با آنان توافق نظر ندارند و معتقدند که توافق میزان تولید در سطح فعلی باید پابرجا باقی بماند چرا که آنان به دلیل تحریم‌ها احساس ضعف می‌کنند. «هلمیا کرافت» رییس جهانی استراتژی کالا در RBC می گوید: «در اوپک دو کشور تحت تحریم‌های بین المللی بوده‌اند. یکی از آن کشورها ایران که است که تحریم ها علیه آن کشور مورد حمایت دو عضو دیگر اوپک بوده است یعنی امارات و عربستان سعودی. در نتیجه، در نشت اوپک شاهد اختلاف و قطب‌بندی‌های زیادی خواهیم بود».

او می گوید ونزوئلا اکنون تولید حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت در سال را به دلیل تحریم ها از دست داده است و تحلیلگران انتظار دارند که تحریم‌های امریکا باعث کاستن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای از صادرات نفت ایران نیز در پایان سال جاری شود.

کرافت می گوید ایران در پایان سال جاری می تواند عامل بزرگتری باشد. او می گوید: «آیا ایران برنامه هسته‌ای خود را مجددا راه اندازی می‌کند؟ من فکر می کنم این، آن پرسش کلیدی است که تحلیلگران از خود مطرح می کنند. منطق می گوید که ایران نمی خواهد خود را در معرض مشکلات و دشواری های بیشتری قرار دهند. او اما معتقد است که ایران در نهایت در اوپک به حاشیه رانده می شود چرا که لابی عربستان سعودی قوی است و آن کشور حمایت امارات و کویت را نیز با خود دارد. «کرافت» می گوید: «من فکر می کنم ایران به داستان و سوژه اصلی پس از نشست اوپک تبدیل خواهد شد. ونزوئلا، ایران و عراق احتمالا از افزایش تولید حمایت نخواهند کرد. در نتیجه، سعودی ها به طور مستقل عمل خواهند کرد».

قرار است پیش از نشست اوپک در روز جمعه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه نیز وزرای انرژی جهانی با یکدیگر و همچنین با حضور روسای شرکت های نفتی مهمی چون توتال و بریتیپش پترولیوم دیدار داشته باشند.

«سی ان بی سی» می نویسد تولید امریکا نیز افزایش یافته است و به نظر می رسد پس از خروج ترامپ از برجام عربستان بیش از پیش با امریکایی ها همراه شده است در نتیجه، مقاومت در برابر افزایش تولید از سوی اوپک بسیار دشوار خواهد بود.

این شبکه خبری در ادامه می افزاید:«روس ها دوست ندارند امریکایی روزانه ۱۱ میلیون بشکه نفت بفروشند چرا که این موضوع سبب از دست رفتن باراهای هدف روسیه برای فروش نفت می شود. از همین روست که «الکساندر نواک» وزیر انرژی روسیه در دیدار با «خالد الفلیح» همتای سعودی اش از حمایت روسیه از طرح عربستان سعودی برای افزایش تدریحی تولید نفت اعلام حمایت کرد».

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری آفتاب نیوز ، تاریخ انتشار: 29 خرداد ، 1397 ، کدخبر: ۵۲۹۷۸۷، www.aftabnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین