پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۳۵۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۹
یک سال و 6‌ماه از فاجعه «پلاسکو» گذشته و هنوز تردیدهایی درباره ساخت دوباره ساختمان قدیمی تهران وجود دارد. بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، عاقبت در هفته گذشته کلنگ ساخت دوباره «پلاسکو» بر زمین زده شد، بااین حال اعضای شورای شهر تهران این کلنگ زنی را غیررسمی می‌دانند. در آخرین جلسه شورای شهر تهران (یکشنبه همین هفته)، موضوع ساخت پلاسکو یکی از بحث‌های مهم بود. در شورای شهر تهران اینطور اعلام شد که مجوزهای لازم برای بازسازی پلاسکو از شهرداری دریافت نشده و به این ترتیب ممکن است کار به شکل ایده‌آل پیش نرود.

شعار سال: یک سال و 6‌ماه از فاجعه «پلاسکو» گذشته و هنوز تردیدهایی درباره ساخت دوباره ساختمان قدیمی تهران وجود دارد. بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، عاقبت در هفته گذشته کلنگ ساخت دوباره «پلاسکو» بر زمین زده شد، بااین حال اعضای شورای شهر تهران این کلنگ زنی را غیررسمی می‌دانند. در آخرین جلسه شورای شهر تهران (یکشنبه همین هفته)، موضوع ساخت پلاسکو یکی از بحث‌های مهم بود. در شورای شهر تهران اینطور اعلام شد که مجوزهای لازم برای بازسازی پلاسکو از شهرداری دریافت نشده و به این ترتیب ممکن است کار به شکل ایده‌آل پیش نرود.

درباره این موضوع با مهندس محمد حسین مقیمی، استاندار تهران به گپ‌و‌گفت نشستیم.

آقای استاندار! چرا کار ساخت ساختمان جدید پلاسکو اینقدر طول کشیده است؟

این سؤال را به عنوان استاندار از مسئولان «بنیاد مستضعفان» پرسیده‌ام. مسئولان بنیاد می‌گویند شهرداری برای آغاز ساخت به آنها مجوز نداده است. از مسئولان شهرداری پرسیدم که چرا مجوز داده نشده و آنان هم اعلام کردند که سازمان میراث فرهنگی اجازه صدور مجوز را به شهرداری نداده است. این مسئله را از میراث‌ فرهنگی پیگیری کردم و آنها هم گفتند که چون ساختمان پلاسکو در بافت تاریخی منطقه12 قرار گرفته است، نمی‌توانند مجوز ساختمان جدید را صادر کنند. به نظرم این حرف درست نبود چون قرار نیست ساختمان در محلی جدید ساخته شود.

زمان زیادی از حادثه گذشته و کسبه از این وضع ناراحت هستند. چرا استانداری برای خاتمه‌دادن به نگرانی کسبه زودتر اقدام نکرد؟

بیشتر از 18ماه از حادثه فروریختن ساختمان پلاسکو گذشته است. دستگاه‌های متولی برای ساخت این ساختمان بارها با هم مذاکره کرده بودند، اما به نتیجه‌ای نرسیدند. کسبه این ساختمان هم در نقاط مختلف پراکنده و متضرر شدند. آنها بارها خواستار تعیین تکلیف خود شده بودند تا اینکه دولت برای برطرف‌کردن مشکلات موجود، موضوع را اسفندماه سال گذشته به استانداری واگذار کرد. از آن زمان تاکنون، 6جلسه فشرده با حضور همه دستگاه‌های دخیل در پروژه پلاسکو برگزار شد و در نهایت با جمع‌بندی همه موضوع‌ها تصمیم گرفتیم خاکبرداری و شروع عملیات اجرایی ساختمان جدید پلاسکو در محل ساختمان قدیمی آغاز شود.

بعضی اعضای شورای شهر می‌گویند آغاز ساخت‌وساز در این محل مجوز شهرداری را ندارد و قانونی نیست.

اینکه مجوز ساخت صادر نشده، حرف درستی است و این دغدغه اعضای شورای شهر ارزشمند است، اما قرار نیست با تاخیرانداختن کار به کسبه و مردم فشار وارد کرد. قرار شده است کار خاکبرداری ساختمان از سوی بنیاد مستضعفان، به عنوان مجری ساخت پروژه آغاز شود. خاکبرداری 3ماه زمان می‌برد و در این فاصله قرار شد بنیاد مستضعفان با گذراندن مراحل اداری، مجوز ساخت ساختمان را از شهرداری دریافت کند. وظایف شهرداری منطقه، شهرداری تهران و دستگاه‌های مختلف در جلسه‌هایی که در استانداری برگزار شده، مشخص است و هماهنگی کامل و خوبی وجود دارد. بی‌تردید ساخت ساختمان پلاسکو بدون مجوز از شهرداری انجام نمی‌شود و خاکبرداری نیز با هماهنگی در حال انجام است.

عده‌ای از کسبه که واحدهایشان در حادثه تخریب نشده می‌‌گویند قرار بوده 100میلیون تومان برای نوسازی و بازسازی واحدهای خود دریافت کنند. آیا این مبلغ در اختیار آنان قرار می‌گیرد؟

در صورتجلسه‌ای که تنظیم شده، 2‌پیشنهاد برای کسبه ارائه شده است؛ اول اینکه بعضی کسبه اعلام کردند که با پول خود اقدام به مقاوم‌سازی واحدهایشان البته با تایید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان می‌کنند. پیشنهاد دیگری هم بود که افراد اعلام می‌کردند که آماده‌اند واحدهای خود را تخریب کنند و اجازه دهند بنیاد مستضعفان واحدهای جدید را برایشان بسازد. قرار شد اگر نیمی از کسبه به علاوه یک نفر با هرکدام از این دو پیشنهاد موافقت کرد، آن پیشنهاد جنبه اجرایی به خود بگیرد. منتظریم تا کسبه نظر نهایی خود را اعلام کنند تا این دسته از کسبه هم تعیین تکلیف شوند.

پلاسکو با همان شکل و سیاق گذشته‌اش ساخته می‌شود یا تغییری در بنای آن ایجاد می‌شود؟

پلاسکو با همان نقشه قبلی به اضافه 5طبقه زیرزمین که به آن اضافه شده است، ساخته می‌شود. البته طرح دیگری برای ساخت ساختمان ارائه شده بود که مسئولان میراث ‌فرهنگی به دلیل مغایرت آن با بافت منطقه با اجرای آن مخالفت کردند. تلاش شده است با نظارتی که بر روند ساخت پلاسکو توسط بنیاد مستضعفان انجام می‌شود، ساختمانی بهتر، ایمن‌تر و دارای استانداردهای بالا در محل ساختمان پلاسکو ساخته شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 29 خرداد 97، کدمطلب:20123، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین